2013-10-08, 17:39
Medlem
derivats avatar
Försöker Bygga eller köpa en brytare med två lägen som kan stänga av/på 3 st kretsar i taget. Kan inget om sånt här men intresset finns.
Har kanske hittat en men begriper inte hur den kopplar riktigt om någon kan kika här
Switch

Försöker också hitta en knapp där kretsen är sluten endast när knappen hålls intryckt. Vad kallas den typen av knapp? Även den ska helst slå av/på 3st kretsar. Ska man behöva köra med 3st och mekaniskt trycka alla 3 på en gång?
Citera
2013-10-08, 17:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Försöker Bygga eller köpa en brytare med två lägen som kan stänga av/på 3 st kretsar i taget.

Vad är det för spänning/ström som skall brytas?

Citat:
Försöker också hitta en knapp där kretsen är sluten endast när knappen hålls intryckt. Vad kallas den typen av knapp?

Momentär.
Citera
2013-10-08, 17:52
Medlem
helvedes avatar
Vet inte vad du har för nåt i dina kretsar men om det är småsaker kan du inte bara dra ihop allting till en brytare?
http://prntscr.com/1w1q06 ?

Eller blir det fel då?
Citera
2013-10-08, 17:59
Medlem
derivats avatar
Det är 3st kretskort, spänningen vet jag inte men dom har ju varsin strömadapter
Vågar inte koppla alla till samma och se vad som händer.

Edit
Momentär knapp 3 st sådana i ett hade inte varit fel.
Det verkar vara någon typ av kod 2P3T, 2P2T etc. som används. Vad det nu betyder, men det normala är en krets i taget som jag förstår det. Vad kallas det när det är flera på en gång?
Senast redigerad av derivat 2013-10-08 kl. 18:22.
Citera
2013-10-08, 20:17
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Det är 3st kretskort, spänningen vet jag inte men dom har ju varsin strömadapter
Vågar inte koppla alla till samma och se vad som händer.

Edit
Momentär knapp 3 st sådana i ett hade inte varit fel.
Det verkar vara någon typ av kod 2P3T, 2P2T etc. som används. Vad det nu betyder, men det normala är en krets i taget som jag förstår det. Vad kallas det när det är flera på en gång?

Vaddå "tre såna i en"? Då får du ju sex kopplingsbanor. Nyss ville du ha tre?
Vad _exakt_ är det du vill göra _egentligen_? Vad vill du ha? Tryck? Vipp? Vrid? Momentan eller icke?

xPyT betyder x poler och y+1 lägen.

SPST = Single post single throw = en pol, ett polläge
DPDT = Dual Post Dual Throw = två poler, två pollägen.
Senast redigerad av EckiEcki 2013-10-08 kl. 20:20.
Citera
2013-10-08, 20:38
Medlem
derivats avatar
Så när det är två rader fungerar de oberoende av andra sidan?
1,5 hade räckt där då. Du får tänka att jag lär mig undertiden jag letar.

Då får det väll bli 2st sådana och 2st 2P2T vanliga switchar som jag bygger slutreglagen till själv.
För då borde det bli 4 banor av bägge typer, alltså mer än nog.
Citera
2013-10-08, 21:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Så när det är två rader fungerar de oberoende av andra sidan?
1,5 hade räckt där då. Du får tänka att jag lär mig undertiden jag letar.

Då får det väll bli 2st sådana och 2st 2P2T vanliga switchar som jag bygger slutreglagen till själv.
För då borde det bli 4 banor av bägge typer, alltså mer än nog.

Två rader? Oberoende av andra sidan? Fyra banor av bägge typer?
Jag begriper verkligen inte vad du pratar om... trots att jag började löda elektronik för över trettio år sedan.

VARFÖR kan du inte bara tala om VAD du försöker göra, så tar det vem-som-helst mindre än tio sekunder att leta fram exakt vilken omkopplarjävel du ska ha.
Senast redigerad av EckiEcki 2013-10-08 kl. 21:12.
Citera
2013-10-08, 21:55
Medlem
derivats avatar
Har du läst trådstarten?

Problem 1.
Har 3st kretsar/banor/kopplingar eller vad fan det heter, som jag vill kunna bryta samtidigt av eller på, Utan att koppla ihop dem.

Problem 2
Har även 3 till kretsar jag vill kunna Momentärkoppla, även dessa utan att koppla samman.
Enligt dig fixade monemtärknappen jag länkade till 2 kopplingsbanor, alltså räcker det med 2st sådana.

Då drog jag slutsatsen att 2st 2P2T brytare fixar 4st kopplingsbanor (problem 1 löst med 2st brytare som jag får meka ihop).

Hade ju hellre löst det med 1 brytare till varje problem men det verkar knappt finnas.
Hittade en ruggit ful brytare som fixade problem 1, men sätter hellre ihop 2st små brevid varandra.
Citera
2013-10-08, 22:15
Moderator
Citat:
Har du läst trådstarten?

Problem 1.
Har 3st kretsar/banor/kopplingar eller vad fan det heter, som jag vill kunna bryta samtidigt av eller på, Utan att koppla ihop dem.

Problem 2
Har även 3 till kretsar jag vill kunna Momentärkoppla, även dessa utan att koppla samman.
Enligt dig fixade monemtärknappen jag länkade till 2 kopplingsbanor, alltså räcker det med 2st sådana.

Då drog jag slutsatsen att 2st 2P2T brytare fixar 4st kopplingsbanor (problem 1 löst med 2st brytare som jag får meka ihop).

Hade ju hellre löst det med 1 brytare till varje problem men det verkar knappt finnas.
Hittade en ruggit ful brytare som fixade problem 1, men sätter hellre ihop 2st små brevid varandra.
Några reläer är ett enkelt sätt att lösa ditt problem.

Koppla varje strömadapter till sin krets via kontakten på ett relä, en reläkontakt per krets. Sedan parallellkopplar du alla reläspolar och kopplar in spänning till allihopa samtidigt med en simpel enpolig strömbrytare.
Citera
2013-10-08, 22:20
Medlem
rawsezxs avatar
Är det pcb eller kabelanslutning?
Finns tusentals olika knappar på exempelvis elfa som löser det du efterfrågar, enklast är om du beskriver vad du vill åstadkomma, inte hur du vill lösa det. Vilken spänning? Ström? Panelmontage? Hålmontage? Tryckknapp, vippströmbrytare, flatstiftanslutning, skruvanslutning, lödning? Belyst? Storlek? Fordonsapplikation? Industri? IP klassning? Plastgångjärn å spik?

Finns cirkulära 22mm strömbrytare som du bygger ihop själv med önskad funktion såsom NO NC momentant/återfjädrande dubbeltryck osv osv.

- jag behöver en cykelkedja men kan inte säga antal länkar eller storlek, ännu mindre vilken cykel jag har.

- jaha? Då är det ju svårt att hjälpa dig

- kom igen nu! Jag måste ha hjälp! Ska ju till Helsingfors imorgon!

- jaha, men dit kan du ju inte cykla, ta båten istället.

- båt? kan man göra det istället? Smart tänkt! Tack för hjälpen!
Citera
2013-10-08, 22:45
Medlem
derivats avatar
Jo det finns säkert ett antal sätt att lösa det på. Men med min nuvarande kunskap hade en vanlig switch liknande den här varit begripligt, trodde det fanns att köpa. Heter kanske 3P2T om det ska vara 3 rader. Hade varit enkelt och logiskt för en hobby pulare. Om det nu fungerar som jag tror.

Givetvis försöker jag lösa det på ett sätt jag själv begriper. Reläer och alla brytare som blev uppräknade finns inte i min hjärna ännu. Då får jag gå någon elektronikutbildning.

Det är vanliga kablar som löds på kretskortet. Max 16volt tror jag.
Citera
2013-10-08, 22:57
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jtrodde det fanns att köpa.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=10-361-16&toc=20427

Så. Done.
Citera
  • 1
  • 2