Citat:
Men alltså, det är ju precis detta "beprövade system" som har lett oss till den situation som vi idag befinner oss i. I vilket fall, som jag redan påpekat i ett inlägg på första sidan så förstår jag att det inte är dagens demokratisystem med Löfven:ar och Reinfeldt:ar som ni ser som eftersträvansvärt, utan ett sant folkstyre. Det vill såklart även jag också ha, men jag vill inte nödvändigtvis låsa fast mig vid ett specifikt system, utan jag finner det av godo att lämna dörren öppen i frågan, och det är precis det som SvP:s tiopunktsprogram gör, vilket gör att det är fullt rimligt att ha eran position, och samtidigt stödja SvP. SvP:s position i frågan fungerar som ett paraply, som sträcker sig ovanför t.ex. det folkstyre som ni gärna vill ha och andra styrelseskick som kanske inte blivit formulerade ännu.
Men det kanske inte är systemets fel att vi är i den situation vi befinner oss idag; även vårt östra grannland har ett demokratiskt system, men utan att ha alla dessa utlänningar i landet. Skulle du kunna leda i bevis att vårt styrelseskick oundvikligen leder till denna mångkulturella mardröm, så är jag den förste att vilja avskaffa demokratin; men jag tror snarare att det är missbruk av vår demokrati, som lett oss in i fördärvet. Vi har en moralisk elit, som inte tillåter avvikande åsikter att komma fram och hade vi fått en folkomröstning i frågan, som också hade följts, så hade problemet kunnat lösas med demokratiska medel. Vår demokratiska system är egentligen kidnappat av en extremistisk elit. Att du sedan i din motvilja mot det mångkulturella, kanske drar förhastade slutsatser om demokratins nederlag, är i högsta grad förståeligt; men jag tror inte att dagens situation är ödesbestämd av styrelseskicket.
Citat:
Jag anser att det är fakta nog för att begrunda det faktum om att varenda tjomme i riket kanske inte nödvändigtvis behöver ha inflytande över de allra viktigaste spörsmålen i Sverige, de som handlar om landets och folkets framtid, osv.
En i högsta grad förståelig åsikt, emedan få personer verkligen är tillräckligt insatta för att kunna fatta bra beslut. Problemet är att om de inte får åtminstone lite inflytande, så anser de sig inte som delaktiga, utan vänder sig emot systemet.
Det är betryggande att veta att SvP inte låser fast sig, utan ger utrymme för flera alternativ. Problemet är att om frågan är öppen, så ökar osäkerheten om vad komma skall. Innan vi korsar Rubicon, så vill jag gärna veta vad som väntar på andra sidan. Historien är full av misslyckade försök att ändra styrelseskicket.
I vilket fall som helst, är den mångkulturella situationen idag så motbjudande, att vi kanske behöver byta styrelseskick, för att få ut alla blodiglar som parasiterar på vårt land.