Citat:
Ursprungligen postat av
hugelak90
Men om atomer kommer i över hundra olika typer, varför då kalla de för samma sak? För mig känns det som att kalla en häst och en ko för samma sak för att båda är djur?
Det är precis som att kalla både en häst och en ko för
djur, eftersom de båda är djur! Eller att jag kallar både "a" och "b" för bokstäver. Vill jag specificera mer säger jag t.ex. "kol-atom" eller "järn-atom", på samma sätt som du säger ko eller häst. Är detta svårt att fatta?
Citat:
Och om nu atomer är byggstenarna, och atomer är uppbyggda av protoner, elektroner och neutroner. Varför skapar vi då inte mer vatten? Mer kött och mat? Mer växter? Protoner och neutroner är uppbyggda av kvarkar. Varför tar vi då inte bort alla kvarkar från produkter som vi slänger och sätter ihop de kvarkarna till protoner och neutroner, sen sätter ihop neutroner och protoner till önskvärda atomer, och sätter ihop atomer till önskvärda material som tex mer vatten? För elektroner skapar vi väl i kärnkraftverk?
Eftersom atomernas byggstenar sitter ihop väldigt hårt, så det går åt en massa energi för att separera dem från varandra. Dessutom: de är ju extremt, extremt små, de här byggstenarna. Det är inte som att vi bara kan ta en pincett och flytta runt dem hur som haver, utan det är ett svårt ingenjörsproblem hur vi ska kunna påverka så små saker. Men i framtiden kan vi säkert bli mycket bättre på detta, och som du säger bygga upp nästan vad som helst atom för atom.
Citat:
Kan vi utföra allt detta. Ja då stämmer atomteorin till 100%. Men just nu känns det mer som teorier.
Som sagt: vi har bildbevis, och vi kan flytta runt enskilda atomer, se t.ex.
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_(atoms) för ett tidigt exempel på hur ingenjörer kunde skriva ut IBM med enskilda atomer. Börjar tro att du bara trollar, hur mycket bevis behöver du egentligen?