• 2
  • 3
2013-10-01, 19:44
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ischtivan
Hur fan gör du plankan utan att göra av med energi? Jag kör plankan med vikter. Sen står jag i plankan runt 30 sekunder. När jag är klar kan jag knappt andas, svetten sprutar och magmusklerna krampar lätt. Alltså inga bodypumpplankor i 10 sekunder med bara kroppsvikten.

Se det ut ett mekaniskt perspektiv. Du är helt statisk. Du har noll acceleration för du står still. Att du får mjölksyra, blir svettig och knappt kan antas kan du få av att hålla andan med. Det är inget kvitto.

Citat:
Ursprungligen postat av hundmule
Haha.

Lät som ts var rädd att få för stor mage . Isåfall kan plankan vara ett substitut för tex viktade situps, eftersom den inte bygger muskelvolym på magen i samma utsträckning, utan istället kan göra den ännu thightare genom att stärka inre muskulatur, vilket ts verkade eftersträva.

Sen har du fan inte någon koll alls, med tanke på dina uttalande om den övningen.

"Haha", jag ber dig hitta något som stärker ditt uttalade om att statisk träning "tightar till" muskelgruppen. Jävligt luddigt begrepp du använder. Också rätt tröttsamt att kontra gång på gång med att "jag inte kan någonting" när du själv använder begrepp anpassade för att övertala en treåring.
Citera
2013-10-01, 20:01
Medlem
Killer-queens avatar
Risken för att man av misstag skulle drabbas av för stora abs, oavsett träningsrutin, beräknar jag till 0 %.

Ser du inte dina abs som måste du skala av fett. Punkt. Det enda som sätter käpparna i hjulet för detta är om du har för lite muskler för att gå > 15% bodyfat, eftersom det då ser anorektiskt ut.
Citera
2013-10-01, 20:46
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Se det ut ett mekaniskt perspektiv. Du är helt statisk. Du har noll acceleration för du står still. Att du får mjölksyra, blir svettig och knappt kan antas kan du få av att hålla andan med. Det är inget kvitto.

.
Nä, men du motverkar en acceleration/rörelse vilket också kräver energi. Jämför med en bil som du gasar precis så mycket att du står still i en uppförsbacke.

Att vara statiskt stark är väldigt bra och något som många skulle ha nytta av.
Citera
2013-10-01, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888

"Haha", jag ber dig hitta något som stärker ditt uttalade om att statisk träning "tightar till" muskelgruppen. Jävligt luddigt begrepp du använder. Också rätt tröttsamt att kontra gång på gång med att "jag inte kan någonting" när du själv använder begrepp anpassade för att övertala en treåring.

Ja andra personer här på forumet verkar argumentera för min ståndpunkt. Så inse att du har fel angående din skrattretande sågning av plankan.

Plankan tränar de djupa magmusklerna på ett effektivt sätt, mer än i sit ups / crunch. Starka inre magmuskler kan göra att magen trycks in på ett bättre sätt vilken resulterar i en smalare midja. Motsatsen till hur en bodybuilders mage ser ut (oavsett om denne tar olika preparat). Plankan hart mycket gemensamt med såkalalde "stomach vacums" för att åstakomma denna korsett effekt.

Så är det.

Citera
2013-10-01, 22:15
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ja andra personer här på forumet verkar argumentera för min ståndpunkt. Så inse att du har fel angående din skrattretande sågning av plankan.

Plankan tränar de djupa magmusklerna på ett effektivt sätt, mer än i sit ups / crunch. Starka inre magmuskler kan göra att magen trycks in på ett bättre sätt vilken resulterar i en smalare midja. Motsatsen till hur en bodybuilders mage ser ut (oavsett om denne tar olika preparat). Plankan hart mycket gemensamt med såkalalde "stomach vacums" för att åstakomma denna korsett effekt.

Så är det.

Nej inte mer, annorlunda.
Plankan och vacuum är också två helt olika saker. Vacuum är främst en aktivering av transversus abdominis.
Citera
2013-10-01, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Nej inte mer, annorlunda.
Plankan och vacuum är också två helt olika saker. Vacuum är främst en aktivering av transversus abdominis.

Ja, vacums och plankan är 2 helt olika övningar. Men liknade på att de båda aktiverar transversus abdominis i hög grad. Mer än sit ups tex.
Citera
2013-10-01, 22:35
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ja, vacums och plankan är 2 helt olika övningar. Men liknade på att de båda aktiverar transversus abdominis i hög grad. Mer än sit ups tex.
De flesta bålövningar gör det. I synnerhet tunga böjar mm.

Nja, det vette fan. Transversus är aktiv även vid crunches. I vilken grad jämfört med plankan vette katten men nämnvärt mindre kan jag inte tänka mig, skulle nästan tippa på mer.
Citera
2013-10-01, 22:50
Medlem
Yurichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Magen buktar definitivt ut av visceralt fett och det går att ha hyfsade magrutor med en del visceralt bakom.

Att det skulle vara en del av anledningen till att bodybuilders magar står ut när de är i tävlingsform ser jag däremot som närmast omöjligt. Det bör inte gå att komma så lågt i underhudsfett samtidigt som man behåller väldigt mycket visceralt.

Exakt detta skrev jag ju i mitt inlägg? Går du emot mig bara för att? Eller var det en ryggdunkning jag inte fattar?
Citera
2013-10-01, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
De flesta bålövningar gör det. I synnerhet tunga böjar mm.

Nja, det vette fan. Transversus är aktiv även vid crunches. I vilken grad jämfört med plankan vette katten men nämnvärt mindre kan jag inte tänka mig, skulle nästan tippa på mer.

Vad får dig att tro det? Crunches tar ju nästan enbart på den raka magmuskeln. Skapar ju inget vidare funktionell stabilitet även om man får stora snygga "rutor"

Den här Transversus hjälper ju till att stabilisera ryggraden vid tex knäböj, plankan. Alltså måste den jobba mer i sådanna övningar.
Citera
2013-10-02, 10:29
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yurichi
Exakt detta skrev jag ju i mitt inlägg? Går du emot mig bara för att? Eller var det en ryggdunkning jag inte fattar?

Jag missade helt enkelt "enbart" i ditt inlägg, då blev betydelsen en helt annan ^^
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in