2013-10-12, 16:20
Medlem
Jag har bara gjort det gamla provet skarpt men jag gjorde ett av de nya proven här hemma för att testa och det verkar som att svårighetsgraden har skruvats upp rejält? Frågorna är väl i sig inte så mycket svårare men jag upplevde att jag hamnade i kraftig tidsnöd på de kvantitativa delarna.

Jag har skrivit riktigt bra på det gamla provet men sänkte mig betydligt på det nya eftersom jag var tvungen att gissa när tiden inte räckte till. Har poängen sjunkit efter det nya provet? Är det allmänt ansett som svårare än det gamla?
Citera
2013-10-12, 16:36
Medlem
Greatheftys avatar
Någon som sitter på ett HPguiden account atm o pluggar inför denna månadens prov? What's yours guys opinion?
Citera
2013-10-12, 16:51
Medlem
Brukar det finnas klockor i rummen man skriver? Tänkte om jag borde köpa mig ett armbandsur, i så fall, någon som kan rekommendera en billig jag kan beställa till provet?
Citera
2013-10-12, 16:56
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrAA
Ännu en NOG-fråga som irriterar mig, denna gången från VT08:

En ädelsten kan säljas antingen slipad eller oslipad. Ädelstenen minskar i vikt när den
slipas. Hur många procent ökade priset på ädelstenen genom slipningen?
(1) Efter slipningen vägde stenen 30 procent mindre än före slipningen.
(2) Efter slipningen ökade stenens pris per viktenhet med 350 procent.

Svar: C

Hur räknar man ut det?
Vikt * pris per viktenhet = priset
(Vikt * 30%) * (pris per viktenhet * 350%) = nya priset
Citera
2013-10-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ant'
Vikt * pris per viktenhet = priset
(Vikt * 30%) * (pris per viktenhet * 350%) = nya priset

Tack!
Citera
2013-10-13, 01:32
Medlem
Internetkrigares avatar
Om jag hade fått alla fel på orddelen men alla rätt i övrigt, vad är resultatet då?
Citera
2013-10-13, 02:20
Medlem
ATTACKxTITANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Om jag hade fått alla fel på orddelen men alla rätt i övrigt, vad är resultatet då?

80p totalt på verbala så du hade fått 60p på verbala eftersom ORD är 20p samtidigt som du får 80 på kvantitativa delen. Med andra ord hade du fått 2.0 på kvantitativa delen och 1.5 på verbala. (1.5+2.0)/2 = 1.75. Det skulle alltså rendera resultatet 1.75.
Citera
2013-10-13, 02:33
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATTACKxTITAN
80p totalt på verbala så du hade fått 60p på verbala eftersom ORD är 20p samtidigt som du får 80 på kvantitativa delen. Med andra ord hade du fått 2.0 på kvantitativa delen och 1.5 på verbala. (1.5+2.0)/2 = 1.75. Det skulle alltså rendera resultatet 1.75.

najs kanske kommer in på läkarlinjen trots allt woop woop
Citera
2013-10-13, 10:47
Medlem
Inte många dagar kvar nu till HP...

Har upptäckt att jag har en oförmåga att klara av de interaktiva proven. Jag blir lite bajsnödig på något vis när det inte är skarpt läge. Jag klarar helt enkelt inte av låtsasprov vilket gör att jag inte lär mig något.

Någon annan som upplevt samma sak och sen gjort det riktiga? Hur gick det?

Får helt enkelt plugga med hjälp av kursmaterial. Känns sådär....
Citera
2013-10-13, 11:46
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Inte många dagar kvar nu till HP...

Har upptäckt att jag har en oförmåga att klara av de interaktiva proven. Jag blir lite bajsnödig på något vis när det inte är skarpt läge. Jag klarar helt enkelt inte av låtsasprov vilket gör att jag inte lär mig något.

Någon annan som upplevt samma sak och sen gjort det riktiga? Hur gick det?

Får helt enkelt plugga med hjälp av kursmaterial. Känns sådär....

Är likadan, kan inte plugga för fem öre. Antar att det är för att jag inte är sådär jättetaggad.
Ska mest göra det bara för att testa hur det är. Har minst 3 provtillfällen till på mig att verkligen få bra.
Citera
2013-10-13, 13:53
Medlem
Greatheftys avatar
Tänkte sätta mig ner nu de sista dagarna kvar nu innan provet och göra de senaste proven (efter 2011), tycker ni jag ska göra det så som det är på provet med samma tidpunkter (samma raster mellan blocken osv) eller bara göra ett block i taget sedan rätta det blocket och felanalysera det?
Citera
2013-10-13, 15:17
Bannlyst
Citat:
Det var däremot ganska vanligt
att bokläsningen primärt hade ett disciplinerande syfte
om personalen tyckte att barnen var alltför stimmiga eller
okoncentrerade.

Text tagen utifrån en annan, längre text.
Fråga: Ger texten någon förklaring till varför bokläsning förekommer sparsamt i förskolorna?

Rätt svarsalternativ: Nej, någon förklaring ges inte i texten.
Mitt svarsalternativ: Ja, förskolepersonalen prioriterar disciplin och
ordning.

Givetvis är detta ingen vetenskaplig artikel med fasta och korrekta slutsatser. Meningen börjar inte heller med FÖRKLARING ÄR: Men komigen vafan. Hur svårt ska det egentligen vara att få rätt på en sketen uppgift?

Provpass 5, VT-13 Uppgift 13. Svar: D LÄS
Senast redigerad av butterflykniv 2013-10-13 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in