Super: Adder för raksträckor, Cheetah för kurvor. Jag upplever dock att Cheetah är lägre där fram än vad Adder är, så om jag förväntas köra upp på trottoarer ofta brukar jag föredra Adder. Entity XF är dock bättre än Cheetah i alla kategorier, men det är någonting med körkänslan i den bilen som jag inte gillar.
Sport: Annis Elegy RH8. Jag har faktiskt inte testat så många andra bilar i denna klass då jag varit så nöjd med min RH8. Jag är dock lite sugen på att testa Feltzer också då det var favoritbilen i singleplayer.
Sports Classics: Z-type. Den är bäst i överlag, men också den största bilen i sin klass, vilket gör den svårare att tackla om man kör någon av de lättare/mindre bilarna.
Coupes: Exemplar utan tvekan. Det är den snabbaste bilen med fyra dörrar i spelet. Jag gillar den dock inte för sin hastighet, utan för sitt utseende. Favoritbilen i Online; riktigt sexig bil.
Compact: Blista. Issi är aningen bättre, men jag tycker att den har sämre väghållning eftersom den är framhjulsdriven. Blista känns mer stabil och pålitlig.
Muscle: Gauntlet. Det är en av mina favoritbilar i spelet, och även en av de bättre bilarna i sin klass.
Off-Road: Sanchez då den är bland de snabbaste fordonen i sin klass, och som dessutom kan sväga skarpast. Om jag kör mot många spelare brukar jag dock föredra Injection för att inte bli överkörd av andra fordon.
Motorcycle: Bati 801. Snabbast, snyggast och lättast att manövrera. Sanchez om det är mestadels off-road dock.
Boat: Seashark. Den är bland de snabbaste vattenfordonen, och är samtidigt den som är lättast att manövrera. Om jag kör GTA Race föredrar jag dock Jetmax. Det är i princip omöjligt att bli skjuten framifrån i den p.g.a. den långa fören.
Plane: Luxor. Den är snabbast och störst, vilket innebär att den har minst risk för att gå sönder om man kolliderar med andra plan. Det krävs dock att man kan behärska rodret eftersom den inte svänger särskilt bra.
Helicopter: Buzzard. Den är snabbast och lättast att manövrera. Jag har aldrig behövt oroa mig för att kollidera med andra spelare, så storleken spelar inte så stor roll.
Jag tror jag fick med alla kategorier. Säg till annars.
Några tips och tricks som jag har lärt mig under min speltid när jag ändå är i farten:
Räkna med att alla motståndare kör aggressivt och är ute efter att tvinga in dig i en spinn eller preja dig av vägen. Jag har i skrivande stund deltagit i 207 race, och jag har mött totalt tre motståndare som kunnat ligga jämsides med mig utan att försöka utväxla färg och metall mellan bilarna. Förvänta dig heller inte att spelare kommer behandla dig med respekt bara för att du gör det när du låter dem passera dig. De kommer vara minst lika inställda på att få dig att krascha som de alltid har varit.
Kör hellre passivt och håll dig precis bakom motståndarna än att köra aggressivt. Om du försöker tackla någon eller tvinga in någon i en spinn finns det hög risk för att du själv åker dit också - dessutom skapar du en dedikerad fiende för resten av tävlingen som säkerligen är ute efter hämnd.
Gå inte enbart efter hur bra bilen är på pappret. Att bilen passar med din körstil är minst lika viktigt. Undantaget är dock om banan innebär mestadels raksträckor - då spelar din körstil inte särskilt stor roll eftersom det nästan enbart är en fråga om hastighet.
Håll alltid koll på dina motståndare som ligger hack i häl. Om du har bra koll på dina motståndare kan du undvika att de kör in i dig, och med lite tur resulterar det i att de tar ut sig själva.
Håll alltid koll på var de kommande "Checkpointsen" ligger. Om det kommer en skarp kurva åt höger - lägg dig så långt vänster ut som du kan för att göra kurvan så lindrig som möjligt, och på så sätt förlora minimalt med fart. Det är dessutom bättre att ta en kurva för långsamt än för snabbt då det tar längre tid att återhämta sig från att helt ha missat kurvan eller efter att ha kört in i en vägg, etc än vad det gör att accelerera.
Tryck nedåt på din D-pad för att se hur många checkpoints du har kört av antalet möjliga, hur många varv det är och vilket varv du befinner dig på, och hur många sekunder/hundradelar före/efter dina motståndare ligger.
Tryck på Start -> Online -> Jobs -> Host Job för att skapa ett eget race. På detta sätt kan du träna på valfri bana med valfri bilklass som du känner dig osäker på eller vill bli bättre på utan att behöva oroa dig för att andra spelare kommer och förstör.
Jag vet inte hur stor effekt detta har egentligen, men jag brukar alltid stänga av mina lyktor om jag kör när det är mörkt. Jag inbillar mig att motståndarna inte kan se mig lika enkelt, och måste då fokusera lika mycket på vägen som jag, istället för att bara följa efter de två röda ljusen - d.v.s. mig.
Om du kör GTA Race - försök lägga dig bakom motståndarna och sikta på hjulen; gärna precis efter att du har passerat en skiftnyckel som reparerar bilarna till 100%. Hjulen är mycket lättare att träffa och saktar ner spelaren mer än vad det gör om man dödar dem eftersom effekten varar tills de antingen respawnar eller hittar en skiftnyckel.
För att få till boosten i början av ett race - börja accelerera när "GO"-ikonen dyker upp. Den dyker upp någon halv sekund efter det att ljudet till nedräknaren har plingat för fjärde gången.
Senast redigerad av PUSClFER 2013-10-10 kl. 23:57.