2013-07-28, 20:59
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Så fungerar det inte. 1110 kr är löneavdrag plus att du blir förmånsbeskattad för resten och får alltså betala skatt på 370 kr. Alltså är kostnaden 1110 kr + skatt på 370 kr. De kostar då dig 1200-1300 kr (beroende på hur hög skatt du har).

Ska kolla igen och jämföra månaden jag inte hade. Återkommer.
Citera
2013-08-23, 15:15
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Så fungerar det inte. 1110 kr är löneavdrag plus att du blir förmånsbeskattad för resten och får alltså betala skatt på 370 kr. Alltså är kostnaden 1110 kr + skatt på 370 kr. De kostar då dig 1200-1300 kr (beroende på hur hög skatt du har).

Japp du har rätt. "Varje laddning är värd 1480SEK och löneavdraget är 1110SEK. Beskattningsbar subvention är 370SEK per laddning."
Citera
2013-08-28, 09:24
Medlem
Räknade just ut att subventionen är knappt 14% för mig efter skatteavdraget. Laddning 1520:-, löneavdrag 1080:-

Läste på vår policy för detta och där står att kortet är till för att köpa "måltider", inget mer specificerat. På rikslunchens hemsida står att man kan skaffa tvillingkort om fler i familjen skall nyttja kortet.

Med ovanstående så kan jag fritt tolka att jag kan handla familjens mat på rikskortet.

Jag äter nästintill aldrig ute och vet ej om jag orkar bemöda mig att ha detta kort för att handla mat på, och dessutom med risken att få smäll på fingrarna från företaget.
Citera
2013-08-28, 17:53
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loreit
Räknade just ut att subventionen är knappt 14% för mig efter skatteavdraget. Laddning 1520:-, löneavdrag 1080:-

Läste på vår policy för detta och där står att kortet är till för att köpa "måltider", inget mer specificerat. På rikslunchens hemsida står att man kan skaffa tvillingkort om fler i familjen skall nyttja kortet.

Med ovanstående så kan jag fritt tolka att jag kan handla familjens mat på rikskortet.

Jag äter nästintill aldrig ute och vet ej om jag orkar bemöda mig att ha detta kort för att handla mat på, och dessutom med risken att få smäll på fingrarna från företaget.

Det ar val ingen som kollar vad man koper. Brukade kopa cigg for mina kuponger. Gick inte i alla butiker men Abdullah brukade tycka det var ok.
Citera
2013-08-28, 21:52
Medlem
Hat Molesters avatar
Rikslunchens MasterCard fungerar överallt (förutom möjligtvis systemet). Det är sällan de ser vad det är för kort du stoppar in i läsaren. Men dyker det upp konstigheter på kontoutdraget kan du bli av med det.

I utlandet går det hur bra som helst att handla alkohol med kortet dock. Ingen vet vad det är för något. Vet av erfarenhet.
Citera
2013-10-10, 22:20
Medlem
hajenthirteens avatar
Kan jag alltså handla med kortet på krogen i och med att det är ett helt vanligt mastercard? Förutsatt att de inte ser att det är ett rikskort jag använder mig utav och således nekar mig?

Hade ju varit jävligt smutt! Fixade kortet idag, dras 1000 kr och 1540 in på kortet. Bra jäkla deal.
Senast redigerad av hajenthirteen 2013-10-10 kl. 22:44.
Citera
2013-11-06, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Förövrigt fungerar rikskortet i alla mataffärer samt tex pressbyrån och 7-11.

Så du kan handla allt från kaffe till maten hem på kortet.
Kan man verkligen göra det med Rikskortet? Har du inte blandat ihop det med Rikslunchen?
Blev själv förvirrad när jag pratade om det i början. Har själv Rikslunchen och det funkar som ett bankkort.
Citera
2013-11-26, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duine77
Kan man verkligen göra det med Rikskortet? Har du inte blandat ihop det med Rikslunchen?
Blev själv förvirrad när jag pratade om det i början. Har själv Rikslunchen och det funkar som ett bankkort.

Mig veterligen, funkar det på ALLA ställen förutom systembolaget. Har testat diverse nattklubbar, funkar utmärkt.
Citera
2014-01-24, 15:17
Avstängd
konstapels avatar
Börjar använda rikskortet fom 1 feb. Med kupongerna tjänade jag 576 kr/mån, dvs ~26 kr per arbetsdag (22 dagar/mån utslaget på ett kalenderår).

Det blir väl några kronor lägre med rikskortet eftersom totalsumman är lägre på den än på kupongerna, 1480 vs 1760 kr som jag har förstått det.
Det är väl hyfsat även om jag tycker att arbetsgivarna gott kunde kosta på sig att subventionera deras anställdas lunch lite mer.
Citera
2014-02-18, 15:20
Medlem
Uträkningen är helt fel.
Detta är den korrekta uträkningen och den bygger på rekommendation från Skatteverket år 2013.

Företags investering

Kostförmånens värde1760 Kr
Subvention704 Kr
Arbetsgivaravgift (31,42%)221 Kr
Företagets investering/mån925 Kr

Den anställde tjänar

Subvention704 Kr
Skatt på subventionen232 Kr
Betalar med nettolönen1056 Kr
Den anställdes kostnad/mån1288 Kr
Den anställde tjänar netto/dag21 Kr
Den anställde tjänar netto/månad472 Kr
Den anställde tjänar netto/år5660 Kr

Företaget bjuder på var 4:e lunch!

VEM TACKAR NEJ TILL 5 660 kr mer i plånboken per år ??
Citera
2014-02-18, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hat Molester
Rikslunchens MasterCard fungerar överallt (förutom möjligtvis systemet). Det är sällan de ser vad det är för kort du stoppar in i läsaren. Men dyker det upp konstigheter på kontoutdraget kan du bli av med det.

I utlandet går det hur bra som helst att handla alkohol med kortet dock. Ingen vet vad det är för något. Vet av erfarenhet.

Rikslunchens kort kan du handla med på Systembolaget. Rikskortet (Samma bolag som Rikskuponger) är bransch kodat och då går det bara att handla på Lunchrestauranger, mataffärer, caféer, "snabbmat".
PS Arbetsgivaren kan sätta upp tekniska restriktioner för användaren.
Jag tycker själv att Rikskortet är ett bättre alternativ för ett bolag än rikslunchen.
Citera
2014-02-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasESH
Uträkningen är helt fel.
Detta är den korrekta uträkningen och den bygger på rekommendation från Skatteverket år 2013.

Företags investering

Subvention704 Kr
Arbetsgivaravgift (31,42%)221 Kr
Företagets investering/mån925 Kr

Den anställde tjänar

Subvention704 Kr
Skatt på subventionen232 Kr
Betalar med nettolönen1056 Kr
Den anställdes kostnad/mån1288 Kr
Den anställde tjänar netto/dag21 Kr
Den anställde tjänar netto/månad472 Kr
Den anställde tjänar netto/år5660 Kr

Företaget bjuder på var 4:e lunch!

VEM TACKAR NEJ TILL 5 660 kr mer i plånboken per år ??

Läs på om begreppet "marginalskatt"

Eftersom förmånen läggs på toppen av din lön så blir skatteökningen, för de som betalar statlig skatt, mer än den kommunala skattesatsen och mer än vad skattetabellen säger. Förmånen är som att du fått mer i lön. Och om du får 704 kronor mer i lön och din skatt du betalar totalt ökar med 232 så stämmer det du skriver. Men om har högre marginalskatt så kanske du får 350 kronor mer i skatt totalt sett, och då ger förmånen dig inte lika mycket som om har mindre marginalskatt.

Nu hade jag räknat fel lite, jag har nog 50% marginalskatt ungefär, inte 60%.

Men jag ska vara tyst nu efter den välförtjänata tillplattningen jag fick av Skrikspyan tidigare i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in