2013-09-29, 15:52
Medlem
Hej, jag undrar lite om vilken vikt som e bra att börja med att använda när det gäller kettlebells om man aldrig använt någon förut?
Citera
2013-09-29, 16:06
Medlem
Beror väl på hur vältränad du är, varför inte besöka ett gym som har olika vikter och känna dig fram ?
Citera
2013-09-29, 16:17
Medlem
Beror på vad du tänker göra med den och hur stark du är från början.
Generellt kan herrar börja med 16-24 kg beroende på hur starka de är.
Citera
2013-09-29, 16:18
Medlem
Finns många olika övningar med kettlebells... det är som att fråga vilken vikt du ska ha på hantlarna.

Med det sagt, så använder man oftast kettlebells av två olika anledningar. Antingen väldigt dynamiska övningar (t.ex. swings) och i dessa så skulle jag generellt sett säga dig att börja lågt men köra många reps istället. Sen så finns det övningar som mest är stabilisationsövningar och detta ända ut i handleden. Här är det hos nästan alla främst handleden som sätter gränsen, om inte balans och koordination (t.ex. turkish getup). Ta så mycket du klarar av för handleden, 4-12 reps beroende var ditt fokus är.

En ren gissning vore att du behöver en 8 eller 12 kg. Det kan man träna mycket med.
Citera
2013-09-29, 16:22
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Kettlebell bygger på att man skall kunna genomföra övningarna under flera minuters tid. Det är med andra ord mycket viktigt att man inte väljer en för tung bell. Det finns mängder med instruktionsvideos på nätet som visar de grundläggande övningarna som Snatch, Clean och Swing.
Citera
2013-09-29, 16:24
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ciz
Beror på vad du tänker göra med den och hur stark du är från början.
Generellt kan herrar börja med 16-24 kg beroende på hur starka de är.

Börja med tjugofyra? Snarare håller jag med postaren efter dig, 8-12kg är smartast om man inte vill utsätta sig för onödig skaderisk. Svälj egot och kör med lätta vikter TS. I alla fall till att börja med.
Citera
2013-09-29, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Börja med tjugofyra? Snarare håller jag med postaren efter dig, 8-12kg är smartast om man inte vill utsätta sig för onödig skaderisk. Svälj egot och kör med lätta vikter TS. I alla fall till att börja med.
Det beror som nämnts ovan på VAD som ska göras. Då jag förespråkar marklyft som den första övningen att ha kontroll på, detta då höftrörselsen samt plankan i toppläge är "samma" som i kommande mer avancerade övningar, är 16-24kg, beroende på grundfysik, inte alls orimligt. Naturligtvis ska man inte kasta sig in i snatchtest med 24 kg det första man gör
Citera
2013-09-29, 19:04
Medlem
Ja som de flesta sa är det 16-24 kilo som gäller för en man.

Tänk bara på att det är väldigt stor skilnad melan 16 och 24 kilo, när man snackar kettlebells. Kettlebells är typiskt hög-rep träning och är du extremt stark skulle 24 kilo KB rekomenderas.

I annat fall kommer du väldigt långt med 16 kilo kettlebell(s), tro mig. Kan du inte marklyfta 200 kg skulle jag inte rekomendera en tyngre KB än 16-20 kg.
Marklyfter du + 230 kilo då kan du sikta dig på en 24 kilos KB. Ungefär så.

Sen skulle jag rekomendera en kettlebell av den riktiga formen (det finns så mycket skit på marknaden), ungefär som de "riktiga" ryska (eller "tävlings") kettlebells ser ut. De är mycket mer ergonomiska än de lite udda kettlebells med långa smala handtag är.
Citera
2013-09-29, 20:26
Medlem
Moffegrevs avatar
Jag har en 12kgs som jag kör högreps med. Den är lite för lätt, men bättre att börja lättare med fler reps tills teknikerna sitter.

Jag väger 75kg och gymtränar inte öht.
Citera
2013-10-02, 20:00
Medlem
Protons avatar
Kampsport --> Träning
/Moderator
Citera
2013-10-31, 06:20
Medlem
Hej jag tänkte börja köra kettlebells men har aldrig gjort de förr å undrar vad för vikt jag ska köpa för att köra long cykle. Hittar att man ska köpa typ 20 kilo men undrar om de är för enarms övningar eller om de är för long cykle (2 kettlebells övning) också?

Är man, 74kg, tar 105kg bänk, marklygt kör jag 115kg 5rep, benböj 80kg 10 rep. militärpress 40-45kg 10 rep.
Citera
2013-10-31, 18:38
Medlem
0kg då kettlebells ger en dålig träning i form av slitande överbelastade ligament.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in