2013-10-02, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Känner du någon som var med i kuppövningen får du gärna delge detta,
En man som jag kände ganska väl berättade tidigt för mig om övningen och sitt
deltagande. Något senare när han fått budet från ÖB om munkavle vad gällde
övningen hörde han av sig till mig och avtvingade mig löftet att aldrig yppa hans
namn. Han är numera avliden, dock inte under några mystiska omständigheter.
Jag är rätt säker på att t ex Borgnäs och Wall har fått tips om övningen.
Citera
2013-10-02, 22:40
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
övningen hörde han av sig till mig och avtvingade mig löftet att aldrig yppa hans

Kan du skriva ner så utförligt som möjligt det han berättade för dig om övningen och sitt deltagande? Vem mer deltog? På vems order? Vem höll i övningen? Var någon/några från MOPs persongalleri med i övningen?
Citera
2013-10-02, 22:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren

Kan du säga om det var ÖB Lennart Ljung som delade ut munkaveln eller om det var
företrädare eller efterträdare?

Lars Borgnäs tar upp möjligheten med kuppövningen frekvent. Gäller att hitta någon som
var med och vill tala. Kan tänka mig att kuppövarna hade rutin från liknande operationer.
Citera
2013-10-02, 22:44
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Nej, att ta med unga flickvännen på statsministermords-date på fredagkvällen kräver en rätt pervers natur.

Det vore egentligen lika märkligt att plocka upp henne i Dahlgrens bil om han "bara" övervakade någon form av kuppövning, var ansvarig för en övervakning av OP (utan att OP skulle mördas) eller liknande.... och dessutom så mördas ju OP hur som helst. Samtidigt har han det nära umgänget med nazistpoliser som förekommer i MOP-utredningen. Det går inte ihop.
Citera
2013-10-02, 22:48
Medlem
Citat:
Vykortet är poststämplat den Tionde juni 1988 och då blommar Ebbe Carlsson-affären för fullt i media och fäller Anna-Greta Leijon och beseglar därmed hennes politiska karriär. Den nionde juni har Cecilia Hagen skrivit en mycket uppmärksammad krönika i expressen om homosex-kopplingar i EbbeCarlsson-affären.
Själv tror jag att brevet mycket väl kan varit en ploj från Claes Almgrens sida. Om han ville förmedla ett hemligt budskap fanns det ju säkrare sätt att tillgå än att skriva vykort.

Carl-Gustaf Östling är likväl mycket intressant gällande MOP och det finns fortfarande vita fläckar ang hans förehavanden och kontakter.
Vem är den höge officer som sammanför Östling med Jägar-Nisse?

I filmen förebudet förekommer bl a fd marinofficeren Ossian Sönnergren, Östling och Ingvar Grundborgs efterträdare som säkerhetschef på televerket. Gruppen runt förebudet är samma gruppering som arbetar med kuppförsvaret och är med i kuppövningen mot Lennart Ljung i september.85. Där kan finnas ledtrådar som kan ta fram nya fakta som pekar mot MOP.

Ok, Men vad sägs då om att någon önskade att detta vykort skulle hittas?
Citera
2013-10-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Rolf Dahlgren visar sig säga att det ÄR Holmérs fästmö i TV3s intervju med honom (genom brevinkastet) 1991. Vad säger det om Holmérs uppdrag under kvällen? Låter inte som någon som har förkunskap om mordet eller är inblandat i mordet i alla fall...

Var det inte så att denna fästmö bodde i samma hus som den kvinnliga säkerhetsvakten Kohut som lämnade Skandia huset strax efter mordet... Kanske med mordvapnet i bilen

Har inte hittat några källor på att säkerhetsvakten och Hans Holmérs fästmö bodde i samma hus, är det någon som vet vad de uppgifterna kommer ifrån?
Citera
2013-10-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Faktum är att Ebbe Carlsson hämtande av Mattias Palme i Chamonix och senare flyg och polistransport verkar vara den enda väl och effektivt utförda operationen under morddygnet. Så väl utförd att man kan undra om den var planerad i förväg?

JK-förhör med Ebbe Carlsson 1988-08-10

Jan Danielsson: Vilken kontakt har du haft med... utredningen om mordet på Olof Plame?

Ebbe Carlsson: ...Redan på natten fick jag ett uppdrag av regeringen pga att jag var på ambassadörens residens i Paris. Vi skulle fira Carl Lidboms 60-årsdag. Jag väcktes... och ringde Hans Dahlgren och sedemera Ingvar Carlsson. De ville ha tag på Lidbom, men han var inte där. Mattias Palme befann sig i Frankrike, okänt var, och de behövde lokalisera honom.
Det visade sig att han var i Chamonix, men man visste inte på vilket hotell... Efter en kort överläggning med fru Palme bad Ingvar Carlsson mig att på alla sätt försöka lokalisera Mattias Palme och åka och informera honom om att hans pappa blivit skjuten. Det gjorde jag på natten med hjälp av en diplomat jag fick tag på genom kontakter. Jag talade med Sven-Åke Hjälmroth, som förmedlade kontakt med franksa säkerhetspolisen. Jag fick sedan kontakt med den polisprefekt som ansvarar för regionen.

Jan Danielsson: Du behöver kanske inte gå så in i detalj.

Ebbe Carlsson: Det är viktigt för det fortsatta händelseförloppet. Sedan åkte vi och hämtade honom och förde hem honom. När jag kom hem på natten talade jag med Holmér, eftersom han visste att jag kommit. Jag hade ringt från Kastrup och beställt en polisbil. Dagen efter, på söndagen, talade jag med Holmér som då var i tjänst. På måndagen gick jag igenom med honom i detlaj hur jag såg på Palmes privatliv, hur hans familj var organiserat och vad han i övrigt kan ha haft för spännande saker för sig.

Vad sägs om att Ebbe Carlsson under mordnatten talat med Hans Dahlgren, Ingvar Carlsson och Sven-Åke Hjälmroth? Snacka om att positionera sig omedelbart.
Citera
2013-10-02, 23:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Var det inte så att denna fästmö bodde i samma hus som den kvinnliga säkerhetsvakten Kohut som lämnade Skandia huset strax efter mordet... Kanske med mordvapnet i bilen

Har inte hittat några källor på att säkerhetsvakten och Hans Holmérs fästmö bodde i samma hus, är det någon som vet vad de uppgifterna kommer ifrån?

Såg dom först i Ernst Lindholms offrets uppdrag. Han använde sig av Ufo-Jan-Ove Sundberg och Lars Krantz som källor allt som oftast. Är det nån som har nära till kungliga biblioteket går det ju att kolla telefonkatalogen 1985-86 för Åsa Kylen och Anette Kohut.
Citera
2013-10-02, 23:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ok, Men vad sägs då om att någon önskade att detta vykort skulle hittas?

Tänkbart, men kanske inte det troligaste. Men det har funnits spekulationer om att det var C-G Östling som tipsade tullen ang P-O Karlssons smuggling. Isf en rallarsving mot Ebbe Carlsson och S-regeringen. Protegén POK fick isf räknas som collatteral damage.
Citera
2013-10-02, 23:11
Medlem
Om man utgår fr att HH hämtades m flygenhet 66 så tyder väl det på att det blivit lite "bråttom" så att säga.Tel avlyssning av OP gav indikationer på "läge nu".

Tankarna om Mötesscenariot av Gunnar Wall,Harwardpappren. Kopplingen "jägarnisse" och Håkan Ingerwald borde kollas mer tycker jag.
Citera
2013-10-02, 23:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Jan Danielsson: Vilken kontakt har du haft med... utredningen om mordet på Olof Plame?

Ebbe Carlsson: ...Redan på natten fick jag ett uppdrag av regeringen pga att jag var på ambassadörens residens i Paris. Vi skulle fira Carl Lidboms 60-årsdag. Jag väcktes... och ringde Hans Dahlgren och sedemera Ingvar Carlsson. De ville ha tag på Lidbom, men han var inte där. Mattias Palme befann sig i Frankrike, okänt var, och de behövde lokalisera honom.
Det visade sig att han var i Chamonix, men man visste inte på vilket hotell... Efter en kort överläggning med fru Palme bad Ingvar Carlsson mig att på alla sätt försöka lokalisera Mattias Palme och åka och informera honom om att hans pappa blivit skjuten. Det gjorde jag på natten med hjälp av en diplomat jag fick tag på genom kontakter. Jag talade med Sven-Åke Hjälmroth, som förmedlade kontakt med franksa säkerhetspolisen. Jag fick sedan kontakt med den polisprefekt som ansvarar för regionen.

Ebbe Carlsson: Det är viktigt för det fortsatta händelseförloppet. Sedan åkte vi och hämtade honom och förde hem honom. När jag kom hem på natten talade jag med Holmér, eftersom han visste att jag kommit. Jag hade ringt från Kastrup och beställt en polisbil. Dagen efter, på söndagen, talade jag med Holmér som då var i tjänst. På måndagen gick jag igenom med honom i detlaj hur jag såg på Palmes privatliv, hur hans familj var organiserat och vad han i övrigt kan ha haft för spännande saker för sig.

Vad sägs om att Ebbe Carlsson under mordnatten talat med Hans Dahlgren, Ingvar Carlsson och Sven-Åke Hjälmroth? Snacka om att positionera sig omedelbart.

Ja det är en intressant konstellation. Hans Dahlgren finns med över allt men syns nästan aldrig, tills Tsunamin.
Han och kollegan Stefan Noreen passerade Palmes bostad strax före åtta MOP-kvällen utan att lägga märke till någon övervakning.
Citera
2013-10-02, 23:20
Bannlyst
Citat:

"Snacka om att positionera sig omedelbart" skriver du. Din uppfattning är alltså helt klar? Du har liksom "bestämt" dig redan att Ebbe talar med dessa nyckelpersoner under mordnatten för att "positionera" sig själv? ? Snälla du, kan inte du gå tillbaka till din korkade debatttråd där du har fått igång folk att diskutera om Palme var smittad av HIV/Aids och lät skjuta sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in