Citat:
Ursprungligen postat av
OneTrueSaxon
Skillnaden på dig och mig är att jag upplever samma sak som de vanliga supportrarna upplever, det gör inte du, du läser tidningen. Jag tror inte, jag VET att sanningshalten är fan så mycket högre i det påståendet (med bilder) än ett uttalande från någon presstalesman då jag ser det med egna ögon.
Jag har blivit spöad med batong och fått flertalet lårkakor, jag har fått sitta på blöt asfalt och fått filmkameror rätt i plytet, jag har fått åka polisbuss med piketen med mössan nerdragen samtidigt som deras armbågar gått lös, jag har blivit stoppad till och från fotbollsmatcher och fått höra att jag är påtänd när så inte är fallet. Vill du att jag ska fortsätta? Om du någonsin sett ögonen på en polis under t.ex. ett derby när denne drabbas av panik så vet du att allt ovan stämmer. Dom tänker inte på hur dom hanterar en kaotisk situation, anfall är bästa försvar, och där drabbas vanliga supportrar och barnfamiljer lika mycket som kategori C supportrar, för polisen är alla samma lika, dvs. huliganer.
Och det är fakta.
Nej, jag läser inte bara tidningar, jag har gått på fotboll i 30 år.
Jag har inte haft problem med polis eller ordningsvakter sedan jag var 14 och jagade AIK:are och gårdare. Då tyckte jag också att det var ballt att hetsa mot snuten, kasta sten och drägga. Ser du sambandet? Om jag är aggressiv blir de aggressiva, om jag är lugn är de lugna.
Problemet uppstår när hetsen blir för stor från en stor aggressiv massa, då kan, som du nämner, enskilda poliser drabbas av panik. Då tappar de omdömet, vilket kan leda till att oskyldiga råkar illa ut. Men, det är sällan det händer helt oskyldiga tror jag, det händer nyfikna som valt att befinna sig i närheten av hetsen. Om en huligan blir sänkt av ett batongslag är det något han räknat med, men om någon ur "svansen" bestämmer sig för att hjälpa den nedslagna ger han sig in i konflikten. Han bedömer att han är oskyldig för att han inte kastat sten på polisen eller liknande. Bägges beteende är ganska mänskligt om du frågar mig. Om man som t.ex. jag avlägsnat sig från platsen när man börjar se det barnsliga beteendet från dig och dina gelikar istället för att intresserat följa efter klara man sig utan polisproblem. Allt beror på hur man ser på saker och ting.
Det är fortfarande viktigt att inse att ni är katalysatorn till allt!
Däremot har jag, och flera bekanta, blivit indragna i era pajasfasoner på olika restauranger och på stan. Ni tar er själva rätten att bete er som snorungar utan att tänka på konsekvenser. Det är FAKTA.
Du vet noll om sanningshalten i en anonym gårdares inlägg på en djurgårdsajt. Inlägget är med största sannolikhet från en förtappad själ som dig själv. Inte ens du, som är tuffast av de tuffaste, har väl helt oskyldig råkat ut för samtliga saker ni gnäller om på en och samma match. Helt OSKYLDIG dessutom?
Min Facebook dräller av inlägg med filmklipp på drägg som kastar sten och annat på polisbussar och poliser. Hur kan jag lägga upp dem här? På youtube finns det ett flertal också, men ni kanske inte ser på dem som jag gör, exempelvis det klippet som Firman stolt kallar upplopp. Hur skulle du agera om du var en av poliserna i det scenariot? Jag skulle nog inte varit lika lugn som dem när någon försöker köra en vägstolpe genom framrutan t.e.x.