2013-10-09, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
självfallet kan du lägga nytt golv i bara de berörda rummen, det finns nivålister idag för de flesta mått som du kan göra en övergång med finns även snickerier som för ett par hundralappar lätt snidar till en list som fasar ut bättre och matchar golvet bra samt har exakt höjd
Ang Pris är det så olika, allt från billigt obehandlat trä som du kan få som du vill via en golvslipare, till färdigt golv i olika färger! finns i alla olika typer och prisklasser så jag föreslår att du åker runt och tittar lite hos de olika butikerna i din stad då det är väldigt svårt att säga ett rakt pris på detta

Ang golvlisterna kan man absolut låta dessa sitta när man lägger nytt och bara lägga en ny foglist. tänk dock på att nya golvet "tar bort" en del av listen pga ökad höjd!

Men vilken pärla du är då! Som sagt, jag har tummen exakt mitt i handen och kan ingenting om detta, så det är guld värt att få ställa dumma frågor och bli lite klokare på köpet. Nu känns ju allt så mycket enklare! Förutom den lilla detaljen nu då att det just kommit en hantverkare och satt upp en garderob i rummet. Så golvbytet får skjutas på framtiden och garderoben får väl monteras ner igen senare. Jag pallar inte fler veckor med ett liv i kartonger just nu och min ekonomi måste få tid att återhämta sig en smula efter senaste veckornas renovering

Men stort tack för dina svar. Jag ska kolla golv framöver. Och när jag kommit över detta senaste renoveringstrauma och det är dags för golv, så kanske jag återkommer i tråden. Hoppas den är vid liv då!
Citera
2013-10-13, 11:32
Medlem
lustings avatar
Hej Damian!
Jag har oljade ett nyinlaggt furulamell med osmo hårdvaxolja för andra gången igår. Idag när jag tittar på resultatet är jag inte helt nöjd. Dels tycker jag att det är lite flammigt, det ser torrare ut på vissa fläckar osv, och dels är det lite "skarvar" i oljan från rollern. Går detta att göra något åt på ett smidigt sätt? Kan jag slipa lätt på skarvarna utan att behöva olja över igen och eventuellt få nya skarvar?
Citera
2013-10-13, 11:43
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lusting
Hej Damian!
Jag har oljade ett nyinlaggt furulamell med osmo hårdvaxolja för andra gången igår. Idag när jag tittar på resultatet är jag inte helt nöjd. Dels tycker jag att det är lite flammigt, det ser torrare ut på vissa fläckar osv, och dels är det lite "skarvar" i oljan från rollern. Går detta att göra något åt på ett smidigt sätt? Kan jag slipa lätt på skarvarna utan att behöva olja över igen och eventuellt få nya skarvar?

Hej!

Ja hårdvax är inte helt enkelt att handskas med. kan du hantera en polermaskin? det vore det absolut bästa, isådanafall bör du köra över golvet med ett slipnät korn 120 så att "skarvarna" försvinner och sedan dra ut lite hårdvax på delar av golvet med en stålskrapa eller torka ut lite med en trasa och sedan polera med vit skurrondell ifrån de våta ytorna ut mot de torra tills du fördelat ut det på hela golvytan.

du kan även om du inte kan hantera en polermaskin försiktigt med korn 120 putsa skarvarna för hand och sedan lätt putsa till ytan och om du orkar, för hand, bröda för bräda torka ut ett mycket mycket tunnt lager vax med en skurduk (trasa)

detta bör hjälpa dig.

Att rolla ett golv är aldrig lätt med tanke på att det är en ren teknik att få samma mängd överallt och inga skravar :/
Citera
2013-10-13, 13:55
Medlem
lustings avatar
Tack så mycket för svar! Jag gör ett försök för hand, men om det inte ser bättre ut om några timmar får jag kanske hyra en maskin. Finns det möjlighet att skarvarna försvinner allt eftersom? Eller kan man såpa eller liknande för att jämna till ytan?
Citera
2013-10-18, 12:21
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lusting
Tack så mycket för svar! Jag gör ett försök för hand, men om det inte ser bättre ut om några timmar får jag kanske hyra en maskin. Finns det möjlighet att skarvarna försvinner allt eftersom? Eller kan man såpa eller liknande för att jämna till ytan?

sorry för sent svar, haft fullt upp här :/

ibland syns skarvar (flammigheten) tydligt när det är alldeles nygjort, detta för att där det ligger lite tjockare med vax (eller lack när man lackerar) inte torkar lika fort, när detta är torrt så syns det inte på samma sätt, men det kan även vara bestående märken, därför bör man putsa ner lite så att överflöset försvinner och det bleknar. sedan dra tunnt och jämnt för att ta bort revorna efter putsningen!
Citera
2013-10-31, 20:01
Medlem
Tjena, behöver lite akut hjälp här!
Jag jobbar som golvläggare och har slipat ett par golv om året i ca. 8 års tid.
Är definitivt ingen expert på detta och blev otroligt glad när jag hittade denna tråden.
Var ute hos en kund tidigare denna veckan och slipade en ekparkett, lackade 3 ggr med bona novia och mellanslipade mellan varje slipning. Golvet såg jättebra ut när jag åkte därifrån men idag när jag var där och kollade på golvet så såg det rent ut sagt förjävligt ut!
Jag skäms över resultatet och är allt annat än nöjd, är lite pedant av mig och gjorde precis som jag brukar göra men denna gången blev det lite ojämnt på vissa ställen.

Svårt att förklara men ska göra ett försök
95 % av golvet är perfekt men sen ser man vart jag slutat med rollern från 2:a lackningen på 3 st ställen, där är golvet lite ljusare. Även efter kanterna är det lite ljusare på vissa ställen...jag fattar ingenting!

Skakade dunken före lackningarna och har aldrig haft detta problemet tidigare...
2 frågor
1. Vad tror du det beror på?
2. Går det att slipa ner dom ljusa partierna och lacka om dom eller måste jag bättra och sen lacka hela golvet?

Kanske ska tillägga att jag är upplärd av en äldre herre som var med i golvslipargarantin (på den tiden den fanns) och har som sagt gjort ganska många golv tidigare, dock är detta med golvslipning en hel vetenskap och jag känner mig lite vilsen & liten för tillfället
Citera
2013-10-31, 21:09
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oden68
Tjena, behöver lite akut hjälp här!
Jag jobbar som golvläggare och har slipat ett par golv om året i ca. 8 års tid.
Är definitivt ingen expert på detta och blev otroligt glad när jag hittade denna tråden.
Var ute hos en kund tidigare denna veckan och slipade en ekparkett, lackade 3 ggr med bona novia och mellanslipade mellan varje slipning. Golvet såg jättebra ut när jag åkte därifrån men idag när jag var där och kollade på golvet så såg det rent ut sagt förjävligt ut!
Jag skäms över resultatet och är allt annat än nöjd, är lite pedant av mig och gjorde precis som jag brukar göra men denna gången blev det lite ojämnt på vissa ställen.

Svårt att förklara men ska göra ett försök
95 % av golvet är perfekt men sen ser man vart jag slutat med rollern från 2:a lackningen på 3 st ställen, där är golvet lite ljusare. Även efter kanterna är det lite ljusare på vissa ställen...jag fattar ingenting!

Skakade dunken före lackningarna och har aldrig haft detta problemet tidigare...
2 frågor
1. Vad tror du det beror på?
2. Går det att slipa ner dom ljusa partierna och lacka om dom eller måste jag bättra och sen lacka hela golvet?

Kanske ska tillägga att jag är upplärd av en äldre herre som var med i golvslipargarantin (på den tiden den fanns) och har som sagt gjort ganska många golv tidigare, dock är detta med golvslipning en hel vetenskap och jag känner mig lite vilsen & liten för tillfället

Hej!

Svårt att säga exakt vad det beror på, men oftast är det en av dessa två anledningar:

1. Din pensel och roller har varit blöta av vatten eller annan lack när du lackerade och har således spätt ut lacken på vissa ställen när du tex lagt vikt på roller och pensel så den på vissa punkter lagt en annan koncentration av lacken.

2. Det kan även bero på att du haft skarpt solljus in på vissa delar av golvet under tiden lacken torkat och då torkar det ojämnt och blir således flammigt. Detta uppstår även om det finns värmeslingor i golvet.

Det är väldigt inviduellt om detta går att fixa till. Är det helt nygjort skulle jag med hjälp av en sickel eller ett 120 korns papper avlägsna de 2 lagerna lack på punkterna som är missfärgade, detta mycket försiktigt så du inte rör grundlagret. Sedan lackera i punkterna igen ( maskera gärna innan de lameller som är berörda så att du ramar in dessa och gör så på hela lamellen som är missfärgade) när du lagt 2 tunna lager på dessa punkter låter du det torka och sedan mellanslipAr du golvet med korn 80 och sedan 120 och stryker det igen!

Detta bör lösa ditt problem
Citera
2013-11-02, 17:46
Medlem
Hej igen, låter logiskt det du skriver.
Solljus var det inte men möjligtvis lite vatten i penseln då det förklarar att det var dom första penseldragen som blev dåliga.
Däremot blev det riktigt bra med rollern fram tills på slutet vilket verkar märkligt, möjligtvis tryckte jag lite mer där men är inte säker.
Provade att bättra på det men det fungerade inget vidare, snäll som man är så ställer man upp en söndag och slipar om hela golvet igen för att kunden skall bli nöjd.

En liten fråga till, jag slipar kanske ett golv i månaden och förvarar min roller och pensel i en "rollerbox", hur gör du med dina? Lite skillnad för dig kanske som gör det lite oftare.

Tack för det snabba svaret oxå.
Citera
2013-11-02, 20:00
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Hej igen, låter logiskt det du skriver.
Solljus var det inte men möjligtvis lite vatten i penseln då det förklarar att det var dom första penseldragen som blev dåliga.
Däremot blev det riktigt bra med rollern fram tills på slutet vilket verkar märkligt, möjligtvis tryckte jag lite mer där men är inte säker.
Provade att bättra på det men det fungerade inget vidare, snäll som man är så ställer man upp en söndag och slipar om hela golvet igen för att kunden skall bli nöjd.

En liten fråga till, jag slipar kanske ett golv i månaden och förvarar min roller och pensel i en "rollerbox", hur gör du med dina? Lite skillnad för dig kanske som gör det lite oftare.

Tack för det snabba svaret oxå.

kanske smartast gjort av dig då detta garanterat löser kundens problem och att "småfixa" ser alltid dåligt ut i kundens ögon :/

Jag använder också en rollerbox tror jag att det kallas. en stående cylinder som man "hänger" rollern i? samt stoppat penseln i också?
Jag använder dessa och de är utmärkta, dock om jag ska på semester i mer än en vecka så tvättar jag rollern och penseln mycket noga och sköljer ut boxen. sedan fyller jag i halva boxen med vatten och låter dessa stå där i. dock är det noga att du använder en alu bygel så att denna inte rostar eller avger kossision som sedan kan missfärga golven du lackerar med
Citera
2013-11-03, 14:21
Medlem
Precis, då har vi samma saker. Varit och slipat nu och tyckte jag såg en liten miss när jag lackade 1:a gången. Såg ut som gammal lack på ett litet ställe. Går det att slipa rent det och bättra innan man lackar andra gången sen utan att det syns?
Själva märket är stort som en 5-krona...

Tur det finns experter att fråga då det inte finns någon häromkring som håller på med golvslipning
Citera
2013-11-03, 15:04
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Precis, då har vi samma saker. Varit och slipat nu och tyckte jag såg en liten miss när jag lackade 1:a gången. Såg ut som gammal lack på ett litet ställe. Går det att slipa rent det och bättra innan man lackar andra gången sen utan att det syns?
Själva märket är stort som en 5-krona...

Tur det finns experter att fråga då det inte finns någon häromkring som håller på med golvslipning

Ja då det går att slipa av på fläcken och lackera där igen innan nästa lack dock är det så att det är samma lack som förra gången och med så snabb omslipning så syns detta sällan ändå när det är torrt, mentor säkerhetsskäl så slipa till den medans du ser den ja visst är det skönt när det finns någon som vet mer än en själv står också och funderar ibland när man lägger golv hehe
Citera
2013-11-03, 18:32
Medlem
Tack för alla svar. Hjälper oerhört mycket.
Hur gör ni eexperter när ni slipar tex en ekparkett?
120 korn på stora maskinen och vad på kantslipen?
Använder ni nåt för att ta bort "övergången" mellan maskinerna?

Förr använde jag en polermaskin med ett 120-nät men den dammar jäkligt mycket men snyggt blev det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in