2013-10-11, 21:16
Medlem
krokons avatar
Hej!

Jag undrar om någon med skarp hjärna kan hjälpa mig räkna ut när min medicin är ute ur kroppen igen.

Jag äter 20 mg Cipralex varje morgon och de har en halverings tid på 30 timmar. När är de helt ut kroppen om jag slutar ta dom??

Och så äter jag 50 mg Topomax varje kväll. Där är halveringstiden 23 timmar. Här har jag märkt att effekten sitter i längre, men HUR länge?

Snälla inga moral-svar nu. Jag tänker inte sluta med det som läkaren har ordinerat. Detta är helt av nyfikenhet bara.

Tack på förhand.
Citera
2013-10-11, 21:21
Medlem
CeTh-LoEGs avatar
Riktlinjen är att räkna med fem halveringstider. Medicinen bör således vara ute ur kroppen efter cirka 150 timmar.

Edit: uppmärksammade inte den andra medicinen som du skrev om, men samma princip gäller där.
I vissa fall, med vissa mediciner, kan substansen anses ha lämnat kroppen redan efter fyra halveringstider.
Citera
2013-10-11, 21:23
Medlem
krokons avatar
Tack
Hur kommer du fram till det svaret?

Citat:
Ursprungligen postat av CeTh-LoEG
Riktlinjen är att räkna med fem halveringstider. Medicinen bör således vara ute ur kroppen efter cirka 150 timmar.

Edit: uppmärksammade inte den andra medicinen som du skrev om, men samma princip gäller där.
I vissa fall, med vissa mediciner, kan substansen anses ha lämnat kroppen redan efter fyra halveringstider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in