2013-10-02, 20:06
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Menar du att flickan sa det? Jag tycker det är märkligt att en sjuåring kan referera till ett hedersmord. Jag kanske lever i en skyddad verkstad, men har verkligen sjuåringar en medvetenhet kring vad hedersmord är om man inte lever i den kulturen?

? Är det bara jag som fattade att han blev förbannad? Och skrev ett tramssvar på tramspåståendet i diskussionen som skedde ovan hans inlägg?
Citera
2013-10-02, 20:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu är jag inte med. Det handlar inte ett skvatt om att vara gärningsmansfixerad. Det kan naturligtvis sägas vara ointressant för precis alla mordoffer exakt vilket gärningsmannens motiv är, helt oavsett om de är barn eller inte, eller vad de har stått i för relation till gärningsmannen. Men det är det inte för omgivningen. Hedersmord är ett kulturellt fenomen, och det som skiljer dem från svartsjukemord, "utvidgade självmord" och andra mord på barn i samband med relationsupplösningar är att det finns andra människor än gärningsmannen som gillar, eller till och med kräver att handlingen utförs - kanske till och med tvingar gärningsmannen att utföra dådet mot hans vilja. Den skillnaden är fundamental och totalt avgörande, och att försöka fibbla bort den är att svika minnet av Fadmie Sahindal, Pela Atroshi och alla andra tjejer som verkligen dödades för att återupprätta sin släkts heder.

Att hålla den distinktionen är ett renlighetskrav. Och att man håller den innebär inte att man trivialiserar det här brottet. Det kan vidare vara värt att påpeka att ingen företrädare för någon hederskultur skulle ha det minsta förståelse för mord på femåriga barn - det är i samtliga i vart fall av mig kända hederskulturer bara uppförandet hos släktens könsmogna kvinnor som påverkar dess heder.

Om man vill dra liknelser i andra fall så kan man alltid titta på ordet Filicide och undersökningar om föräldrar som dödar sina barn. Heder/kränkt förekom i fallet i Umeå där guppjäveln tog död på sonen för att hon ville skiljas. Vad det rör sig om här vet man väl inte, men efter att ha checkat upp fall utanför landet, så kan man snabbt konstatera att hämnd kan vara en orsak, och förekommer i liknande fall som detta.
Det verkar vara en mycket konstig form av mord med inte så sällan självmord efteråt, och det ger ju inte något svar på varför en förälder vill ta död på sina barn.

Man vill många gånger straffa sitt x eller man får för sig att dom är otrogna.
Eller att barnen valt förälder osv. En del skriver mycket grymt innan dom själva tar sitt liv typ" att det är ditt fel att barnen dör och det kan du leva med resten av ditt liv".

Det är en invecklad psykologisk sak och de man har studerat har ofta depressioner med.
Hur många som är sjuka eller inte är ju ganska så svårt att utröna med svenska mått mätt eftersom bedömning av människors psykiska hälsa skiljer sig från land till land då det gäller straffpåföljd.

Möjligheten är att det finns många olika orsaker till varför en pappa tar död på sina barn.

Ett tragiskt fall
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2314096/Ceri-Fuller-inquest-Father-killed-young-children-hunting-knife-wife-told-schoolgirl-crush-Open-Unive rsity-lecturer.html
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-02 kl. 20:19.
Citera
2013-10-02, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu är jag inte med. Det handlar inte ett skvatt om att vara gärningsmansfixerad. Det kan naturligtvis sägas vara ointressant för precis alla mordoffer exakt vilket gärningsmannens motiv är, helt oavsett om de är barn eller inte, eller vad de har stått i för relation till gärningsmannen. Men det är det inte för omgivningen. Hedersmord är ett kulturellt fenomen, och det som skiljer dem från svartsjukemord, "utvidgade självmord" och andra mord på barn i samband med relationsupplösningar är att det finns andra människor än gärningsmannen som gillar, eller till och med kräver att handlingen utförs - kanske till och med tvingar gärningsmannen att utföra dådet mot hans vilja. Den skillnaden är fundamental och totalt avgörande, och att försöka fibbla bort den är att svika minnet av Fadmie Sahindal, Pela Atroshi och alla andra tjejer som verkligen dödades för att återupprätta sin släkts heder.

Att hålla den distinktionen är ett renlighetskrav. Och att man håller den innebär inte att man trivialiserar det här brottet. Det kan vidare vara värt att påpeka att ingen företrädare för någon hederskultur skulle ha det minsta förståelse för mord på femåriga barn - det är i samtliga i vart fall av mig kända hederskulturer bara uppförandet hos släktens könsmogna kvinnor som påverkar dess heder.
Hamilkar, läs vad Cinnabar verkligen skriver!
Hon säger att man inte kan jämställa detta med ett hedersmord. Jämställa kan bara betyda i allvarlighetsgrad. Jämför om man hade sagt att man inte kan jämställa detta med ett styckmord så inser du hur absurt det låter.
Det här är ett helt annat modus och ett helt annat motiv än ett hedersmord. Bland annat så får man inte bortse från att hedersmord faktiskt till viss del beror på kulturella och samhälleliga skillnader. Men i allvarlighetsgrad kan och ska man jämställa det med ett hedersmord.
Hade det varit en annan skribent hade jag trott att det var en felskrivning. Men Cinnabar har ett korrekt språk och en förfärlig tankevärld. Därför tror jag hon menar exakt det hon skriver: det här är inte lika allvarligt som ett hedersmord.
Senast redigerad av smålandtintin 2013-10-02 kl. 20:27.
Citera
2013-10-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
? Är det bara jag som fattade att han blev förbannad? Och skrev ett tramssvar på tramspåståendet i diskussionen som skedde ovan hans inlägg?

T.o.m. jag begrep det . Men icke dess förty tycker jag att det är bra med ett klargörande - som vi nu fick. Alla läser inte alla inlägg och ser sammanhangen. Eller läser in en ironi i inläggen.
Citera
2013-10-02, 20:14
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Spelar inte sådan stor roll exakt var det skedde. Min gissning är att när han - i sjöboden - hörde hundar och poliser närma sig - gick han dom till mötes.

Tackar och bockar

Gåendes - inte så stor blodförlust då.

Tack igen
Citera
2013-10-02, 20:16
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hamilkar, läs vad Cinnabar verkligen skriver!
Hon säger att man inte kan jämställa detta med ett hedersmord. Jämställa kan bara betyda i allvarlighetsgrad. Jämför om man hade sagt att man inte kan jämställa detta med ett styckmord så inser du hur absurt det låter.
Det här är ett helt annat modus och ett helt annat motiv än ett hedersmord. Bland annat så får man inte bortse från att hedersmord faktiskt till viss del beror på kulturella och samhälleliga skillnader. Men i allvarlighetsgrad kan och ska man jämställa det med ett hedersmord.
Hade det varit en annan skribent hade jag trott att det var en felskrivning. Men Cinnabar har ett korrekt språk och en förfärlig tankevärld. Därför tror jag hon menar exakt det hon menar: det här är inte lika allvarligt som ett hedersmord.

Skulle det här mordet vara mindre allvarligt än ett hedersmord? Nej, så menar jag inte. "Jämställa" ska bytas ut mot "jämföra". om det orsakade dig problem.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-02 kl. 20:22.
Citera
2013-10-02, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det har talats en hel del om rättspsykiatrisk vård eller fängelse. Sedan 2008 kan man vid synnerliga fall dömas till fängelse även om man uppfyller kriterierna för att få rättspsykiatrisk vård. Det här känns väl som ett bra sådant fall.

Nej. Det här känns som ett klockrent fängelsefall.

Citat:
Ursprungligen postat av Lagen om rättspsykiatrisk vård

Allvarlig psykisk störning är :
  • psykotiska tillstånd med starka symptom på förvirring, tankestörningar, hallucinationer eller vanföreställningar
  • depression utan psykotiska symptom, men med stark självmordsrisk
  • svårare personlighetsstörningar med genombrott av psykotisk karaktär, eller starkt tvångsmässigt beteende

Möjligen skulle sista punkten kunna vara en tavelträff men den misstänkte här verkar inte vara vare sig psykotisk eller tvångsmässig.

EDIT: https://sv.wikipedia.org/wiki/LRV
Senast redigerad av NurseRatched 2013-10-02 kl. 20:21.
Citera
2013-10-02, 20:21
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Dina resonemang är så oerhört grönögda.

Alla kan hata gränslöst och känna illvilja (nyhet för dig?), men att vi inte drivs till sådana här brott (de kunde vara betydligt fler) beror på att vi har förmågan att se nyanserat, vi har färgtv, vissa har svartvit tv.

Något har hänt här akut som fått gm att tappa fotfästet totalt, eller så har han under lång tid varit psykiskt nedsatt. Ingen människa med hela huvudet i behåll gör så här, i så fall får du nog ta på dig skyddsvästen varje sekund. Det behövs inte. Majoriteten kan inte göra så här, hux flux. Det krävs särskilda betingelser (krig, kris med mera) och/eller en särskild personlighet/sjukdom/störning.

Där bland dessa kombinationer finns svaret. När man hittar svaret frikänns inte gm. Tar man livet av barn, sina egna, är man antingen psykopat (aldrig känt kärlek till någon, men sådan tror jag inte gm är) eller störd (troligt). En personlighetsstörning är inte detsamma som att man är psykiskt sjuk, det kan räcka för dådet, men jag tror att han ovanpå det varit sjuk. Därom vet jag inget, jag gissar och kan ha fel. Sådant här extremt hat/hämndbegär har inte en oneurotisk människa, det kan leda till självdestruktivitet, men börjar man döda sina egna barn för att hämnas har man mer än ondska i sig. Alltså mer.

Förståelse är motsatsen till avhumanisering btw eller snarare är avhumanisering ett knäppbegrepp som hör ihop med rasism med mera, det delforumet är du inte i nu.

Du måste vara oerhört blåögd och naiv som inte förstår att psykiskt friska människor kan begå avskyvärda och illvilliga brott.
Den här mannen ska ju ha uttryckt även till förra frun att hon skulle förlora sina barn - men hon valde att gå till polisen och han fullföljde inte sina hot. Han har ingen pardon att utnyttja sina barn som slagträn när han inte får som han vill. Denna gång så fullföljde han däremot det värsta straff man kan ge en annan människa. Att döda ett barn.
Svårt att se detta som en impulshandling utan han gjorde slag i saken av tidigare hot. Har han dessutom varit djävulusisk nog att spika ihop fönstren, låsa dörren etc har han varit metodisk och planerande.

Det vore roligt om du kunde svara på följande:
Anser du att svenska män som dödar sina barn/anhöriga är i ett psykotiskt tillstånd medans utländsk män som utför sk. hedersmord är fullt psykiskt friska och har det i blodet/kulturen?
Citera
2013-10-02, 20:25
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Du måste vara oerhört blåögd och naiv som inte förstår att psykiskt friska människor kan begå avskyvärda och illvilliga brott.
Den här mannen ska ju ha uttryckt även till förra frun att hon skulle förlora sina barn - men hon valde att gå till polisen och han fullföljde inte sina hot. Han har ingen pardon att utnyttja sina barn som slagträn när han inte får som han vill. Denna gång så fullföljde han däremot det värsta straff man kan ge en annan människa. Att döda ett barn.
Svårt att se detta som en impulshandling utan han gjorde slag i saken av tidigare hot. Har han dessutom varit djävulusisk nog att spika ihop fönstren, låsa dörren etc har han varit metodisk och planerande.

Anser du att svenska män som dödar sina barn/anhöriga är i ett psykotiskt tillstånd medans utländsk män som utför sk. hedersmord är fullt psykiskt friska och har det i blodet/kulturen?

Varför blandar du in blod och genetik? Brott måste tyvärr ses utifrån vad som är accepterat i samhället, med betoning på tyvärr. Alla samhällen är inte välutvecklade. Jag förstår vart du vill komma, men om du är på ett rasistforum ska du inte tro att alla är rasister eller fångar dina bollar. Jag gör det inte. Dessutom är inte alla gm psykotiska. Du ställer liksom två dumma utsagor mot varandra. Inte mycket till val.

Föreslår att du läser Hamilkars inlägg angående hedersmord. Du blandar ihop allt. Läs också gärna mina inlägg igen, långsammare.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-02 kl. 20:34.
Citera
2013-10-02, 20:31
Medlem
TbbWs avatar
Då är det troligt att han låg och sov i sjöboden den natten. Låg han där hela dagen också?
Jag är såå nyfiken på hans sinnesstämning där nere.
Tar han ansvar för sina handlingar eller är han orolig för sig själv?
Skäms han för vad han gjort?
Vad tror ni?
Citera
2013-10-02, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy

Ursäkta, men jag förstår inte din slutsats av Cinnabars inlägg.
Citera
2013-10-02, 20:32
Medlem
Hedersmord är den yttersta konsekvensen av en komplex kontrollerande hederskultur där både BO och GM (alltid plural) kan vara man eller kvinna, ung eller gammal och där ett beslut har fattats om att likvidera en bror, syster, pojkvän eller flickvän. Mord är bara en del av denna kultur.

Detta är givetvis inte ett hedersmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in