2013-10-03, 22:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är samma kvinna. Vad får dig att kunna sitta till doms över hennes mentala hälsa?
Nej, det är inte samma kvinna. Du har missat något för en gångs skull. Det är min personliga uppfattning att den kvinna som Ortmark intervjuade var en smula galen.
Citera
2013-10-03, 22:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Är det inte denna man som gatuköksägaren ser följa efter LOP efter biobesöket när de går förbi hans kiosk??
Hans signalement stämmer med mvagrippas, men vad kommer hans beskrivning ifrån?
Citera
2013-10-03, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Läste följande på Wiki om RAF: " Under 1980- och 1990-talen genomförde en tredje generation flera attentat i samma stil i Tyskland. Under 1980-talet kom man att rikta sina attentat mot rustningsindustrin och mot finansvärlden, bland annat genom morden på Ernst Zimmermann 1985 och Alfred Herrhausen 1989. Samtidigt fortsatte man att genomföra attentat mot amerikanska intressen."

Om RAF uppfattade att det i deras smak fanns "otillbörliga förbindelser" mellan Palme och Bofors och mellan Palme och CIA (och naturligtvis också NATO), kan man ju ganska lätt tänka sig att Palme kunde ha blivit en nästan självklar måltavla för RAF 1986. Du kanske inte är så dum som du ser ut i dina solbrillor.

1. Framförallt verkar det som att de riktat attentaten mot just skärningspunkter mellan tjänstemän och politik i de berörda områdena, finansvärlden är ju lite flytande i just den sektorn, egentligen skulle man kunna säga att alla politiker tillhör den sfären.
2. http://www.corbisimages.com/stock-photo/rights-managed/42-50560815/diplomat-gero-von-braunm%C3%BChl-killed är väl den absolut närmsta likheten. Enligt tidningarna skjuten med en S&W utanför sitt hem av minst två gärningspersoner, möjligtvis fyra enligt någon tidningsartikel.
3. Det verkar vara en rätt rejäl mängd attentat, särskilt när listorna utökas med andra liknande terrorgrupper som RAF samarbetade med samt de Franska & Italienska grupper som de (enligt massmedia) skulle varit samarbetspartners med.
4. Sådana länkar är nog väldigt svåra att visa. Trots allt gjordes en del affärer mellan Sverige och Östtyskland också. Bland annat såldes tex. enligt massmedia krut&"megatonpressar".
5. Ifall det var RAF som gjorde det så var Palme bara en i mängden av sossar som dog för den terrorgruppen.
6. Inte alls, men du vet, flashback handlar om anonymitet.

Citat:
Orkar inte bläddra tillbaka till ditt tidigare bifogade foto, det kan ha varit samma foto som jag såg igen nu ikväll, men den här gången måste jag säga att jag hajade till ordentligt, för den "långskallige" killen till höger är ju EXTREMT lik mannen på fantomenteckningen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=2463944

Ang. ev. RAF-inblandning i MOP skriver Anders Leopold (dessvärre, för nu blir det komplicerat igen) så här på sin hemsida:

1. Alltså det är han. Och om fantombilden är korrekt skapad och inte är ett falsarium så blev han påkommen med att jaga efter Palme dagen innan attentatet. I övrigt verkar han inte gjort mycket för att gömma sig sett till sina youtubefilmer. Men det kan ju också vara som så att han redan fanns i polisens datamaterial eftersom han trots allt varit huvudmisstänkt för polismord och dömts för medlemskap i terrorgrupp samt förorsakat nya rättegångsprocedurer i Västtyskland.

Citat:
"Ett av mina indicier på CIA:s agerande i Palmemordet är just att en västtysk terrorgrupp redan på mordnatten kontaktade Stockholm och några svenska ambassader i Europa och "avslöjade" att de låg bakom mordet. Från en agent inom svensk underrättelsetjänst fick jag senare kommentaren - "en typisk CIA-aktion". Jag minns inte och kan inte just nu kolla om det var "RAF". Det var den första desinformationsattacken mot mordutredningen. Sedan följde flera - bl a det s k PKK-spåret - just det! - som ju definitivt sänkte Palmeutredningen - och därför blev mycket lyckosam för de som planlade och genomförde attentatet."

1. Liknande argumentation har framförts från avhoppade RAFmedlemmar enligt massmedia. Däremot friskriver de sig inte från något som de anklagas för men ville tydligen påpeka att i den 3:e generationen av RAF så finns det phantommördare, som aldrig gör några misstag och aldrig lämnar några spår, vilket enligt dem inte påminner om första och andra generationens RAF.

2. Ungefär samma argumentation kan nog framföras om CIA och alla svenska motsvarigheter.

3. PKK var nog något som fantombilden skapade. Initialt så tänker man Mellanöstern direkt när man ser den svart vita fantombilden. Dessutom hängde väl RAF enligt deras beundrarhemsidor i just Mellanöstern, med PLO, Israel och Kurder och allt möjligt annat som gillade sådant. Slutligen vore det ju dumt att använda en .357 HWP för CIA (S&W är ju nästan synonymt med USA kvalitetsvarumärkesmässigt), de kunde ju lika gärna ha skaffat någon stulen pistol någonstans i Europa och sedan använt. Förfarandet vid mordet medför nästan att man tror att skytten inte skjutit med revolvern tidigare.
Senast redigerad av BehindRayban 2013-10-03 kl. 22:53.
Citera
2013-10-03, 23:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hans signalement stämmer med mvagrippas, men vad kommer hans beskrivning ifrån?

En max fem sekunders iaktagelse av Ljubisa Najics samtidigt som han serverade kunder i korvkiosken.
Citera
2013-10-03, 23:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nej, det är inte samma kvinna. Du har missat något för en gångs skull. Det är min personliga uppfattning att den kvinna som Ortmark intervjuade var en smula galen.

Barbro S är född 1923 , hade en gubbe som var i u-tjänsten och var verksam inom FRO. Det är henne som Åke Ortmark pratar om. Hon var bara för något år sedan verksam i Lotta-kåren.
Tror hon var betydligt mindre galen än de som hyllade Mao-zedong, en av historiens största massmördare.
Citera
2013-10-04, 00:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Talar för det?? Han skall ju ha bott hos Ebbe efter separationen från frun. Är det inte så?

Hans Holmer säger till jurkomm att han separerade från Ingrid Holmer i november 1985. Vet inte om han bodde hos Ebbe Carlsson hela tiden fram till MOP. Kan tänka mig att han var hos Åsa Kylén också. Via kontakter med byggmästaren John Mattsson ordnade EC en lya åt HH på Brunnsgatan , paralellgata till David Bagare.

I "Olof Palme Är Skjuten" skrockar han över hur han kan ta hissen inne i huset och komma ut på Kungsgatan. Så nog var Ebbe och Hasse nära varann även före MOP. Men ang deras kontakter med eventuellt andra kumpaner finns fortfarande en hel del att utröna.
Citera
2013-10-04, 00:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo det där med att det skulle vara Åsa som cruisade en del av den märkliga resan med dem är kanske intressant om man skall spekulera. Vilken kan hennes roll ha varit? Att förmedla kontakt med AK att släppa in folk i värmen i Skandiahuset osedda bakvägen? Det måste ha varit kylslaget att följa OP denna kväll och välkommet med en värmestuga.

När det gäller Anita så vet jag tillräckligt om henne för att bedöma att det var högst sannolikt att hon ingick i ett eller flera underrättelsnätverk inom och utanför Partiet. När det var borgerlig regering visste hon i vissa fall mer än tjänstgörande minister om vad som skedde inne på deppet via egna källor och kunde röra sig fritt där och rota i dokument etc när hönsen var ute. Dessutom var hon djupt involverad i jakten på vänsterelement inom partiet vid olika tidpunkter.

Barbro Sxxnxlls illustra ytterkantsgrupp gick varken obemärkt eller opåtalat förbi men iden kan ha utnyttjats för just de syften många inom underrättelsetjänsten vittnat om. Maktkamp och intriger i det politiska maktspelet. Få kvinnor i politiken är tänkbara i den roll som en Barbro kunde ha. Anita är nog överst på min lista.

Olof Frånstedt Säger att BARBRO är en "han" så vid tiden för Bergling-affären leds BARBRO av en man.
Citera
2013-10-04, 00:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
En max fem sekunders iaktagelse av Ljubisa Najics samtidigt som han serverade kunder i korvkiosken.
Jag tänkte på din beskrivning av mannen med WT i Gamla Stan.
Citera
2013-10-04, 00:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Olof Frånstedt Säger att BARBRO är en "han" så vid tiden för Bergling-affären leds BARBRO av en man.
Sa hon det?
Nej det tror jag inte på, att hans talspråkliga "han" kan tolkas så bergfast. Teorin att Barbro var en "han" är bara en teori. Eller VET någon något?

Zorze! VET du att "din" Barbro inte var aktiv vid den tiden?
Citera
2013-10-04, 00:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag tänkte på din beskrivning av mannen med WT i Gamla Stan.

Det exakta finns hos både wall och Borgnäs, men timmen är lite sen för att plocka med det nu.
Var mellan 40-50, grov ev lite fetlagd. Låter mest som SÄPO eller ung åkes gubbe.
Citera
2013-10-04, 00:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Barbro S är född 1923 , hade en gubbe som var i u-tjänsten och var verksam inom FRO. Det är henne som Åke Ortmark pratar om. Hon var bara för något år sedan verksam i Lotta-kåren.
Tror hon var betydligt mindre galen än de som hyllade Mao-zedong, en av historiens största massmördare.
Klippos FRO-Barbro hette Sagnell och var född 1927 och var antagligen den Barbro som Ortmark skrev om.
Zorzes Barbro heter Sj*ling född 1923 och var gift med Underrättelsemannen Dag Sj*ling.

Eller fanns det två Barbro på FRA och FRO?
Senast redigerad av iesho 2013-10-04 kl. 00:58.
Citera
2013-10-04, 01:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Klippos FRO-Barbro hette Sagnell och var född 1927 och var antagligen den Barbro som Ortmark skrev om.
Zorzes Barbro heter Sj*ling född 1923 och var gift med Underrättelsemannen Dag Sj*ling.

Eller fanns det två Barbro på FRA och FRO?

Ortmarks Barbro är född 1923 och gift med Dag, hade en bakgrund i FRO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in