2013-10-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Han verkar hellre vilja tala om arbetet som är nedlagt istället för resultatet som är uppnått. Får känslan av att den här förundersökningen är en ganska tunn soppa och att han är väl medveten om det.

Dessa åklagare går inte till åtal om de har byxorna nere, de vet vad de behöver bevisa även om det blir svårt. De vill gå till åtal och vi alla får ett slut på VB och vad som verkligen hände..

Jag tror åklagare o polis har rätt gällande VB's öde, sen om rätten tycker så vill visa sig.h

Edit: skall nämna att att det är TR och det lär hamna i HR utan att veta, känslan säger så, nekar misstänkt så hamnar det där i fortsättning.. och i slutänden en mildare dom..advokatens jobb och ansvar.. mild dom vilket jag påpekat, det blir så..sanna mig.
Senast redigerad av ToZon 2013-10-12 kl. 20:53.
Citera
2013-10-12, 20:32
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Att det kommer vara sekretess på fyndplats- och obduktionsbilder ser jag som självklart.

Det visar hur verklighetsfrånvänd du är. Bara hittills i oktober har flera mediauppmärksammade mord-fuppar släppts med dylikt material. Senast igår, och jag har till och med lagt upp innehållsförteckningen i det cold case-fallet för tvivlare. Och det är bara de mord som är omskrivna.

Det har redan tagits upp att det går utmärkt att hämta fuppar från polismyndigheten, innan de når tingsrätten. Det behövs inga kontakter och konspirationer. I t ex Englatråden lägger en privatperson - AnnaM - upp fup samma fredag som åtal väcks. H-n har hämtat skivorna hos polisen. Först på måndagen har latmaskarna den.
Citera
2013-10-12, 20:47
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Att ta del av fuppen är en demokratifråga och till syvende och sidst en fråga om att vi lever i ett öppet samhälle och inte en sluten diktatur.

Den demokratifrågan fungerade utmärkt fram till att någon kände sig tvungen att lägga upp Arboga-FUP på internet, vilket ledde till att rättssäkerheten delvis försvann (då omogna personer förvanskade utredningsmaterialer genom att bl a göra satiriska kollage föreställande de inblandade och en hammare).

Det har under nästan hela kriminalhistorien gått jättebra att ta del av, och få insyn, i utredningsarbete - på papper, kassettband, disketter. Det går alldeles toppen att göra det idag också, på DVD eller på pdf i e-post. Det blandas friskt med fallna äpplen och övermogna grönsaker i diskussionen här. Varför vill en del ha mer sekretess inom rättsapparaten genom att missbruka offentlighetsprincipen och bara för sakens skull publicera fuppar på nätet? Det är ingen skillnad på innehållet om du läser de från din mail eller från fildelarsidor.

Missbruk av offentlighetsprincip har, som någon nämnde med e-upplysningstjänst mm, lett till att vissa tjänster där har tagits bort. Efter mordet på Björn Söderberg begränsade polismyndigheten starkt möjligheten att ta ut passfoton. Och nej, det är inte enbart journalister som kan ansöka om ett visst passfoto idag.

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Q har rätt. tror många misskött sig i TQ-målet, men domstolarna har skött sitt jobb.
Tror f ö inte det är relevant i detta fall.

Det där är en sanning med modifikation. En tingsrätt hamrade så förtvivlat in TQ i mördarfacket att de ansåg att han kunde ha misstagit ett rött hus för grönt - eftersom det fanns växtlighet omkring. Som ett exempel.
Citera
2013-10-12, 21:10
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
De flesta mord jag bevakat har jag varit ensam på. I vart fall har jag oftast varit ensam om att ha läst Fup, eftersom de flesta journalister är lata och nöjer sig med stämningsansökan. Att överlåta den demokratiska granskningen till en journalist som kan vara bakis, korkad eller inte ens har tid att bevaka rättegången känns inte tryggt. Därför anser jag att allmänheten ska ha tillgång till Fup.

En intresserad skolungdom som sitter med under hela rättegången, eller läser hela fup inkl. tilläggen som droppar in alltefterson, kan ha betydligt mer att komma med än en journalist som droppar in en halvtimme, yrvaket frågar närmaste åhörare vem det är som vittnar nu och vilka som har vittnat tidigare under dagen - och skriver en "rättegångsrapportering" i någon nättidning som sedan blir som en bibel för privatdetektiverna här i trådarna. Skriver skolungdomen, som har varit där från morgon till kväll och inte gått ut och tagit tfn fem gånger pga konflikt med sambon och laddat laptop mm, ifrågasätts den infon "för det står ju inte i tidningens rättegångsrapportering". Än värre är det när redaktionerna inte ens skickar någon, utan har ljudslinga i Stockholm och andra storstäder. Det blir märkliga rapporteringar när reportern inte är på plats, störs med annat när det direktsända ljudet är på osv.

Att utvidgade obduktioner har funnits med både i fuppar och dragits med öppna dörrar har vi rett ut i PM. Det kan vara nyttigt för de skrån som av olika anledningar bevistar rättegångar i arbetet, att prova och gå på mindre mediebevakade mål som privatpersoner och se "den andra sidan". Att uttala sig tvärsäkert om förhållanden från endast sitt eget perspektiv, och generellt om hela landet när enbart ett visst geografiskt område bevakas, ger en missvisande bild. Det är även nyttigt att kliva ut rollen som journalist en eller två dagar, och "prya" (orkar inte försöka böja prao) som allmänhet. Begär gärna att få material sekretessprövat som privatperson också - du kommer att bli förvånad över hur mycket du får ut! Det säger sig själv att journalister som bevakar rättsfall är på rättegångar i egenskap av media = omskrina mål. Det blir en snäv bild som återges som någon slags fakta.

Har inte sällan mött nämndemän, domare, advokater, åklagare från andra domkretsar och städer på åhörarbänk. Som går dit som privarpersoner för att se rättegången från ett annat perspektiv, och inte inom jobbet.
Citera
2013-10-12, 22:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creps
Vad är det senaste som hänt i utredningen eller står allt still sedan i somras?

Om du hade orkat läsa de senaste sidorna i tråden + ett par länkade artiklar så hade du vetat att svaret är "Vi vet inte, för det har inte läckt någon information från utredningen och förundersökningsprotokollet är ännu inte offentligt". Det kommer det att bli när åtal väcks, vilket verkar bli på fredag den 18/10
Citera
2013-10-12, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
En intresserad skolungdom som sitter med under hela rättegången, eller läser hela fup inkl. tilläggen som droppar in alltefterson, kan ha betydligt mer att komma med än en journalist som droppar in en halvtimme, yrvaket frågar närmaste åhörare vem det är som vittnar nu och vilka som har vittnat tidigare under dagen - och skriver en "rättegångsrapportering" i någon nättidning som sedan blir som en bibel för privatdetektiverna här i trådarna. Skriver skolungdomen, som har varit där från morgon till kväll och inte gått ut och tagit tfn fem gånger pga konflikt med sambon och laddat laptop mm, ifrågasätts den infon "för det står ju inte i tidningens rättegångsrapportering". Än värre är det när redaktionerna inte ens skickar någon, utan har ljudslinga i Stockholm och andra storstäder. Det blir märkliga rapporteringar när reportern inte är på plats, störs med annat när det direktsända ljudet är på osv.

Att utvidgade obduktioner har funnits med både i fuppar och dragits med öppna dörrar har vi rett ut i PM. Det kan vara nyttigt för de skrån som av olika anledningar bevistar rättegångar i arbetet, att prova och gå på mindre mediebevakade mål som privatpersoner och se "den andra sidan". Att uttala sig tvärsäkert om förhållanden från endast sitt eget perspektiv, och generellt om hela landet när enbart ett visst geografiskt område bevakas, ger en missvisande bild. Det är även nyttigt att kliva ut rollen som journalist en eller två dagar, och "prya" (orkar inte försöka böja prao) som allmänhet. Begär gärna att få material sekretessprövat som privatperson också - du kommer att bli förvånad över hur mycket du får ut! Det säger sig själv att journalister som bevakar rättsfall är på rättegångar i egenskap av media = omskrina mål. Det blir en snäv bild som återges som någon slags fakta.

Har inte sällan mött nämndemän, domare, advokater, åklagare från andra domkretsar och städer på åhörarbänk. Som går dit som privarpersoner för att se rättegången från ett annat perspektiv, och inte inom jobbet.
M har helt rätt. Alla som har möjlighet borde pallra sig till en rättegång ibland. Det ökar rättssäkerheten.
Vill också ge mig en !
M har också pm:atvoch berättat att bilder från rättsmedicin fortfarande är offentliga ibland. Hen hade rätt och jag fel. Får se hur det blir här!
Citera
2013-10-14, 08:19
Medlem
highfives avatar
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7917175

Några som intervjuats om hur det uppfattar Boden som stad numera efter styckmordet. I övrigt inget nytt.
Citera
2013-10-14, 16:43
Medlem
Rozzens avatar
Funderar på alla ungdomar som finns i Vittjärvs IK. Har kollat på eventor en slags sajt där alla orienteringstävlande finns t.ex. SW, HET, EJ, EK, FJ. (säger inte namnen eftersom dem är bara barn)Hon som vallades har jag glömt bort namnet. Typisk mig. Alla är ju barn det är ju därför Kuriren inte vill gå ut med vem det var eller ålder på denna artikel http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6854273 Känns som om man fått en pusselbit av detta stora av pussel. Min väninnas son är kompis med en dem här orienterararna. Det är ju orienterare som har varit en stor del av utredningen. http://www.bodensbk.se/orientering det är hemsidan av dem som hade den här träningen. Kjell Sandström tror jag var ansvarig för träningen. Säger namnet eftersom han redan har gått ut i media. Eftersom min vännina vet så mycket tror jag nästan att hon känner tjejen som blev vallad. Undra vad dem gjorde när dem gjorde när hon blev vallad. Jag skrev ju tidigare ett PM till highfive ska leta fram det och läsa vem det var och vad mer jag skrev. Har inte varit aktiv här och sett på ett tag eftersom annat kommer i vägen men har alltid funderat på denna långa historia. Jag vet inte så mycket om detta förutom det här med vallningen och sånt.
Citera
2013-10-14, 16:46
Medlem
Quarrels avatar
NK: Massi Fritz fullspäckade schema ställer till det
Citat:
Preliminärt har Luleå tingsrätt bokat upp tingshuset i Piteå från och med onsdag den 30 oktober till och med måndag 4 november.
Citera
2013-10-14, 16:48
Medlem
Rozzens avatar
Jag satt men mina vänner och pratade så säger en av min vänner som jobbar på akuten, att det hade varit orienteringsträning några dagar in kroppsdelarna hittades och att hennes väns dotter hade varit på den träningen och hade något orolig kommit tillbaka och sagt att hon hade tappat kartan. Mamman verkar inte ha trott på henne och tjatat på att det går inte att tappa en karta. Sen när kroppsdelarna hittades verkade mamman ha pratat med dottern och så hade hon ringt och tipsat polisen om detta sen så hade min vän fått ett medelande varför dom hade varit tvungna att ställa in resan som dem hade ha tänkt ha med min väns familj. Mámmans dotter hade varit på förhör och vallning i skogen. Jag vet inte så mycket mer men det visar sig att dottern hade sett två personer i skogen en var KJ och den andra vet jag inte. Dotter verkar vara speciell på nått sätt menade min vän. Att hon minns saker extra väl. Sen så san min vän att dottern hade varit väldigt viktig för polisen. Varför vet hon inte. Dotter är 01 så 12 elller 11 år nu och intialerna EJ. Kan EJ vara släkt med KJ? Men kan dem ha skadat henne? Eller har hon sett kroppsdelar? Har hon pratat med någon pyskolog? Hur mår hon? Någon som vet?

Skrev detta till Highfive... Detta är ju något jag fått veta. så det behöver inte vara sant. Det är ju så mycket skvaller om detta. EJ var det alltså.
Citera
2013-10-14, 16:58
Medlem
Lalajlajs avatar

Hur ska detta sluta, en förundersökning på endast 400 sidor, åter igen upprepat i media, och bara 4 rättegångsdagar avsatta för fallet och killen har inte ens erkänt.

Det börjar se ut som att denna utredningen kommer sluta med ett fiasko i rätten.
Citera
2013-10-14, 17:51
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Hur ska detta sluta, en förundersökning på endast 400 sidor, åter igen upprepat i media, och bara 4 rättegångsdagar avsatta för fallet och killen har inte ens erkänt.

Det börjar se ut som att denna utredningen kommer sluta med ett fiasko i rätten.
Om åklagarna är strykrädda tar de nog hellre en förlust i rätten än kritiken de skulle riskera om de bara släppte den misstänkte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in