Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-10-02, 22:52
Medlem
symers avatar
Smörgåstårta

Botten:
4 limpor form/källar franska

Grundsmet:
2 brukar majonnäs
1liter Cream fräsh
5 dl grädde

Första fyllning:
500g leverpastej
1/2 burk Bostongurka

Andra fyllning:
3 brukar frukt cocktail
1 burk keso

Tredje fyllning:
2 gula lökar
8 ägg
1 kg skalade räkor
500 räksallad
Lite Dill

Garnering:
1 burk majonnäs
3 dl creme fraiche
3 dl grädde
3 salladshuvuden
300 gram räkor
4 ägg
2 meloner
Skinka
Gurka
1 godiset
Lila druvor

Imorgon hade jag tänkt laga en, eller snarare två, smörgåstårtor med ingredienserna ovan.

Vad jag funderade över var vilka sorters räkor jag borde köpa, om jag köper skalade slipper jag ju skala dom själv och jag har lättare att veta hur mycket räkor jag egentligen köper. Men med skal känns på något sätt mer smakrikt. Spelar det någon roll överhuvudtaget? Borde jag köpa från den lokala fiskhandlaren och vad ligger ungefär priset på räkor om man köper dem "färska". Värde sätter smaken på räkorna högt!

Har ni några andra förslag är de bara att köra på då jag är helt ny till det här.
Citera
2013-10-02, 23:06
Medlem
RogerPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symer
Smörgåstårta

Botten:

Grundsmet:
2 brukar majonnäs
1liter Cream fräsh
5 dl grädde

Första fyllning:
500g leverpastej
1/2 burk Bostongurka

Andra fyllning:
3 brukar frukt cocktail
1 burk keso

Tredje fyllning:
2 gula lökar
8 ägg
1 kg skalade räkor
500 räksallad
Lite Dill

Garnering:
1 burk majonnäs
3 dl creme fraiche
3 dl grädde
3 salladshuvuden
300 gram räkor
4 ägg
2 meloner
Skinka
Gurka
1 godiset
Lila druvor

Imorgon hade jag tänkt laga en, eller snarare två, smörgåstårtor med ingredienserna ovan.

Vad jag funderade över var vilka sorters räkor jag borde köpa, om jag köper skalade slipper jag ju skala dom själv och jag har lättare att veta hur mycket räkor jag egentligen köper. Men med skal känns på något sätt mer smakrikt. Spelar det någon roll överhuvudtaget? Borde jag köpa från den lokala fiskhandlaren och vad ligger ungefär priset på räkor om man köper dem "färska". Värde sätter smaken på räkorna högt!

Har ni några andra förslag är de bara att köra på då jag är helt ny till det här.

Skulle aldrig ens fundera på annat än räkor direkt från fiskhandlare. Färdigskalade är totalt smaklösa i jämförelse.
Citera
2013-10-02, 23:11
Medlem
symers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerP
Skulle aldrig ens fundera på annat än räkor direkt från fiskhandlare. Färdigskalade är totalt smaklösa i jämförelse.
Ja det var lite så jag kände också. Vad brukar priset där ligga? Kan säga att staden jag bor har mycket fiskare och det finns och möjlighet att köpa direkt från fiskaren, inte svart. Men hur ligger det till gällande säsong osv.

Finns det någon som kan uppskatta ungefär hur lång tid det tar att skala så man får ett och ett halvt kilo färdigskalade?
Citera
2013-10-02, 23:23
Medlem
RogerPs avatar
Citat:
Ja det var lite så jag kände också. Vad brukar priset där ligga? Kan säga att staden jag bor har mycket fiskare och det finns och möjlighet att köpa direkt från fiskaren, inte svart. Men hur ligger det till gällande säsong osv.

Finns det någon som kan uppskatta ungefär hur lång tid det tar att skala så man får ett och ett halvt kilo färdigskalade?

Ligger mellan 180-200kr kilot just nu ungefär (i GBG)
Svårt att uppskatta skalningstid då det är väldigt individuellt, men 1 timme borde vara lungt.
Citera
2013-10-02, 23:53
Medlem
50ShadesOfGainss avatar
Fruktcoktail? Godiset?
Citera
2013-10-03, 09:31
Medlem
symers avatar
http://www.mathem.se/varor/fruktcock...825g-del-monte

Var det jag tänkte på.blev inspirerad av en smörgåstårta på internet
Citera
2013-10-03, 09:53
Medlem
50ShadesOfGainss avatar
Citat:
http://www.mathem.se/varor/fruktcock...825g-del-monte

Var det jag tänkte på.blev inspirerad av en smörgåstårta på internet

Jo jag förstod vad du menade, blev lite osäker på hur det skulle passa in bara!

Men godiset förstod jag inte, vad ska du med vad för sorts godis att göra?
Citera
2013-10-03, 13:37
Medlem
rochsteins avatar
Älskar smörgåstårta! Fast lite konstigt med melon på eller?

Kan du inte ta en bild o visa.
Citera
2013-10-03, 14:29
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Smörgåstårta

Botten:

Andra fyllning:
3 brukar frukt cocktail
1 burk keso

Tredje fyllning:
2 gula lökar

Garnering:
3 salladshuvuden
4 ägg

1 godiset

Använd landgångsbröd istället för formfranska. Det håller ihop lättare då.

Fruktcocktail, keso och gul lök har jag aldrig provat i smörgåstårta. Speciellt fruktcocktail tror jag kommer skära sig med t ex. leverpastejen.

Vilken sorts salladshuvud använder du? Det låter för mycket att ta 3 salladshuvuden till garneringen, och för lite att bara ta 4 ägg.

Vad är 1 godiset?
Citera
2013-10-05, 12:14
Medlem
symers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Använd landgångsbröd istället för formfranska. Det håller ihop lättare då.

Fruktcocktail, keso och gul lök har jag aldrig provat i smörgåstårta. Speciellt fruktcocktail tror jag kommer skära sig med t ex. leverpastejen.

Vilken sorts salladshuvud använder du? Det låter för mycket att ta 3 salladshuvuden till garneringen, och för lite att bara ta 4 ägg.

Vad är 1 godiset?
1 god ost, inte en godiset, skrev på mobilen. Kan meddela att första 2 av 5 tårtorna gick igår. Blev matbordets höjdpunkt, det var knytkalas. Idag ska jag servera resterande 3 på kalaset ikväll då det kommer lite mer personer.

Den gula löken och de tärnade äggen gjorde sig extremt bra i röran, har själv aldrig lyckats få till den smakrika röra som vissa restauranger brukar servera här på västkusten. Det här var definitivt ett stort steg i rätt riktning.

Jämfört av de andra rörorna blev det en ganska liten mängd fruktröra. Räkröran blev det definitivt mest av eftersom den bestod av så mycket olika ingredienser, räkorna, löken och äggen upptog rätt mycket volym, speciellt jämfört med röran innehållande enbart 3 burkar fruktcocktail. Det här bidrog till att leverpastejen endast satte en bismak och fruktcocktailen smakades knappt mer än något sött.

Även om tårtan var lite ful när den va naken försvann alla skavanker när jag "klistrade" på salladen.

http://i.imgur.com/SU0kSFg.jpg
Citera
2013-10-05, 12:59
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
1 god ost, inte en godiset, skrev på mobilen. Kan meddela att första 2 av 5 tårtorna gick igår. Blev matbordets höjdpunkt, det var knytkalas. Idag ska jag servera resterande 3 på kalaset ikväll då det kommer lite mer personer.

Den gula löken och de tärnade äggen gjorde sig extremt bra i röran, har själv aldrig lyckats få till den smakrika röra som vissa restauranger brukar servera här på västkusten. Det här var definitivt ett stort steg i rätt riktning.

Jämfört av de andra rörorna blev det en ganska liten mängd fruktröra. Räkröran blev det definitivt mest av eftersom den bestod av så mycket olika ingredienser, räkorna, löken och äggen upptog rätt mycket volym, speciellt jämfört med röran innehållande enbart 3 burkar fruktcocktail. Det här bidrog till att leverpastejen endast satte en bismak och fruktcocktailen smakades knappt mer än något sött.

Även om tårtan var lite ful när den va naken försvann alla skavanker när jag "klistrade" på salladen.

http://i.imgur.com/SU0kSFg.jpg

Kul att det gick så bra
Jo, den brukar ofta se lite miffo ut i början, men när garneringen är pålagd blir det alltid bra.
Citera
2013-10-05, 15:36
Medlem
RogerPs avatar
Ser super ut, hur gick det med skalningen, hur lång tid tog det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in