2013-09-29, 17:21
Medlem
Hej,
det är såhär att min ena framtand har börjat bli lite krokig, vilket antagligen går att lösa med hjälp av klammerplåt /avtagbar tandställning. Jag behöver även genomgå en undersökning för att eventuellt få Frisktandvård eftersom jag inte har varit hos tandläkaren på över två år och har precis fyllt 21. Så jag undrar om jag bör boka tid hos Folktandvården, eller ska jag vända mig direkt till ortodontisten för att processen ska bli så billig som möjligt?

Tack på förhand!
Citera
2013-09-29, 18:13
Medlem
En undersökning måste du ju göra. Jag vet inte om det skiljer något i priser om man gör sin undersökning hos tandläkare eller ortodontist. Men jag skulle tro att det är svårare att få en tid hos ortodontist, då det är väldigt långa köer. Jag skulle gått till vanliga tandläkaren först.

När jag skulle sätta in "räls" så gick jag till vanliga tandläkaren först, där skickade dem rapport om mina tänder till ortodontist. Sedan får man en tid hos ortodontist.
Citera
2013-09-29, 19:00
Moderator
ofays avatar
Som föregående skrev, först tandis som i så fall skriver remiss till ortodontin.
Tandställning ingår inte i frisktandvård.
Citera
2013-09-29, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Som föregående skrev, först tandis som i så fall skriver remiss till ortodontin.
Tandställning ingår inte i frisktandvård.

Okej, tack så mycket. Ingår besök hos ortodontist i frisktandvård?
Citera
2013-10-09, 12:41
Medlem
Måste jag betala besöket hos ortodontisten också om jag får remiss till dem av tandläkaren och skaffar friskvård?
Citera
2013-10-09, 14:28
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumlekakan
Måste jag betala besöket hos ortodontisten också om jag får remiss till dem av tandläkaren och skaffar friskvård?
Ja, ortodonti ingår inte (med resevation för att det kan se olika ut för olika landsting )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in