• 9
  • 10
2013-09-13, 11:26
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Några "kravaller" var det aldrig när jag gick på Hersby (1982-88, under den period som "kriget" med Gångsätra eskalerade).
Det var helt enkelt så att skolorna alltid haft lite rivalitet, och under någon vecka mellan mösspåtagning och skolavslutning så brukade avgångsklassern hitta på lite hyss på varandras skolor. Det eskalerade år efter år, varje avgångsklass ville ju "hämnas" lite mer på den andra skolan för tidigare år.
Jag tror det var 1984 som en Gångsätra-elev kastade in en militär rökfackla i F-huset, en fristående byggnad där på den tiden musik, bild, fysik, kemi och biologi huserade. Min klass råkade stå och vänta precis innanför dörrarna vid musiksalen, och drabbades nog hårdast. Tror det var 3 eller 4 i klassen som fick åka till vårdcentral och kollas upp.
Möjligen andades nån brandman in lite rök (låter konstigt, de har ju rökdykarutrustning) också.
Året efter (om jag minns rätt) kom Gångsätra och kastade surströmmingsspad i korridorerna under en "räd". Jag har ingen koll på vad Hersby gjorde, förutom att de ett år hällde lim i alla lås på Gångsätra under natten.

De följande åren lugnade "kriget" ner sig. Det var mest retande av varandra, man klädde ut sig och "förolämpade" varandras skolor verbalt.

Tror det var 1988 som en stor sten utanför just F-byggnaden försvann. Det var en bautastensliknande sten som stått där i många år. Först spray-målade Gångsätra den med ett stort G (minns inte om det var samma år eller möjligen året innan). I varje fall dansade Gångsätraeleverna runt den och sjöng "våran sten, våran sten". Nån vecka senare försvann stenen, den hade hämtats under natten med en kran och placerats på Gångsätras skolgård. När Gångsätras rekor beordrade att den skulle lämnas tillbaka dumpades den istället (enligt uppgift) i Lilla Värtan...
Så knappast några "kravaller", om det inte skedde senare.

Lidingö är inte heller nåt "överklassområde", vilket alla som varit där vet. Runt 50% bor i villa, 50% i lägenhet. Jag gick i Hersby i både högstadiet och gymnasiet, i min klass hade vi allt från arbetarklass och medelklass till "överklass". Fast vi talar snarare om "övre medelklass", inga grevar och liknande i min klass. Visst fanns det en del elever med adligt påbrå, men försökte de sig på att visa sig märkvärdiga togs de snart ner på jorden igen.

Nu är det fullt möjligt att Lidingö har förändrats sedan jag flyttade därifrån, så jag måste reservera mig för det. De flesta som jag känner på/från Lidingö är dock sådana som pluggat hårt, och jobbat hårt med att starta egna firmor, eller sett till att få ett bra jobb. Jag tror att mer än halva min gymnasieklass kom in på KTH, och flera andra blev läkare eller liknande.

Ej heller när jag gick på Gångsätra (95-97, minus 2-3 dagar då jag gick i Hersby innan byte då alla polare gick i Gångsätra) var det några kravaller att tala om. Hersby ansågs väl lite finare då också, då ett högre snittbetyg krävdes för att komma in där än i Gångsätra. Iallafall på Natur - Natur.
Citera
2013-09-13, 17:59
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Ej heller när jag gick på Gångsätra (95-97, minus 2-3 dagar då jag gick i Hersby innan byte då alla polare gick i Gångsätra) var det några kravaller att tala om. Hersby ansågs väl lite finare då också, då ett högre snittbetyg krävdes för att komma in där än i Gångsätra. Iallafall på Natur - Natur.

Ja, är väl ganska naturligt att Hersby ansågs vara lite "finare". Hersby är betydligt äldre än Gångsätra (1913 mot någon gång på 60-talet?), och det ligger mer villor runt omkring. Gångsätra har fler och större hyreshusområden runt omkring (Baggeby, Högsätra, Larsberg, men även Käppala och Skärsätra ingick i Gångsätras upptagningsområde innan sammanslagningen) medan Hersby bara hade elever från hyreshusen på Näset och i Torsvik. Istället hade Hersby mer elever från villaområdena, vilket hade som följd att det förmodligen blev mer barn till akademiker i Hersby jämfört med Gångsätra. Detta drar givetvis upp snittbetygen något.
I min gymnasieklass (N-linjen) skrev vi 4.52 i snitt på centralprovet i svenska, var ett av de högsta snitten i landet det året enligt våran lärare. Fast min klass var plugghästar hela bunten. :-)

Å andra sidan hade Hersby på min tid även utbildningar som fordonsmekaniker, elektriker, verkstadstekniker, hårfrisör och liknande. Vet inte om Gångsätra hade yrkesinriktade utbildningar.
Citera
2013-09-13, 19:56
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Ja, är väl ganska naturligt att Hersby ansågs vara lite "finare". Hersby är betydligt äldre än Gångsätra (1913 mot någon gång på 60-talet?), och det ligger mer villor runt omkring. Gångsätra har fler och större hyreshusområden runt omkring (Baggeby, Högsätra, Larsberg, men även Käppala och Skärsätra ingick i Gångsätras upptagningsområde innan sammanslagningen) medan Hersby bara hade elever från hyreshusen på Näset och i Torsvik. Istället hade Hersby mer elever från villaområdena, vilket hade som följd att det förmodligen blev mer barn till akademiker i Hersby jämfört med Gångsätra. Detta drar givetvis upp snittbetygen något.
I min gymnasieklass (N-linjen) skrev vi 4.52 i snitt på centralprovet i svenska, var ett av de högsta snitten i landet det året enligt våran lärare. Fast min klass var plugghästar hela bunten. :-)

Å andra sidan hade Hersby på min tid även utbildningar som fordonsmekaniker, elektriker, verkstadstekniker, hårfrisör och liknande. Vet inte om Gångsätra hade yrkesinriktade utbildningar.

Historiken har möjligen betydelse men den främsta anledningen är antagligen att Hersby erbjuder det enda naturvetenskapliga programmet på ön och dessutom har betydligt högre antagningskrav på samhällsprogrammet än Gångsätra (åtminstone för tio år sedan). Närheten till respektive gymnasium spelar säkert mycket liten roll eftersom att i princip hela södra ön har betydligt närmare till Gångsätra än till Hersby.
Citera
2013-10-08, 20:16
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
http://www.dn.se/sthlm/inget-atal-mot-skolhotare/
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto