2013-10-03, 14:25
Medlem
Jag har letat men hittar inte någon passande tråd så jag startar en ny.

Jag och min partner är ca 30 år, inga barn nu men skaffar troligtvis barn inom några år. Vi ska flytta till antingen Uppsala eller Stockholm, vår vardag består mest av studier/arbete, träning, vänner och en del kultur och resande. En av oss ska studera ett par år, den andra arbeta.

Om ni befann er i liknande situation med eventuellt barnaskaffande inom några år, skulle ni flytta till Stockholm eller Uppsala? Finns det någon här som bott i båda städerna och kan jämföra eller någon annan med kloka tankar? Alla åsikter om eventuella fördelar och nackdelar med båda städerna emottages oerhört tacksamt! Allas tankar och reflektioner är välkomna!
Citera
2013-10-03, 14:40
Medlem
Skulle rekomendera uppsala, finns relativt billiga fina villa/radhus kvarter att bo i, som ändå ligger centralt. Min spontana tanke.
MVH
Citera
2013-10-03, 14:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Skulle lätt välja sthlm. Uppsala är en dötrist stad sålänge man inte är student... Nöjesutbudet är som natt och dag, men sedan hänger det på vilken slags person man är också.
Citera
2013-10-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Skulle lätt välja sthlm. Uppsala är en dötrist stad sålänge man inte är student... Nöjesutbudet är som natt och dag, men sedan hänger det på vilken slags person man är också.
Om man ska dra sig tillbaka och starta en familj, skulle jag personligen föredra ett trevligt villa/radhusområde, och uppsala har mycket billigare sådana, och ja uppsala är kulturellt dött, men det spelar inte stor roll, då man kommer att ha fullt upp med jobb, barn och kolegor/kompisar
Citera
2013-10-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eecy1
Skulle rekomendera uppsala, finns relativt billiga fina villa/radhus kvarter att bo i, som ändå ligger centralt. Min spontana tanke.
MVH
Aha, menar du helt enkelt att det i Stockholm är för dyrt att bo i ett bra område?
Citera
2013-10-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Är det så dött alltså? Det är ju ändå Sveriges fjärde största stad och den växer ju väldigt snabbt också.
Citera
2013-10-03, 15:11
Medlem
Citat:
Om man ska dra sig tillbaka och starta en familj, skulle jag personligen föredra ett trevligt villa/radhusområde, och uppsala har mycket billigare sådana, och ja uppsala är kulturellt dött, men det spelar inte stor roll, då man kommer att ha fullt upp med jobb, barn och kolegor/kompisar
Kulturellt dött alltså? Låter inte så bra ändå, är det pga närheten till Stockholm? Stadens storlek borde ju kunna nära ett rikt kulturliv tycker jag.
Citera
2013-10-03, 15:21
Medlem
om jag inte minns fel är det typ 50% studenter i Uppsala, sen när det kommer till priser visst du kan få bo i ett bra villa/radhusområde för en billig penning (hus för ca 2-4 miljoner) dock så blir det en bit med bilen om du ska ner på stan (om du vill hitta liknande hus i Stockholm), allt essentiellt finns även i Uppsala, typ biografer, resturanger, klädafärer, teatrar, men inte i samma skala som i Stockholm
Senast redigerad av eecy1 2013-10-03 kl. 15:28.
Citera
2013-10-03, 15:32
Medlem
Citat:
om jag inte minns fel är det typ 50% studenter i Uppsala, sen när det kommer till priser visst du kan få bo i ett bra villa/radhusområde för en billig penning (hus för ca 2-4 miljoner) dock så blir det en bit med bilen om du ska ner på stan, allt essentiellt finns även i Uppsala, typ biografer, resturanger, klädafärer, teatrar, men inte i samma skala som i Stockholm
Uppsala Universitet har ca 23000 helårsstudenter och ca 2400 doktorander och det bor över 140 000 i Uppsala och befolkningen växte 2005-2010 med över 12 000 invånare så det är ju inget Lund direkt i studenttäthet men jag förstår att det kan kännas som att studenterna är fler än de faktiskt är då de syns mycket av förklarliga skäl.

Kul att höra att allt ändå finns i en ok skala då, även om det såklart inte går att jämföra med Stockholm, men jag tänker att Stockholm ändå ligger så nära så det borde väl gå att åka in då och då på konserter och stora evenemang.
Citera
2013-10-03, 15:49
Medlem
ja det funkar, har även dragit dit och supit/konsär/teater ett par gånger. För övrigt är gymnasie elver etc också studenter, dock inte 100% säker om 50% är studenter, skräll man har hört. Om du känner dig sugen på Uppsala skulle jag rekomendera Norby starkt, kåbo är även fint sen finns det ett stort radhusområde i den södra delen av flogsta (typ norensväg) som är trevligt. Områderna är skrivna i rangordning, min åsikt.
EDIT: finns ett par till intressanta områden, skrev bara ner lite snabbt, stryk flogsta, och sen i anslutning till norby finns sunnersta (väldigt fint område), sen finns det också lite halvtattiga årsta.
Senast redigerad av eecy1 2013-10-03 kl. 16:01.
Citera
2013-10-03, 16:26
Medlem
Citat:
ja det funkar, har även dragit dit och supit/konsär/teater ett par gånger. För övrigt är gymnasie elver etc också studenter, dock inte 100% säker om 50% är studenter, skräll man har hört. Om du känner dig sugen på Uppsala skulle jag rekomendera Norby starkt, kåbo är även fint sen finns det ett stort radhusområde i den södra delen av flogsta (typ norensväg) som är trevligt. Områderna är skrivna i rangordning, min åsikt.
EDIT: finns ett par till intressanta områden, skrev bara ner lite snabbt, stryk flogsta, och sen i anslutning till norby finns sunnersta (väldigt fint område), sen finns det också lite halvtattiga årsta.
Tack för tipsen!
Citera
2013-10-03, 17:02
Medlem
Jag skulle säga att det är hugget som stucket. Beror helt på vad du önskar. Söker du efter ett lugnt boende i villa/radhus skulle jag lätt välja Uppsala. En vacker stad med fina parker och mycket gammal fin bebyggelse. Det är också en kompakt stad med all service inom cykelavstånd. Väljer du att köpa villa/radhus i Stockholm istället får du betala väldigt dyrt för att få samma fina boendemiljö. Dessutom tar det inte särskilt mycket längre tid att åka in till Stockholm från Uppsala jämfört med ett ytterområde i Stockholm om du bara är intresserad av att vara i innerstaden ibland.

Om du däremot är sugen på att köpa lägenhet och bo inne i en stad, njuta av närhet till bra restauranger och uteställen är naturligtvis Stockholm ett bättre alternativ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in