2013-10-12, 09:17
Medlem
DAGGER[X]s avatar
En person som driver en privat vårdmottagning pratade med mig. Ämnet gled in på marknadsföring och naturligtvis detta med annonser i lokaltidningar, i tv på den lokala affären och liknande.
Personen i fråga hade lärt sig att man för den summan som en annons i en mindre tidning kunde få ett stort antal timmar med en Facebook-konsult som skötte praktikens FB-sida och raggade kunder. Jag uppmuntrade naturligtvis övergången från gammelmedier till 2000-talets nya metoder
Citera
2013-10-12, 10:49
Medlem
Economicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Jag tycker det är fel att dissa alla journalister. Det finns en del bra och det finns en massa dåliga. Om inte annat minns Hannes Råstam. Och glöm då inte all dålig journalism som föregick hans avslöjande av Bergvalls oskuld.

Helt riktigt, jag personligen ser upp till honom och hans verk. RIP. Dock talar vi om branschen i sin helhet, inte bara dess produkter utan också själva kulturen. Jag tror alla här håller med om att det finns mycket duktiga journalister inom kåren, dock är det liksom ett icke-argument.

En annan sak man måste ha i åtanke är detta med upplagor. Det är inte som så att en tidning kan existera till sista enskilda trycket, utan upplagan har en minimumgräns för att vara lönsam (såklart). Det handla mycket om råvaran, skog, nya miljöregler, tryck osv som lätt glöms bort. Grejen är den att gränsen för en lönsam upplaga är väldigt hög idag.

Förresten kan ni kolla in denna sida som är ganska tydlig;

http://www.ts.se/Default.aspx

Repost på debatterna som handlar om precis detta;

http://youtu.be/7H7pmSHyFUM
Så ska journalistiken överleva tidningskrisen

http://youtu.be/qjGIUNeYLAo
Thomas Mattsson och Jan Helin: Vem köper en kvällstidning om tio år?

Om någon vet flera debatter eller liknande posta gärna. Det borde ju finnas dokumentärer numera?

"Kvällspressen - Den falska statsmaktens uppgång och fall"
- En gripande och djup dokumentär skapad av arbetarna på Flashback, med bland andra White Christmas, Economucim samt DAGGER[X]. Se deras berättelse, ikväll 20:00 på Avpixlat
Citera
2013-10-12, 11:07
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicum
Helt riktigt, jag personligen ser upp till honom och hans verk. RIP. Dock talar vi om branschen i sin helhet, inte bara dess produkter utan också själva kulturen. Jag tror alla här håller med om att det finns mycket duktiga journalister inom kåren, dock är det liksom ett icke-argument.
Du kan inte argumentera kring att du skall ta det lilla som är bra med allt dåligt. Redaktonerna som styr ljugmedia väljer att agera som de gör och att det finns några som inte är totala katastrofer hjälper föga, har du 9 lögnare och 1 som talar sanning bör du första att sanningssägaren är där för att ge de 9 lögnarna ett alibi. Dessutom vet du inget om vad dessa bra journalister pysslar med på redationerna, att de skulle arbeta på en sådan plats utan att dela åsikter, moral och etiska ställningstaganden med sina kollegor har jag svårt att se. Att de sedan inte är lika galna som sina kollegor gör knappast läget bättre.

Att börja förhandla om hur mycket någon skall få ljuga före du vänder dem ryggen är dåraktigt. Du kan aldrig lita på en lögnare och skulle knappast acceptera att jag ljög för dig när det passade mig och mina mål för att sedan tala sanning i oviktiga frågor. Det troliga är att du skulle undvika mig och jag föreslår att man gör det samma med ljugmedia.
Citera
2013-10-12, 14:33
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Den kunskap mitt tidigare inlägg berörde kom ursprungligen från Tandläkartidningens senaste nummer. Jag grävde fram artikeln i fråga.
Här är citatet i sin helhet, min fetstil, ni egenföretagare bör läsa detta extra uppmärksamt

Citat:
De positiva effekterna är uppenbara.
- Jag vet att ett 30-tal nya kunder hittat till oss tack vare Facebook. Dessutom knyts våra befintliga kunder närmare till praktiken, kanske får Facebook-informationen dem att vilja ta hjälp av behandlingar de inte tidigare känt till. Rent ekonomiskt är Annika Korvo nöjd med sin investering.
- Att starta och driva en Facebook-sida är mycket billigare än att annonsera i lokalpressen, och jag menar att det också gett bättre effekt. En tidningsannons hade gått på runt sextusen kronor, för de pengarna blir det rätt många timmar hos min konsult.
Citera
2013-10-12, 15:23
Medlem
Economicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Du kan inte argumentera kring att du skall ta det lilla som är bra med allt dåligt. Redaktonerna som styr ljugmedia väljer att agera som de gör och att det finns några som inte är totala katastrofer hjälper föga, har du 9 lögnare och 1 som talar sanning bör du första att sanningssägaren är där för att ge de 9 lögnarna ett alibi. Dessutom vet du inget om vad dessa bra journalister pysslar med på redationerna, att de skulle arbeta på en sådan plats utan att dela åsikter, moral och etiska ställningstaganden med sina kollegor har jag svårt att se. Att de sedan inte är lika galna som sina kollegor gör knappast läget bättre.

Att börja förhandla om hur mycket någon skall få ljuga före du vänder dem ryggen är dåraktigt. Du kan aldrig lita på en lögnare och skulle knappast acceptera att jag ljög för dig när det passade mig och mina mål för att sedan tala sanning i oviktiga frågor. Det troliga är att du skulle undvika mig och jag föreslår att man gör det samma med ljugmedia.

Visst, samtidigt har du som kund och konsument möjlighet att själv bedöma/analysera det du ser eller läser. Sanningen är ibland ganska komplex. Men jag håller med dig i stort, även om jag tror det finns medarbetare som inte driver någon agenda eller har fallit för ljugmedias roll.

http://youtu.be/Tuwev2Fnan0
Även denna debatt berör detta med Bonnier i spetsen, ett företag jag tror kommer minska ordentlig i framtiden. Jeanette Bonnier, med sin totala ovetenskap och grova spritröst, är för övrigt väldigt komisk att lyssna till Ge henne 5min, man häpnar nästan. Man får ha i åtanke att kvinnan är miljardär och en av Sveriges mäktigaste med många styrelseposter.
Citera
2013-10-12, 16:31
Medlem
I fredagens SvD: näringsliv skrev en kvinna (glömt namnet) att tidningar med mycket text och lite bilder ökar sin omsättning och pekade på tidningen Faktum. Säljer text bättre än bild? Har hon rätt?
Senast redigerad av Olepeter 2013-10-12 kl. 16:39.
Citera
2013-10-13, 20:36
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
"Vill man bara läsa digitalt kostar det 144 kronor per månad."

Ouch! Och jag gissar att man tvingas stöta på deras reklambanners även om man betalar?

39:- per månad vore rimligt för EN lokaltidning online. UTAN reklam.

Spotify... med alla dess funktioner och all musik och podcast... gratis med reklam... 49/99:- utan reklam och möjligthet att lyssna offline etc.

Netflix... med teveserier och filmer... barnfilmer... 79:- per månad. UTAN reklam.

144:- för Katrineholmskuriren online. MED (?) reklam...

Kommer aldrig att funka.
Dagens unga betraktar nog 144 kr/månad för en tidning online som ett fantasipris, ja närmast ett ockerpris. De har aldrig betalat de 205 kr/månad som det kostar att prenumerera på Katrineholmskuriren som papperstidning och tycker därför inte att det är billigt med 144 kr.

Skall man lyckas sälja tidningar online och särskilt till dagens unga gäller det att sätta rimliga priser. Ztory är en tjänst som har insett detta. För 99 kr/månad får man läsa obegränsat bland 262 tidskrifter/magasin. Ungefär som Spotify fast för tidskrifter istället.

Det är denna verklighet som dagens dagstidningar måste anpassa sig till. Den dagen jag kan läsa de dagstidningar och tidskrifter jag är intresserad av i Ztory för 99 kr/månad kommer jag nog att teckna en prenumeration.
Citera
2013-10-13, 20:48
Medlem
White Christmass avatar
Gamla nyheter från April men intressant att mer kommer under valåret.

Citat:
Totalt har 72 journalister tackat ja till avgångsvederlag, varav 17 jobbar på Dalarnas Tidningar.

I nuläget behöver inte koncernen säga upp några fler men ledningen i Mittmedia har varnat för att det kan komma nya sparkrav under 2014.
Citera
2013-10-13, 20:55
Medlem
H8reds avatar
Få är villiga att betala för att slösa bort sin tid, och dessutom tvingas konsumera reklam under tiden.

Tidigare var det bioannonser, väder och liknande som lockade, men det är historia.

Informationen tidningar tidigare levererade, trycker man idag på en knapp där informationens levereras via en grattisapp på en Smartphone.

Information wants to be FREE. Få är villiga att betala för en journalists vinkling eller chefredaktörens censur av rådata.
Citera
2013-10-13, 21:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
Få är villiga att betala för att slösa bort sin tid, och dessutom tvingas konsumera reklam under tiden.

Tidigare var det bioannonser, väder och liknande som lockade, men det är historia.

Informationen tidningar tidigare levererade, trycker man idag på en knapp där informationens levereras via en grattisapp på en Smartphone.

Information wants to be FREE. Få är villiga att betala för en journalists vinkling eller chefredaktörens censur av rådata.
Jag är övertygad om att en
Morgontidning som höll sig mer neutral och tog sig tiden och kraften att förutsättningslöst analysera nyhetshändelser och samhällsföreteelser skulle ha en bred och trogen publik.
Skulle SvD skriva kritiskt om Husbyupplopp, Revahysteri eller miljö och biståndsorganisationerna eller till och med våga granska massinvandringsindustrin så skulle det vara en motpol till den nyliberala och vänstervridna propagandamegafon dagens media utgör.
Citera
2013-10-13, 21:41
Medlem
H8reds avatar
De senaste inläggen från SVD när det gäller FN och de bidrag Sverige ger har jag gillat
Citera
2013-10-13, 23:22
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Dagens unga betraktar nog 144 kr/månad för en tidning online som ett fantasipris, ja närmast ett ockerpris. De har aldrig betalat de 205 kr/månad som det kostar att prenumerera på Katrineholmskuriren som papperstidning och tycker därför inte att det är billigt med 144 kr.

Skall man lyckas sälja tidningar online och särskilt till dagens unga gäller det att sätta rimliga priser. Ztory är en tjänst som har insett detta. För 99 kr/månad får man läsa obegränsat bland 262 tidskrifter/magasin. Ungefär som Spotify fast för tidskrifter istället.

Det är denna verklighet som dagens dagstidningar måste anpassa sig till. Den dagen jag kan läsa de dagstidningar och tidskrifter jag är intresserad av i Ztory för 99 kr/månad kommer jag nog att teckna en prenumeration.
Låter mycket troligt. Men förklara det för de skäggiga as som sitter på alla värdelösa
svenska redaktioner och skriver snyftreportage om flyktingar.

För övrigt finns ju Metro och liknande. Samma skit men helt gratis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in