2013-10-07, 11:39
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Fan va dryg han är Reinfeldt. Han använder numera lite samma degenererade överlägsna flin som Göran Persson gjorde när han hamnade på dekis.

Löven känns fräsh och stridslysten, Sjöstedt likaså, Åkesson var stabil och kändes seriös och balanserad, han sände en trovärdighetens signal till svenska folket.

JÅ var dock lite passiv, men det kanske bara är bra att visa upp att SD inte är så aggressivt som många kanske har en bild av, SD är definitivt här för att stanna och har en viktig funktion i svensk politik framöver.

Sen undrar man om Nya Moderaterna kommer heta så även i valkampanjen 2014, det skulle bli ironiskt nästan då Nya Moderaterna ju känns som en förbrukad urvriden disktrasa vid det här laget.

Att Jimmie Åkesson skulle ha ett så väldigt bastant stöd i omröstningen på DNs hemsida var lite överraskande faktiskt, man ur huse där.

Jag anser att Reinfeldt gjorde en mycket bra debatt och jag är övertygad om att han stärkte sina aktier i mångas ögon. Inte alls omöjligt att moderaterna påverkas positivt i opinionsundersökningar efter detta.

Tyckte även Löfven gjorde ett gott intryck. Han kanske inte pratade som mycket faktisk politik men han verkar vara en trevlig prick. Det är positivt.

Åkesson helt okej. Tror inte hans framträdande påverkar SD negativt i framtida opinionsundersökningar efter detta. Men långt ifrån succe skulle jag dock vilja säga.

Sämst som vanligt var centerns Lööf. Allt som kommer ut från hennes mun låter så konstlat och tillgjort. Jag har verkligen 0% förtroende för henne.
2013-10-07, 12:46
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Righted

Åkesson helt okej. Tror inte hans framträdande påverkar SD negativt i framtida opinionsundersökningar efter detta. Men långt ifrån succe skulle jag dock vilja säga.

Frågan är hur Åkessons framträdande påverkar de som håller med i SD i sak om invandringspolitiken och kanske någon annan fråga, men som är rädda för att de är dödsnazister?

Jag gissar att Åkessons absolut främsta mål för tillfället är normalisering. Dvs han vet att 50% av befolkningen tycker att vi har en för stor invandring, men pga dels stigmatiseringen av SD och dels att de beskrivs som ett enfrågeparti, så vågar de inte rösta på SD. Genom att bara visa upp sig, vara lugn och dessutom prata om andra frågor än invandringen så ökar Åkessons cirklar över potentiella väljare. Tror att det kan synas i ännu lite högre opinionssiffror - just nu väntar vi på att de telefonbaserade undersökningarna skall börja snitta över 10. Oktober kan bli den månad det händer.
2013-10-07, 13:23
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Nu har nämligen folk ur "rätt socialgrupp" börjat älta SD med sig själva. Så mandatperioden 14-18 kommer tidningarna inte att kunna skriva "dumma outbildade lågpannade bonnjävlar" om SDs väljare. 2018 kommer en betydande del vara stadgade i "medelklassen" med jobb och villa i Stockholms dyrare villaförorter.

Ett litet problem dock: under partiledardebatten kritiserade Åkesson moderaternas skattepolitik som han ansåg gynnade endast höginkomsttagare. Jag har själv väldigt svårt med den här typen av retorik, när man betänker att Sverige fortfarande har ett extremt skattetryck.

Jag kan tänka mig att många i "medelklassen" inte heller gillar detta budskap från Åkesson. För mig personligen är två politiska frågor ungefär lika viktiga; skatte- och invandringspolitiken. Skulle jag uppfatta SD som ett skattehöjarparti blir det nog ingen röst på dem.
2013-10-07, 13:49
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Frågan är hur Åkessons framträdande påverkar de som håller med i SD i sak om invandringspolitiken och kanske någon annan fråga, men som är rädda för att de är dödsnazister?

Jag gissar att Åkessons absolut främsta mål för tillfället är normalisering. Dvs han vet att 50% av befolkningen tycker att vi har en för stor invandring, men pga dels stigmatiseringen av SD och dels att de beskrivs som ett enfrågeparti, så vågar de inte rösta på SD. Genom att bara visa upp sig, vara lugn och dessutom prata om andra frågor än invandringen så ökar Åkessons cirklar över potentiella väljare. Tror att det kan synas i ännu lite högre opinionssiffror - just nu väntar vi på att de telefonbaserade undersökningarna skall börja snitta över 10. Oktober kan bli den månad det händer.

Jag tror att det är främst moderaterna som kommer att öka fram till valet. Reinfeldt är en retoriker av rang och hämtar alltid röster inför val. Jag tror alltså att det finns en stor risk(chans) att moderaterna snor åt sig röster från SD inför valet 2014.

Sedan är det klart att SD kan öka ändå, om man snor väljare från sossarna exempelvis. Men från moderaterna tror jag som sagt det blir tufft, i och med att dom redan ligger så lågt i opinionen.
2013-10-07, 13:58
Medlem
Citat:
Jag tror att det är främst moderaterna som kommer att öka fram till valet. Reinfeldt är en retoriker av rang och hämtar alltid röster inför val. Jag tror alltså att det finns en stor risk(chans) att moderaterna snor åt sig röster från SD inför valet 2014.

Sedan är det klart att SD kan öka ändå, om man snor väljare från sossarna exempelvis. Men från moderaterna tror jag som sagt det blir tufft, i och med att dom redan ligger så lågt i opinionen.

I de senaste valen så har SD tagit störst andel väljare från Moderaterna och jag kan inte se att det skulle bli annorlunda i valet 2014. Många konservativa väljare vill se en minskad invandring, ett stärkt försvar och en tuffare kriminalpolitik. Många är även skeptiska till Euron och hela EU. Det nya liberala M har hamnat på en kurs där många väljare inte längre känner igen sig och i frågor där SD ger tydliga svar.
2013-10-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Ett litet problem dock: under partiledardebatten kritiserade Åkesson moderaternas skattepolitik som han ansåg gynnade endast höginkomsttagare. Jag har själv väldigt svårt med den här typen av retorik, när man betänker att Sverige fortfarande har ett extremt skattetryck.

Jag kan tänka mig att många i "medelklassen" inte heller gillar detta budskap från Åkesson. För mig personligen är två politiska frågor ungefär lika viktiga; skatte- och invandringspolitiken. Skulle jag uppfatta SD som ett skattehöjarparti blir det nog ingen röst på dem.

Självklart är invandringspolitiken viktigare än skattepolitiken. Massinvandringen håller på att omdana Sverige till ett Beirut 2.0.

Men du behöver inte vara orolig SD vill driva igenom ytterligare skattesänkningar förutsatt att Alliansen inte höjer brytpunkten.
2013-10-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino

En röst på de andra är en röst på kraftigt höjda skatter och avgifter samt sänkta förmåner.
För att undvika enorma skattehöjningar måste asyl- och anhöriginvandringen minskas kraftigt.
En del generösa bidrag till nyanlända måste också sänkas dramatiskt.

Citat:
Sveriges Radio. Ekonomiekot Måndag 18 februari 2013:

"Sverige är inte rustat för en stor invandring, konstaterar
professor AssarLindbeck, Sveriges mest namnkunniga nationalekonom,
när han ombeds nämna problemen med dagens svenska ekonomi."

"Vi går mot en situation där kommunerna inte kommer att kunna
hantera invandringen därför att de inte kommer att klara
att ge bostäder och arbete åt invandrarna
"
Senast redigerad av amalrik 2013-10-07 kl. 14:08.
2013-10-07, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är en lång väg att vandra. Från det man vaknat så tar det ungefär en mandatperiod skulle jag säga. Jag kan bara gå till mig själv, hur jag ältat och ältat - och som påståtts tidigare i tråden - när man väl hoppar finns det inte något som kan hoppa tillbaka.

Det här ältandet som behövs är nödvändigt, och blir en självuppfyllande profetia till slut. Dom ~12% som vi kommer se vid valresultatet 2014 var "ältare" men vågade inte riktigt 2010. 2018 kommer alla hockeypappor i villaförorten också ha ältat färdigt och då hade jag följdaktligen fel när jag sa att "kritisk massa" kommer 2014, jag tror numer den kommer 2018.

Nu har nämligen folk ur "rätt socialgrupp" börjat älta SD med sig själva. Så mandatperioden 14-18 kommer tidningarna inte att kunna skriva "dumma outbildade lågpannade bonnjävlar" om SDs väljare. 2018 kommer en betydande del vara stadgade i "medelklassen" med jobb och villa i Stockholms dyrare villaförorter.

Jag var förskräckt när valresultatet trillade in 2010 pch SD kom in i riksdagen. Jag erkänner att jag köpte alla främlingfientliga argument från media och motståndare då.

I min stad var stödet för SD betydligt större än i riket (Ja, jag bor i skåne...) och i min valkrets var det nästan tredubbelt... Jag var helt förfärad att mina grannar, som alla är "rätt socialgrupp" och medel/övre medelklass sympatiserade med SD. Och våran stad har ändå varit väldigt förskonad från nyinvandring de senaste åren. Vi har några ensamkommande barn men inte mycket mer. Hade man "tur" såg man EN slöjbekläd person om dagen.

Det tog mig ett år att vända skutan. Jag ville veta vad SD egentligen stod för, om de var dödsknarkarrasister eller inte. Och när jag läste deras partiprogram så fattade jag ingenting. Det som stod där kunde jag lätt skriva under på. hanterbar invandring, bättre rättsväsende och bättre försvar.
Helt ok grejer!

Så det behöver inte ta en hel mandatperiod. Börjar man tvivla på den bild som media målar upp av SD så är man bara en googling borta från vad de egentligen står för. Och sen kan man inte blunda för verkligheten längre.
2013-10-07, 15:49
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAAAAAB
Så det behöver inte ta en hel mandatperiod. Börjar man tvivla på den bild som media målar upp av SD så är man bara en googling borta från vad de egentligen står för. Och sen kan man inte blunda för verkligheten längre.

Det tar en mandatperiod till ältandet slår igenom i valresultatet. Du behövde 1 år, vissa behöver längre, vissa säkert kortare. Det finns ju dock "partihoppare" som väljer på valdagen vilket sjuklöverparti dom ska rösta på, ingen sån känslostyrd kvinna (ja, dom är mestadels kvinnor, som hoppar mellan MP/C/S/M) tar en SD-lapp med sig in i valbåset. SD-röstarna är klara med sitt val innan dom sätter sin fot i vallokalen.
2013-10-07, 15:56
Avslutad
Citat:

Dock är Moderaterna ganska avhängda av Svetsaren och hans anhang. Därför lär de som är i valet och kvalet mellan SD och M ändå välja SD i röstlokalen.
2013-10-07, 16:00
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAAAAAB

Det tog mig ett år att vända skutan. Jag ville veta vad SD egentligen stod för, om de var dödsknarkarrasister eller inte. Och när jag läste deras partiprogram så fattade jag ingenting. Det som stod där kunde jag lätt skriva under på. hanterbar invandring, bättre rättsväsende och bättre försvar.
Helt ok grejer!

Tack för ditt inlägg, som bekräftar vad jag försöker poängtera här gång på gång. Grattis till uppvaknandet, även om det har en rätt besk bismak...
2013-10-07, 16:49
Medlem
korrekturlacks avatar
Det har säkert debatterats tidigare i tråden men det är en låååång tråd och enormt tidsödande att läsa hela så jag frågar istället:

Vad hände september-oktober 2012 som fick SD att öka 3-4 procentenheter?

Källa: http://www.demoskop.se/wp-content/uploads/2013/10/V%C3%A4ljarbarometer-%C3%96ver-tid-1990-Okt2013.pdf

Det är ju ett rejält kliv så något måste ha skett..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in