2013-10-04, 17:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Själva tron kan få folk att kasta kanylerna,ja.

edit: det är inte helt lätt att diskutera med folk som har så olika erfarenheter.

Jag tror inte heller det är lätt, men nyckeln är att hålla sig på den objektiva delen av brottningsmattan, så gott man kan.

När det gäller ditt argument, blir det inte fel ordningsföljd? Varför ska man inte tro om det gör att man blir gladare / av med beroende / trevligare / bättre människa?
Är inte det resultatet av att man redan börjat tro, vilket måste härledas till någon sorts insikt?
Annars kan man ju säga att man började tro för att komma till himlen, även om man trodde Jesus egentligen bara sålde begagnade stolar och inte ens var en hygglig snickare.. Det är väl inte tro på riktigt?
Jag själv kan inte börja tro utan vidare. Det skulle vara som att välja att bli analfabet och sluta kunna läsa. http://www.youtube.com/watch?v=WiNgAdlL6yE
Citera
2013-10-04, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag tror inte heller det är lätt, men nyckeln är att hålla sig på den objektiva delen av brottningsmattan, så gott man kan.

När det gäller ditt argument, blir det inte fel ordningsföljd? Varför ska man inte tro om det gör att man blir gladare / av med beroende / trevligare / bättre människa?
Är inte det resultatet av att man redan börjat tro, vilket måste härledas till någon sorts insikt?
Annars kan man ju säga att man började tro för att komma till himlen, även om man trodde Jesus egentligen bara sålde begagnade stolar och inte ens var en hygglig snickare.. Det är väl inte tro på riktigt?
Jag själv kan inte börja tro utan vidare. Det skulle vara som att välja att bli analfabet och sluta kunna läsa. http://www.youtube.com/watch?v=WiNgAdlL6yE
Man kan nog tro av många anledningar, vad jag inte förstår är varför det skulle vara nåt FEL med att tro, så länge man inte är taskig mot någon annan?
Citera
2013-10-04, 19:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Man kan nog tro av många anledningar, vad jag inte förstår är varför det skulle vara nåt FEL med att tro, så länge man inte är taskig mot någon annan?

Det är det väl inte? Däremot vill jag gärna diskutera anledningen till att man tror, vilket också råkar vara TS. Om man erkänner det att vara en subjektiv uppfattning och håller det för sig själv så är jag som mest intresserad, men inte avog, så länge man inte skadar någon.
Citera
2013-10-05, 01:36
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:

Visst. Sluta med det du så kan du tro hur mycket du vill.
Citera
2013-10-05, 02:58
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Fast om tron påverkar ens val i livet, påverkar det andra.
Citera
2013-10-05, 06:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Jepp. Är det fel att sluta vara kriminell?
Citera
2013-10-05, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore

Det går inte att leva utan att påverka andra. Men det är tillåtet så länge man inte skadar andra.
Citera
2013-10-05, 08:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jepp, detta svar funkar till sepiritz också, om man vill tro på en tekanna, varför ska man inte göra det?

Det beror på om man skiljar mellan 'faith' och 'fact' i sin argumentation.
Citera
2013-10-05, 08:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
den mänskliga hjärnan är ett resultat av miljontals år av evoulution.
att tro på myter verkar vara en inbyggd förmåga hos en stor del av mänskligheten. 50% eller mer?
i ett sekulariserat samhälle kan detta ta sig uttryck i att man t ex tror på det som står i tidningarna.
denna förmåga att kunna åsidosätta förnuftet är sannolikt helt avgörande för samhällsbygge.

Ja, på ett ofta negativt sätt för samhället (jag förespråkar givetvis inte teknokrati som alternativet).
Citera
2013-10-05, 08:43
Bannlyst
Gud vill har det så här. Dom han vill ska tro på han gör han dom till troende. Och det finns färre troende än ateister. Men jag tror inte på vetenskapen trots att jag är ateist.
Citera
2013-10-05, 08:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Man kan inte jämföra Russels tekanna med en metafysisk existens. Vi kan aldrig veta om en metafysisk existens existerar eller inte.

Argumentet är menad logisk.

Citat:
vi kan bara komma med argument.

Tills vidare, och här är det p.t. jämt mellan tepottar och teologisk metafysik. Iövrigt är tepotten inte världens bästa analogi, därför användar jag själv "transfomoglyfiering av ambrojade" iblant.

Citat:
Det finns goda skäl till att en tekanna inte existerar i rymden, med det finns goda skäl till att en metafysisk existens existerar.

Vilka "goda skäl" är det?

Citat:
Förnekar du möjligheten för en metafysisk existens, eller anser du dig inte veta?

Är såna "goda skäl" t.ex. bevisbörda-jonglerande? Ett sånt resonemang är nonsens.
Citera
2013-10-05, 08:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Alla har en tro på något och tro betyder tillit. För att det inte ska bli blind tro, så bör man ifrågasätta allt här i livet. När man väl har tillit över någon/något, så behöver man inte längre ifrågasätta denne.

Vilkett substanslöst pladder. Istället för sån mental akrobatik är det väl enklare att börja med att skilja mellan 'faith' och fact'.
Senast redigerad av Bogomil 2013-10-05 kl. 08:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in