2013-02-05, 01:59
Medlem
Hej.
Brukar sitta och puffa på min elcigarett när jag skiter på jobb-toan..typ varje dag. Händer också att jag röker innan ett träningspass (omklädningsrummet.)

Det jag är orolig för är att brandvarnaren ska gå igång.. röker man fort kommer det väldigt mycket rök(ångor). Är det någonting jag behöver oroa mig för?

Med tanke på att den sitter i våtutrymmen borde den väl inte reagera på vattenångor? Om jag har förstått det rätt är röken som kommer ur e-ciggen rena vattenångor.

Det är sån rejäl brandvarnare som är kopplad till hela huset, så vore surt om den gick igång..

Tack på förhand.
Citera
2013-02-05, 02:10
Medlem
EvilGuys avatar
Det beror på vilken typ av detektor det gäller. Modernare brukar reagera på partiklar i luften och de borde rimligtvis reagera på ånga.
Citera
2013-02-05, 06:47
Medlem
Nja, vrid på kranen till riktigt hett vatten kommer ut... reagerar den då så får de omkalibrera den. Dagens rökdetektorer reagerar på rökpartiklar, inte vattenånga, och ifall den är optisk så kan väl den triggas av just ljusförändringar i röken.

Det beror väl på ifall du puffar som ett lokomotiv eller inte, men annars ska det nog vara lugnt. Jag har rökt under mina egna brandvarnare utan utslag, och då har jag både en gammal och en modern. Inget utslag.
Citera
2013-02-05, 13:15
Medlem
Ojoj inte bra, får hålla mig borta från brandvarnarna.

Ser ut ungefär såhär:
http://atlanticsecurity.net/wp-content/uploads/2012/09/smoke-detector.jpg

Kopplade till larm-system som går till hela byggnaden.
Citera
2013-10-03, 00:14
Medlem
det låter orimligt, det är ju bara ånga som dunstar som kommer ut. som dessutom skingras omgående, behöver kanske inte blåsa på brandvarnaren..
Citera
2013-10-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ocbgb
det låter orimligt, det är ju bara ånga som dunstar som kommer ut. som dessutom skingras omgående, behöver kanske inte blåsa på brandvarnaren..
Det finns många olika typer av rökdeckare, vissa mer känsliga än andra. Det är inte helt ovanligt att falska brandlarm initieras av vattenånga i en rökdeckare.

I våtutrymmen samt i andra lokaler där det förekommer vattenånga kan man ställa ner känsligheten på dem eller byta ut mot värmedeckare. Jag tror inte risken i det aktuella fallet är jättestor men det finns inga absoluta garantier för att den aktuella detektorn inte löser ut. Det kan bli mycket dyrt att chansa om det är ett automatiskt brandlarm kopplat till räddningstjänsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in