2013-09-29, 21:24
Tjena. Vill sluta på ett jobb jag nyss börjat på. En butik som har handelsavtalet som kollektivavtal.
Är anställd på "allmän visstidsanställning".
Har två frågor.

1. Är det som en provanställning, vilket betyder att jag kan sluta samma dag som jag meddelar chefen? eller hur lång uppsägningstid är det som gäller?

2. Om det ändå är 1 månad uppsägningstid, och mitt kontrakt löper ändå ut om 1 månad - kan jag då strunta i att förlänga detta bara och således slippa säga upp mig.. känns nämligen onödigt om kontraktet ändå går ut? Företaget har ingen "option" på att förlänga det väl? så länge det inte står något i kontraktet om detta (vilkte det inte gör)..

Tack för hjälpen!
Senast redigerad av fiskoega 2013-09-29 kl. 21:27.
Citera
2013-09-29, 21:28
Medlem
knazbarnets avatar
Är inte helt hundra men har för mig att visstidsanställning räknas som fast, uppsägningstiden borde stå utskriven i kontraktet tror att det rent generellt är 2 veckor upps.tid för handelskontrakt.

Angående att kontraktet löper ut är jag osäker då det rent logiskt (enligt mig) borde krävas att du på något sätt godkänner en förlängning av kontraktet men har även här för mig att kontraktet kan komma att förlängas automatiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in