Är det för att jag är en dum blondin som jag tycks vara den enda i tråden som tycker mig se att den brända skon är en högklackad damsko, dvs Idas sko?
http://tinyurl.com/brandsko
Till vänster finns den höga klacken.
Längst ned på klacken finns skons lägsta del. Det bör i verkligheten vara en ca tre cm bred yta som alltså är det som bär upp kroppen och ligger an mot marken under hälen.
Ungefär tre cm upp från denna sula finns en fyrkantig nit av järn av det slag som nu är modernt på damskor. Ytterligare två cm upp fast några mm till höger finns ytterligare en sådan nit. En tredje nit finns eventuellt två cm till vänster om den första och cirka en cm ned, men den ligger i så fall ganska snett.
Alldeles ovanför den översta niten syns en kantlinje, en båge som sluttar nedåt höger, ungefär som timvisaren på klockan fyra. Denna båge är själva trampytan i en sko och sluttar precis på samma sätt som i en högklackad damsko ned mot främre delen av skon.
Skons främre del förefaller vara svårt angripen av branden eftersom materialet är tunt. Själva underdelen av skon, alltså sulan mellan foten och golvet förefaller här vara 5-7 mm tjock. Den lilla välvningen som finns mellan hälen och främre delen (bågen i en träsko) tycks vara mycket låg.
Ovanför trampytan finns något tunt där marken tittar fram ibland genom hål. Antagligen är detta ca tre cm av vad som är kvar av det som varit runt foten, eller rättare sagt sidan av foten.
Överst på skon från vänster till höger verkar det gå ett tjockare band med samma lutning som trampytan. Detta kan vara en förstärkning i materialet som omslöt foten.
Ovanför främre halvan av skon finns något snöraktigt, som kan vara en rosett eller rester av skosnören. Men skon är mycket uppbränd här så det kan även vara brända delar som förut låg närmare sulan.
Med tanke på att det finns saker som lutar som på en högklackad sko och med tanke på att nitar är högsta dammode anser jag att detta är Idas sko.
Är jag en dum blondin eller hade Ida en sådan sko? Har mycket svårt att se detta som en converse då klacken verkar vara påtagligt hög.
PS En fjärde nit tycks ligga en cm in från vänster och tre cm uppifrån på skon. D.S
PPS Högerklickade, laddade hem och förstorade bilden. Tycker nitarna ser mindre fyrkantiga ut i förstoring - rundade hörn? DDS