Citat:
Ursprungligen postat av
Vredesmodet
Med all respekt för din oerhörda visdom bäste KrispyKräm, tar du verkligen det för givet att alla yra höns en gång för alla skulle se SD som enda alternativet om S inte stramar åt tyglarna?
Jag må vara lågpannad och allmänt skeptisk, men jag tror nog att även om S visar sig inbjuda till ytterligare ökad invandring kommer det fortfarande finnas de som håller fast vid S, med förhoppning om att "de ändrar sig nog". Är det bara jag som är såhär bitter, grinig och skeptisk?
Oja, det kommer att finnas massor som tänker så. Minst 2/3 av sosseväljarna. Men 1/3 av sosseväljarna är 10%+. Om alla dessa skulle gå till SD kan du ju räkna själv vad det leder till...
Citat:
Ursprungligen postat av
Menved
Svårt att svara på. De här diskussionerna om partisammanslagningar har pågått hur länge som helst men aldrig lett till något. Frågan är väl om väljarna inte helt enkelt överger småpartierna och röstar på Moderaterna. De har ju alla samma politik.
Möjligtvis är det Centerns stora partikassa som gör att de inte är så pigga på att gå samman med något parti. Jag vet inte.
C+KD provade ju "valteknisk samverkan" redan på Fälldins tid och gick till val som ett enda alternativ, utan att för den skull gå samma fullt ut. Det var inte så lyckat eftersom det blev starten för KD som riksdagsparti. De hade legat utanför i tusen år, sen fick Alf Svensson med hjälp av Centern komma in i riksdagen. Valet därpå ställde de upp som eget alternativ och kom inte in, men kom upp nära 3% vilket de aldrig gjort tidigare, och nästa gång kom de in och har blivit kvar sedan dess.