2013-10-07, 19:35
Medlem
Huvuduppgången för SD skedde innan järnrörspubliceringen.

Citat:
Högsta nivån – någonsin
Sverigedemokraterna går kraftigt framåt i ny mätning

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15758991.ab

Sverigedemokraterna når tvåsiffrigt i Aftonbladet/United Minds mätning för november.
Aldrig förr har så många sympatiserat med riksdagens nyaste parti.
– Vi är inne i en framgångsvåg, säger Jimmie Åkesson, partiledare (SD).

Det har hänt något dramatiskt i svensk inrikespolitik. I mätning efter mätning går Sverigedemokraterna kraftigt framåt.

Partiet får 11,2 procent i november och har därmed vuxit sig i princip dubbelt så stort sedan man tog sig in i riksdagen 2010.

Vi har gått framåt i alla opinionsmätningar hos alla institut de senaste två månaderna.
Det är en trevlig utveckling för oss. Det hänger nog ihop med samhällsutvecklingen där invandringsfrågan tar mer och mer plats, säger Jimmie Åkesson

status.st
United Minds:
2012-11-12 11,2 14 okt-11nov REKORD
2013-10-07, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Du den sidan var inte lättläst inte. Men om det är som du säger så är det ju jävligt bra, 15% står det ju där i alla fall.
Det står ungefär "oväntade resultat i nätomröstning: Sverigedemokraterna näst största parti

Med mindre än ett år kvar till svenska riksdagsvalet har vår omröstning pågått i en vecka. Läsare av denna webbplats utgör mer än 90 procent av de iranier som bor i Sverige idag, och de fick besvara frågan "Om valet var idag, vilket politiskt parti skulle du rösta på?" Denna undersökning är ett av de mest tillförlitliga system för oberoende undersökningsföretaget "bro" kod används."

Ingen aning vad felöversättningen "bro kod" kan ha varit ursprungligen.
2013-10-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
SD får 15%,och är näst största parti bland Iranier bara S är större.
Hela resultatet.
http://www.stockholmian.com/news/persiska/2013/10_12/005_encrypt.htm

"Powergirl" come out and play.

Stämmer detta innebär det ju att en större andel (alt. lika stor andel) av iranierna i Sverige röstar på SD än hela svenska befolkningen. Det är ganska intressant och bevisar att även många invandrare ser hur negativ massinvandringen är. Man kan ju inte gärna bli kallad rasist om man som iranie vill minska invandringen av sina landsmän?

Skulle vara intressant att se SD:s opinionssiffror från andra invandrargrupper. Iranier kan man ju tänka sig borde vara en av de grupper där SD har lägst procent. Jag har en känsla av att den invandrargrupp där störst andel röstar SD är polackerna (om inte något grannland möjligtvis, Finland kanske).
2013-10-07, 22:14
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Skulle vara intressant att se SD:s opinionssiffror från andra invandrargrupper. Iranier kan man ju tänka sig borde vara en av de grupper där SD har lägst procent. Jag har en känsla av att den invandrargrupp där störst andel röstar SD är polackerna (om inte något grannland möjligtvis, Finland kanske).
Jag vet inte hur många iranier du umgåtts med genom åren men jag misstänker att du helt enkelt blandar ihop dem med araber. Iranier är väldigt lika svenskar i de flesta avseenden, och det är inte alls överraskande att de vill se stopp för invandring av araber och afrikaner.
2013-10-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Jag vet inte hur många iranier du umgåtts med genom åren men jag misstänker att du helt enkelt blandar ihop dem med araber. Iranier är väldigt lika svenskar i de flesta avseenden, och det är inte alls överraskande att de vill se stopp för invandring av araber och afrikaner.
Iranier är ofta ogillade av araber då de anses ha sålt ut sig genom att integreras. Vad det i praktiken verkar vara en fråga är att iranier kan konkurrera med svennarna på svennarnas villkor. De har helt enkelt intelligens och disciplin på motsvarande nivå.

/SD-trollet
2013-10-07, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Iranier är ofta ogillade av araber då de anses ha sålt ut sig genom att integreras. Vad det i praktiken verkar vara en fråga är att iranier kan konkurrera med svennarna på svennarnas villkor. De har helt enkelt intelligens och disciplin på motsvarande nivå.

/SD-trollet
Jag har bara positiva erfarenheter av iranier, dock tycker jag att det är synd att många av dem vill bli svenskar och försummar sitt iranska arv som de borde vara mycket stolta över. Det förvånar mig knappast att iranier röstar på SD i hög utsträckning.
2013-10-07, 22:31
Medlem
Citat:

På rak arm kommer jag på två stycken Iranier. Eftersom jag inte rör mig i invandrarkretsar alls är dessa alltså personer som jag arbetat med och gått i skola med (ganska hög utbildning), kan dessa inte tänkas vara representativa för den iranska minoriteten i Sverige. Trots att de här personerna är mycket mer välanpassade till det svenska samhället än sina landsmän är de personer som tydligt har en osvensk personlighet och attityd, och människor jag inte alls vill beblanda mig med eller umgås med på min fritid.

Så min bild av iranier är att de är helt likvärdiga sina invandrarkompisar från grannländerna Irak och övriga mellanöstern. En invandrargrupp som bidrar till den mångkultur jag inte vill ha.

Edit: Känns som det blev lite OT nu.....
Senast redigerad av Ghana 2013-10-07 kl. 22:38.
2013-10-07, 23:02
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
På rak arm kommer jag på två stycken Iranier. Eftersom jag inte rör mig i invandrarkretsar alls är dessa alltså personer som jag arbetat med och gått i skola med (ganska hög utbildning), kan dessa inte tänkas vara representativa för den iranska minoriteten i Sverige. Trots att de här personerna är mycket mer välanpassade till det svenska samhället än sina landsmän är de personer som tydligt har en osvensk personlighet och attityd, och människor jag inte alls vill beblanda mig med eller umgås med på min fritid.

Så min bild av iranier är att de är helt likvärdiga sina invandrarkompisar från grannländerna Irak och övriga mellanöstern. En invandrargrupp som bidrar till den mångkultur jag inte vill ha.

Edit: Känns som det blev lite OT nu.....

Tycker inte det är OT eftersom det finns många iranier i Sverige och de uppenbarligen för SD uppåt i statistiken.

Att många iranier röstar på SD, beror rimligtvis på att de är ordentligt trötta på islam, och inte vill se samma slags tokstollar få inflytande i Sverige, som de som hade makten i det Iran de flydde ifrån. Det var ju framförallt iranier som protesterade öppet mot böneutrop i Fittja.
2013-10-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Ett litet problem dock: under partiledardebatten kritiserade Åkesson moderaternas skattepolitik som han ansåg gynnade endast höginkomsttagare. Jag har själv väldigt svårt med den här typen av retorik, när man betänker att Sverige fortfarande har ett extremt skattetryck.

Jag kan tänka mig att många i "medelklassen" inte heller gillar detta budskap från Åkesson. För mig personligen är två politiska frågor ungefär lika viktiga; skatte- och invandringspolitiken. Skulle jag uppfatta SD som ett skattehöjarparti blir det nog ingen röst på dem.

Är det inte så att alla i 7-klövern kommer behöva höja skatten och dra ner på välfärden? Jag vill minnas att Reinfeldt för ett par år sedan sa att vi kommer behöva höja skatten med 8 (åtta!!!) kronor. Redan nu verkar åtskilliga kommuner och landsting avisera skattehöjningar, från båda blocken.
2013-10-08, 00:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är en lång väg att vandra. Från det man vaknat så tar det ungefär en mandatperiod skulle jag säga. Jag kan bara gå till mig själv, hur jag ältat och ältat - och som påståtts tidigare i tråden - när man väl hoppar finns det inte något som kan hoppa tillbaka.

Det här ältandet som behövs är nödvändigt, och blir en självuppfyllande profetia till slut. Dom ~12% som vi kommer se vid valresultatet 2014 var "ältare" men vågade inte riktigt 2010. 2018 kommer alla hockeypappor i villaförorten också ha ältat färdigt och då hade jag följdaktligen fel när jag sa att "kritisk massa" kommer 2014, jag tror numer den kommer 2018.

Nu har nämligen folk ur "rätt socialgrupp" börjat älta SD med sig själva. Så mandatperioden 14-18 kommer tidningarna inte att kunna skriva "dumma outbildade lågpannade bonnjävlar" om SDs väljare. 2018 kommer en betydande del vara stadgade i "medelklassen" med jobb och villa i Stockholms dyrare villaförorter.
Fast vissa individer har nog ett betydligt mer lättrörligt intellekt än herrn själv och vrider snabbare om sina sympatier än vad du gör?
2013-10-08, 00:24
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Är det inte så att alla i 7-klövern kommer behöva höja skatten och dra ner på välfärden?
Självklart!
I det korta perspektivet gäller det även för Sd, eftersom inte heller de kan göra ogjort det som gjort är.
Vi kommer att få ett kraftigt höjt skattetryck, kombinerat med ett havererat pensionsystem, sjukvård, skolor och vård.
Snart nog kommer rendlade muslimska partier, som Befrielsepartiet, att komma in i Riksdagen, för att kunna införa Sharia.
Enligt Sharia skall kufr betala höga skatter, så att ingen rättrogen skall behöva nedlåta sig att arbeta,
Välkommen till det nya Sverige!
2013-10-08, 05:45
Medlem
marreparres avatar
Citat:

Iranier ska vad jag hört vara den invandrade folkgrupp som har lättast att integrera sig och bli en del av samhället här. Flitiga, arbetssamma och lugna är min bild, men jag känner inte många direkt.

Men Iran är ju ett riktigt rövhål till land så nog har vissa med sig någon dos av förvirrad hedersidioti hit också. Men de flesta verkar ok och flyr för frihet och karriärsmöjligheter mer än att de vill leva på bidrag kan jag tro.
Senast redigerad av marreparre 2013-10-08 kl. 05:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in