2013-10-03, 15:09
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Visst har jag en del kavajer i garderoben. Men det är lite overkill på min arbetsplats.
På en arbetsplats där du kan ha vettiga skor kan kavaj omöjligt vara overkill. Kör på!
Citera
2013-10-03, 16:11
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Swims galoscher tycker jag är helt ok, däremot har man förstått att kvaliteten är rätt ojämn på dem så med lite tur undviker du ett måndagsexemplar.

Tack för ditt snabba svar. Jag missade ditt inlägg imorse! Jag provade ett par swims men kände mig mest som en clown. Ekgarvade lädersulor borde väl fungera i stadsmiljö på vintern med? (förutom när det är isgata, såklart!)
Citera
2013-10-03, 17:14
Medlem
csts avatar
Citat:
Tack för ditt snabba svar. Jag missade ditt inlägg imorse! Jag provade ett par swims men kände mig mest som en clown. Ekgarvade lädersulor borde väl fungera i stadsmiljö på vintern med? (förutom när det är isgata, såklart!)
Beror väl helt och hållet på vilken stad du befinner dig i. Norr om polcirkeln fungerar det nog inte, är du nere på kontinenten är det säkert inga problem. Vinterväglaget i södra Sverige är betydligt snällare mot skor än vad det är i exempelvis Stockholmsregionen.
Citera
2013-10-03, 17:26
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Beror väl helt och hållet på vilken stad du befinner dig i. Norr om polcirkeln fungerar det nog inte, är du nere på kontinenten är det säkert inga problem. Vinterväglaget i södra Sverige är betydligt snällare mot skor än vad det är i exempelvis Stockholmsregionen.

Ja, givetvis. Borde ha sagt vilken stad det gällde.. Göteborg!
Citera
2013-10-03, 17:31
Medlem
csts avatar
Citat:
Ja, givetvis. Borde ha sagt vilken stad det gällde.. Göteborg!
Så länge det är torrt spelar det egentligen ingen roll hur kallt det är, inga problem med lädersulor men se upp halkrisken. Räcker med att en skribent bröt sig förra året. Det som är värst för lädersulor under vintern är precis som resten av året väta och grus kombinerat. Saltas det överdrivet mycket kan även det skada skinnet men det undviker man lätt med lite regelbunden skovård.

Jag föredrar dock gummisulor vintertid, dels känner man sig mer förberedd om vädret skulle slå om samt att det isolerar bättre. Med lädersulor vintertid riskerar man alltid att frysa tårna av sig ifall man ska vara ute en längre stund.
Citera
2013-10-03, 18:45
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Swims galoscher tycker jag är helt ok, däremot har man förstått att kvaliteten är rätt ojämn på dem så med lite tur undviker du ett måndagsexemplar.
Kan tillägga att de är väldigt enkla att laga med en klick Liquisole om oturen är framme.
Citera
2013-10-03, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birrenille
Väldigt bra kvalitet på R.M. Williams. Har själv ett par Gardener i Greasy Kip men är dock osäker på hur pass bra de klarar vintern.

Någon som har erfarenhet av liknande modeller som vinterskor?

Jag har kört med ett par gardener som vinterskor förra året. Inte världens bästa vinterskor direkt, dels för att yttersulan blir stenhård när det blir kallt och då lite hal på snöigt underlag.

Överdelen av skon har ganska tunnt skinnlager så de blir rätt kalla, även om du har innersula inlagd.

Så summa summarum, inte de bästa vinterskorna för svensk vinter med snö som vi haft de senaste åren här i södra delarna av landet.

Men annars, nu på hösten och på våren är de kalasbra.
Citera
2013-10-03, 21:19
Medlem
halvfigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Var handlar man Carmina bäst (via internet)? Är det SkoAB?

Är lite sugen på dessa...
http://www.skoaktiebolaget.se/news/carmina-80249-tanned-grained-calf
Jag såg häromdagen att Quality Shop börjat sälja Carmina: http://www.quality-shop.nl/schoenen/
Citera
2013-10-03, 21:48
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Så har den då äntligen förevigats: En hårresande oxfordkänga från Jeffery~West i "charcoal veg and grey suede" vilket är en butiks-MTO vad gäller färg/materialkombo. På den extremt cigarrformade (och uppåtpekande) Marriot-lästen. Mycket nöje (?):

http://imgur.com/a/H239G
Citera
2013-10-03, 21:51
Medlem
dyprs avatar
Klickade hem ett par Fitzroy brown calf och ett par Loake Aldwych dark brown för inte så länge sedan. Båda paren var liite för stora De förstnämnda paret kom idag i en halv storlek mindre och sitter just nu på fötterna. Nu i efterhand så är jag väldigt glad att jag skickade tillbaka de större paren. Aldwych borde komma i nästa vecka.

Båda paren är väldigt fina, däremot så känns Fitzroyskon vara i någon högre liga, magiska. Stort tack till bleu som rekommenderade denna skon annars hade jag nu, högst troligt, suttit med Meermins dark brown calf.

Siktet nu är inställt på lite skovårdsprodukter för båda paren men jag är även intresserad av Meermins tan country calf boot och Carminas tanker boot. De sistnämnda är riktigt snygga, finns det någon budgetversion av dem som kanske kan vara ett alternativ?
Citera
2013-10-03, 22:38
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Så länge det är torrt spelar det egentligen ingen roll hur kallt det är, inga problem med lädersulor men se upp halkrisken. Räcker med att en skribent bröt sig förra året. Det som är värst för lädersulor under vintern är precis som resten av året väta och grus kombinerat. Saltas det överdrivet mycket kan även det skada skinnet men det undviker man lätt med lite regelbunden skovård.

Jag föredrar dock gummisulor vintertid, dels känner man sig mer förberedd om vädret skulle slå om samt att det isolerar bättre. Med lädersulor vintertid riskerar man alltid att frysa tårna av sig ifall man ska vara ute en längre stund.

Med andra ord, sunt fönuft!
Citera
2013-10-04, 00:14
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dypr
Klickade hem ett par Fitzroy brown calf och ett par Loake Aldwych dark brown för inte så länge sedan. Båda paren var liite för stora De förstnämnda paret kom idag i en halv storlek mindre och sitter just nu på fötterna. Nu i efterhand så är jag väldigt glad att jag skickade tillbaka de större paren. Aldwych borde komma i nästa vecka.

Båda paren är väldigt fina, däremot så känns Fitzroyskon vara i någon högre liga, magiska. Stort tack till bleu som rekommenderade denna skon annars hade jag nu, högst troligt, suttit med Meermins dark brown calf.

Siktet nu är inställt på lite skovårdsprodukter för båda paren men jag är även intresserad av Meermins tan country calf boot och Carminas tanker boot. De sistnämnda är riktigt snygga, finns det någon budgetversion av dem som kanske kan vara ett alternativ?

Du råkar inte ha någon bild på Fitzroyen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in