2013-09-30, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodjo
Att det är inriktat hade jag inte en aning om :S Trodde det va grundläggande eftersom att GMU står för grundläggande militär utbildning. Men ser ut som att jag trots allt inte har failat prövningen jag kommer att göra är till GMU omgång 1 2014 och där finns soldat/sjöman som jag kommer att söka till att börja med.
När mönstra du? Gmu är inte inriktad den är samma överallt.
2013-09-30, 12:59
Medlem
Bodjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wille11111
När mönstra du? Gmu är inte inriktad den är samma överallt.

7 Oktober
2013-09-30, 17:42
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GMUgrabben
AGU fixar jag nog galant Bara att hålla humöret uppe
OP eller SOU va är det för nått?
Vet du om KMU är som en vanlig tjänst, det vill säga 7 - 16 osv?
Klart du gör!
Ja, enligt min uppfattning så är du arbetstidsreglerad under KMUn. Men övningsdygn och kvällstjänst kan förekomma.

Citat:
Verkar vara många som redan vet vad dom vill utbilda sig till innan dom gjort antagningsprövningarna. Borde man veta detta? Kommer yrkeshandledaren fråga mig detta? Trodde att man skulle bestämma sig efter GMUn?

Man söker mot en arbetsplats inom ett visst område. Din YV kommer att berätta vad hen tycker att du ska söka, samt fråga vad Du vill söka. Efter godkänd GMU är du garanterad en provanställning inom det område du blev antagen mot.
2013-09-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffen13
Klart du gör!
Ja, enligt min uppfattning så är du arbetstidsreglerad under KMUn. Men övningsdygn och kvällstjänst kan förekomma.

Nope, KMU e inte tidsreglerad o du har samma villkor som under GMU(fri kost, hemresor, 4,5k per månad), i Boden kallar dom dig t.o.m fortfarande rekryt under KMU:n trots att du teknisk sätt blir soldat efter GMU.

Blanda dock inte ihop KMU m. BFU som är den utbildningen dom flesta av er som söker kommer få göra, där e du tidsreglerad och har fast lön (18k + tillägg). KMU är bara dom som blev utvalda till att bli officerare eller spec. Officerare.
2013-10-01, 09:12
Medlem
tavelsudds avatar
Hej! Har precis ansökt till GMU och ska nu göra mitt rekryttest. Jag har ingen aning vad som är bra eller dåliga svar i ett sådant test och vad man ska söka till. Jag vet bara att jag vill göra GMU, men har ingen aning om vilket förband jag ska ansöka till. Är också dålig på att söka i tråden, så har någon lust att hjälpa mig lite på traven?

EDIT: Främst vill jag bli officer.
Senast redigerad av tavelsudd 2013-10-01 kl. 09:48.
2013-10-01, 16:41
Medlem
Är påväg till huvudstaden för att mönstra just nu och dumfan som jag är så glömde jag skriva ut mitt cv hemma så fick mitt cv uppladdat på speedyshare så jag skulle kunna skriva ut det på bibblan..självklart kunde man inte ladda ner det där.
Så nu är jag påväg med tåget utan mitt cv.
Tips?
2013-10-01, 17:06
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twentyfive
Är påväg till huvudstaden för att mönstra just nu och dumfan som jag är så glömde jag skriva ut mitt cv hemma så fick mitt cv uppladdat på speedyshare så jag skulle kunna skriva ut det på bibblan..självklart kunde man inte ladda ner det där.
Så nu är jag påväg med tåget utan mitt cv.
Tips?
Hör med dem på plats ifall du kan maila in den.
2013-10-01, 17:55
Medlem
Bodjos avatar
Finns det någon här som inte cyklar särskilt regelbundet som kan kommentera hur pass jobbig cyklingen var på prövningen?
2013-10-01, 18:38
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tavelsudd
Hej! Har precis ansökt till GMU och ska nu göra mitt rekryttest. Jag har ingen aning vad som är bra eller dåliga svar i ett sådant test och vad man ska söka till. Jag vet bara att jag vill göra GMU, men har ingen aning om vilket förband jag ska ansöka till. Är också dålig på att söka i tråden, så har någon lust att hjälpa mig lite på traven?

EDIT: Främst vill jag bli officer.

Läs runt lite på försvarsmaktens hemsida. www.forsvarsmakten.se
Bra att veta är vad för typ av tjänst du söker. Fysiskt utmanande eller mer tekniskt lagd etc. Kanske befattningsguiden kan göra någon nytta för dig? http://rekrytering.forsvarsmakten.se/sv/borja-har/befattningar/

Citat:
Finns det någon här som inte cyklar särskilt regelbundet som kan kommentera hur pass jobbig cyklingen var på prövningen?

Pannben! Där handlar det bara om att sitta kvar och trampa tills benen inte pallar längre! Målet ska vara att du ska vara så pass trött att du trillar av cykeln när du är klar!

Men detta beror på din vikt, desto mer du väger, desto jobbigare kommer det bli! Belastningen/motståndet ökar för varje nivå du når, och varje nivå är någonstans mellan minuten upp till två minuter. Desto mer du väger, desto längre tid på nivåerna.

Är du ovan cyklist men har någorlunda genomsnittlig kondition tror jag att en sjua inte ska vaa några problem! Lycka till!
2013-10-02, 03:19
Medlem
Ayatollans avatar
Är 36år prickfri och i normal kondition. Har jobbat med logistik sedan många år. Är dock jävligt trött på jobbet ovh vill prova annat. Har alltid tyckt det militära verkat intressant. Har mönstrat innan och blev stridsvagns förare. Dock hamna jag i utbildnings reserven pga nedläggning av P2 i Hässleholm. Är jag för gammal för gmu? Skulle försvarsmakten kunna ge mig ett nytt jobb?
2013-10-02, 11:36
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ayatollan
Är 36år prickfri och i normal kondition. Har jobbat med logistik sedan många år. Är dock jävligt trött på jobbet ovh vill prova annat. Har alltid tyckt det militära verkat intressant. Har mönstrat innan och blev stridsvagns förare. Dock hamna jag i utbildnings reserven pga nedläggning av P2 i Hässleholm. Är jag för gammal för gmu? Skulle försvarsmakten kunna ge mig ett nytt jobb?

Det är aldrig försent!
2013-10-02, 17:11
Medlem
GoPalts avatar
Jag bokade nyss min resa. Lite surt att en buss kom fram 10 minuter för sent och bussen som går tidigare kommer fram 2,5 timmar tidigare än nödvändigt. Blir en hel del extra väntan för 10 ynka minuter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in