2013-10-03, 18:29
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Anita Gradin.... hon sågs som en Israel-vän....AG är tillsammans med Ingvar Carlsson och lilla Kjell-Olof Feldt det statsråd som träffar Lisbet Palme redan på MOP-natten och hör hennes vittnesmål på Sabbatsberg.....
Den här trion var helt klart förespeglad och beredd på att ta över de tyngsta posterna i den regering psykstyret hade i beredskap om det skulle råka bli på allvar med kuppövningen som vissa hemliga förväntningar låtit antyda. Självklart måste de när nu också ställda inför faktum genast bli sammansvurna med LP om att hålla tyst. Ingen vågade sedan erkänna vad de alla blivit inlurade i och slutliga vittnen till.
Citera
2013-10-03, 19:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Hinner inte källkolla det jag har i bakhuvudet att Borgnäs tagit upp.

Det var en kvinna som sett WT män,antingen var det utanför gamla Stans T-bana eller så utanför LOP bostad i gamla Stan.Vid Foto konfrontation så pekade hon ut två poliser,eller var det en?...men iaf så grumlades det i att det skulle ha varit en knarkspaning.Minns jag fel?

Det är Ulla strömbäck-Larsson du tänker på. 2043 ser hon en kraftig, lite lönnfet man med en grå rock stå på Gamla stans T-banestation med en walkietalkie. När hon promenerar vidare upp i gamla stan möter hon ytterligare en man med en walkie-talkie. Ulla ser männen precis efter paret palme åkt med Tunnelbanetåget mot Rådmansgatan.

Ulla hör av sig mycket tidigt till polisen. Efter att slussats fram och tillbaka får hon lämna sin anmälan till polisen ondsdag femte mars. Tre dagar innan Hans Holmer efterlyser WT-vittnen i media.

Poliserna som vallar Ulla på platsen den elfte mars gör på henne ett ointresserat intryck. PUs taktik har sedan dess varit att ljuga om männen eller förringa Ulla som människa. Bland annat genom att till två unga poliser säga hon var en Bag-lady, en som letade i papperskorgar. I själva verket hade hon två jobb och MOP-kvällen i gamla stan var Ulla på väg att hämta ut innestående lön på hotellet där hon jobbade extra.

PU med Jörgen Almblad i spetsen sade först att WT-männen var poliser från SÄPO. Därefter ändrade han sig och påstod att de männen var från EKO-roteln. Därefter ömsade dom ånyo skepnad och blev nu två unga spanare, i 25-års åldern, som höll koll på skinheads. Att de två unga vältränade grabbarna inte på en fläck påminde den lönnfete medelålders WT-man som Ulla sett struntade givetvis PU i.

Om man spekulerar att Almblads första uppgift var sann om SÄPO-poliserna så är inte signalementet på mannen på perrongen helt olikt Contra-Stig Johansson. Den senare vet vi genom excellensenSten Andersson har övervakat OP. SA hade fått uppgiften inne från SÄPO, chefen för subversiv-roteln, Bengt Lööf.

Den lite till åren komne WT-mannen för också tankarna till Åke J Eks grupp Leon. Det kan också varit någon av Åkes gubbar från Klara Lidingö FBU som varit i farten.''

I spoilern finn uppställning över WT-iaktagelser MOP-kvällen.

Citera
2013-10-03, 19:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Efter vad jag förstått så framhärdar Frånstedt att ledaren för Barbrogruppen var en kvinna. Om man då bortser från diverse hugskott så finns en matriarkalisk triad:
  1. Barbro i Ortmarks bok
  2. Klippos Barbro från FRO
  3. Zorzes Barbro med en make i U-tjänsten
Barbro kanske var en rysk docka, med den robusta men smått galna FRO-Barbro som yttre stora dockan? Syftet skulle vara att man dolde ett ytterst hemligt projekt bakom ett mer oförargligt.

Det är samma kvinna. Vad får dig att kunna sitta till doms över hennes mentala hälsa?
Citera
2013-10-03, 19:19
Medlem
Grandmannen=Stig Engström?

Signalementet stämmer ganska klockrent. Åtminstone från de två vänninor där den ena satt själv i foajen och hade ögonkontakt med "grandmannen" flera minuter. Naturligtvis fanns dessa vittnesmål inte med i rättegången mot CP.
Citera
2013-10-03, 19:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statarn
Grandmannen=Stig Engström?

Signalementet stämmer ganska klockrent. Åtminstone från de två vänninor där den ena satt själv i foajen och hade ögonkontakt med "grandmannen" flera minuter. Naturligtvis fanns dessa vittnesmål inte med i rättegången mot CP.

Ja eller Contra-Stig Johansson. Att Anneli Korhonen och Margareta Storhök inte kallades att vittna i rättegångarna mot Christer Pettersson är ett av de faktum som pekar rakt mot att den senare skulle bindas till MOP med alla medel.
Citera
2013-10-03, 19:35
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Det är Ulla strömbäck-Larsson du tänker på. 2043 ser hon en kraftig, lite lönnfet man med en grå rock stå på Gamla stans T-banestation med en walkietalkie.
[/spoiler]

Är det inte denna man som gatuköksägaren ser följa efter LOP efter biobesöket när de går förbi hans kiosk??
Citera
2013-10-03, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det där citatet är ju egentligen häpnadsväckande! Vad kan Ebbe ha haft för "spännande" att berätta för Holmér om Palme som inte hans närmaste medarbetare och nära anhöriga kunnat? Umgicks Ebbe och Palme eller är det för att Ebbe ledde en hemlig grupp redan före affären som kom att bära hans namn? En grupp som i hemlighet övervakade OP sedan lång tid före mordet?

Eftersom OP enligt flera uppgifter sparkat ut Ebbe ur den närmsta kretsen så faller det första alternativet. Återstår alternativ två, att Ebbe leder en hemlig grupp som spanar på OP och gjort så tillräckligt länge för att kunna lämna intressanta uppgifter om OP´s privata och yrkesmässiga relationer. Sådana som man kan förvänta sig att anhöriga och nära medarbetare inte känner till eller vill kännas vid.

Inte helt fel tänkt. Ebbe var ordentligt ute i kylan det vissar hans uppdrag tydligt på och det på grund av en indiskretion till en journalist som gjorde att Palme betraktade honom som opålitlig och oönskad! Ändå påstår han sig engagera sig från första stund i de katastrofer som Holmerutredningen och Ebbeaffären bara är toppen på.
Citera
2013-10-03, 19:46
Medlem
Citat:
Med tanke på hur det sedan utvecklar så blir frågan om Hans Holmer tillhörde samma gäng som Ebbe före MOP. Med tanke på sina nära kontakter och ebbes omvittnade svada talare en hel del för det,.

Talar för det?? Han skall ju ha bott hos Ebbe efter separationen från frun. Är det inte så?
Citera
2013-10-03, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Det här var en inte så liten pikant detalj utan något synnerligen klargörande för hur det stora spelet pågår.

Tycker precis som du att detta inte är en information man bara kan förbise utan istället bör ha i åtanke när t.ex Jallais och Frånstedts (?) PR-människa Boboslacke tar till orda härinne. Och han är ju dessutom noga med att skrika högst också och alltid få sista ordet...Men även om Boboslacke aldrig missar ett tillfälle att snacka skit om IB tror jag inte att propagandakriget i grunden inte handlar om "gamla IB" kontra gamla SÄPO. Det handlar om något helt annat tror jag, men Boboslacke personligen kanske har lite svårt att släppa gamla oförätter eller nått sånt, så han kan bara inte låta bli att nypa till vid första bästa tillfälle tror jag.
Senast redigerad av tundra2000 2013-10-03 kl. 20:04.
Citera
2013-10-03, 21:14
Medlem
Citat:
Anita Gradin skojar man inte bort, tuff som sagt , och motsägelsefull. Samtidigt som hon sågs som en Israel-vän var hon ordförande i vänskapsförbundet Sverige-Sovjetunionen. En sammanslutning som historiskt haft en och annan Quisling i sina led.
AG är tillsammans med Ingvar Carlsson och lilla Kjell-Olof Feldt det statsråd som träffar Lisbet Palme redan på MOP-natten och hör hennes vittnesmål på Sabbatsberg.

Men viktigt att inte glömma att Rolf Dahlgren sade i TV-intervjun att det var Åsa Kylen som var med under kvällscruisandet,

Jo det där med att det skulle vara Åsa som cruisade en del av den märkliga resan med dem är kanske intressant om man skall spekulera. Vilken kan hennes roll ha varit? Att förmedla kontakt med AK att släppa in folk i värmen i Skandiahuset osedda bakvägen? Det måste ha varit kylslaget att följa OP denna kväll och välkommet med en värmestuga.

När det gäller Anita så vet jag tillräckligt om henne för att bedöma att det var högst sannolikt att hon ingick i ett eller flera underrättelsnätverk inom och utanför Partiet. När det var borgerlig regering visste hon i vissa fall mer än tjänstgörande minister om vad som skedde inne på deppet via egna källor och kunde röra sig fritt där och rota i dokument etc när hönsen var ute. Dessutom var hon djupt involverad i jakten på vänsterelement inom partiet vid olika tidpunkter.

Barbro Sxxnxlls illustra ytterkantsgrupp gick varken obemärkt eller opåtalat förbi men iden kan ha utnyttjats för just de syften många inom underrättelsetjänsten vittnat om. Maktkamp och intriger i det politiska maktspelet. Få kvinnor i politiken är tänkbara i den roll som en Barbro kunde ha. Anita är nog överst på min lista.
Citera
2013-10-03, 22:10
Medlem
Jag hittade följande text om Anita Gradin, lägger in det som en liten extragrej.

Du berättar i boken att PLO planerade att mörda dig.

– Jag jobbade under min tid som migrationsminister ofta med frågor som var kontroversiella och det fanns mörka krafter som hade sådana planer. Samma hot som tidigare hade riktats mot Anna- Greta Leijon riktades mot mig och jag var tvungen att ha livvaktsskydd. Vid ett tillfälle skickade Olof Palme partiets internationella sekreterare till Yasir Arafat för att tala honom till rätta. Det handlade inte bara om mig utan om att PLO måste hålla sig till lagliga metoder.

Hela artikeln finns på http://www.fokus.se/2009/09/%C2%BBjag-smugglade-kondomer%C2%AB/
Citera
2013-10-03, 22:20
Medlem
mvagrippas avatar
Anti Avsan på debatt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in