2013-09-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kekfakee
Finns det länk på örngottet? Skon håller jag på och analyserar!

En liten konstig fråga, när branden var...satt inte alla häktade då? Är det en fjärde person med?
Citera
2013-09-28, 20:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
En liten konstig fråga, när branden var...satt inte alla häktade då? Är det en fjärde person med?
Det beror på när det brann. Men alla har varit frihetsberövade samtidigt endast 29 juli - 19 augusti.
Citera
2013-09-28, 22:51
Medlem
Är det för att jag är en dum blondin som jag tycks vara den enda i tråden som tycker mig se att den brända skon är en högklackad damsko, dvs Idas sko?

http://tinyurl.com/brandsko

Till vänster finns den höga klacken.

Längst ned på klacken finns skons lägsta del. Det bör i verkligheten vara en ca tre cm bred yta som alltså är det som bär upp kroppen och ligger an mot marken under hälen.

Ungefär tre cm upp från denna sula finns en fyrkantig nit av järn av det slag som nu är modernt på damskor. Ytterligare två cm upp fast några mm till höger finns ytterligare en sådan nit. En tredje nit finns eventuellt två cm till vänster om den första och cirka en cm ned, men den ligger i så fall ganska snett.

Alldeles ovanför den översta niten syns en kantlinje, en båge som sluttar nedåt höger, ungefär som timvisaren på klockan fyra. Denna båge är själva trampytan i en sko och sluttar precis på samma sätt som i en högklackad damsko ned mot främre delen av skon.

Skons främre del förefaller vara svårt angripen av branden eftersom materialet är tunt. Själva underdelen av skon, alltså sulan mellan foten och golvet förefaller här vara 5-7 mm tjock. Den lilla välvningen som finns mellan hälen och främre delen (bågen i en träsko) tycks vara mycket låg.

Ovanför trampytan finns något tunt där marken tittar fram ibland genom hål. Antagligen är detta ca tre cm av vad som är kvar av det som varit runt foten, eller rättare sagt sidan av foten.

Överst på skon från vänster till höger verkar det gå ett tjockare band med samma lutning som trampytan. Detta kan vara en förstärkning i materialet som omslöt foten.

Ovanför främre halvan av skon finns något snöraktigt, som kan vara en rosett eller rester av skosnören. Men skon är mycket uppbränd här så det kan även vara brända delar som förut låg närmare sulan.

Med tanke på att det finns saker som lutar som på en högklackad sko och med tanke på att nitar är högsta dammode anser jag att detta är Idas sko.

Är jag en dum blondin eller hade Ida en sådan sko? Har mycket svårt att se detta som en converse då klacken verkar vara påtagligt hög.

PS En fjärde nit tycks ligga en cm in från vänster och tre cm uppifrån på skon. D.S

PPS Högerklickade, laddade hem och förstorade bilden. Tycker nitarna ser mindre fyrkantiga ut i förstoring - rundade hörn? DDS
Senast redigerad av Kvarnslatt 2013-09-28 kl. 23:14. Anledning: fann en nit till
Citera
2013-09-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvarnslatt
Är det för att jag är en dum blondin som jag tycks vara den enda i tråden som tycker mig se att den brända skon är en högklackad damsko, dvs Idas sko?

http://tinyurl.com/brandsko

Till vänster finns den höga klacken.

Längst ned på klacken finns skons lägsta del. Det bör i verkligheten vara en ca tre cm bred yta som alltså är det som bär upp kroppen och ligger an mot marken under hälen.

Ungefär tre cm upp från denna sula finns en fyrkantig nit av järn av det slag som nu är modernt på damskor. Ytterligare två cm upp fast några mm till höger finns ytterligare en sådan nit. En tredje nit finns eventuellt två cm till vänster om den första och cirka en cm ned, men den ligger i så fall ganska snett.

Alldeles ovanför den översta niten syns en kantlinje, en båge som sluttar nedåt höger, ungefär som timvisaren på klockan fyra. Denna båge är själva trampytan i en sko och sluttar precis på samma sätt som i en högklackad damsko ned mot främre delen av skon.

Skons främre del förefaller vara svårt angripen av branden eftersom materialet är tunt. Själva underdelen av skon, alltså sulan mellan foten och golvet förefaller här vara 5-7 mm tjock. Den lilla välvningen som finns mellan hälen och främre delen (bågen i en träsko) tycks vara mycket låg.

Ovanför trampytan finns något tunt där marken tittar fram ibland genom hål. Antagligen är detta ca tre cm av vad som är kvar av det som varit runt foten, eller rättare sagt sidan av foten.

Överst på skon från vänster till höger verkar det gå ett tjockare band med samma lutning som trampytan. Detta kan vara en förstärkning i materialet som omslöt foten.

Ovanför främre halvan av skon finns något snöraktigt, som kan vara en rosett eller rester av skosnören. Men skon är mycket uppbränd här så det kan även vara brända delar som förut låg närmare sulan.

Med tanke på att det finns saker som lutar som på en högklackad sko och med tanke på att nitar är högsta dammode anser jag att detta är Idas sko.

Är jag en dum blondin eller hade Ida en sådan sko? Har mycket svårt att se detta som en converse då klacken verkar vara påtagligt hög.

PS En fjärde nit tycks ligga en cm in från vänster och tre cm uppifrån på skon. D.S

PPS Högerklickade, laddade hem och förstorade bilden. Tycker nitarna ser mindre fyrkantiga ut i förstoring - rundade hörn? DDS

Jag gjorde som du, laddade hem och förstorade. Känns troligt att det är en damsko. Speciellt i framkant är det ju annars lustigt att materialet "bara har dunstat bort".
Citera
2013-09-29, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magneticsystem
Jag gjorde som du, laddade hem och förstorade. Känns troligt att det är en damsko. Speciellt i framkant är det ju annars lustigt att materialet "bara har dunstat bort".

Man kan se hennes " boots" i videon som någon klippte i hop som finns på hennes vänners fb eller youtube
Citera
2013-09-29, 00:33
Medlem
Citat:
Man kan se hennes " boots" i videon som någon klippte i hop som finns på hennes vänners fb eller youtube

Om det är bootsen som syns 1:29 in i filmen så får man anta att bootsen brunnit stående och att elden konsumerat överdelen. Det som ser ut som snören stämmer inte med filmen, men det sitter inga öljetter på snöret som det borde göra om snörena är skosnören trädda genom öljetter på en sko. Snörena kan därför vars någon förstärkning i materialet som fallit ned vid branden.

En definitiv identifiering kräver dock en bild på skorna från sidan.

Du använder ordet boots... Samma som någon använde om Idas kropp, att hon blev funnen med boots. Kanske har polisen andra exemplaret... Skorna har ju bara förts från lägenheten om de suttit på Idas kropp.
Citera
2013-09-29, 00:54
Medlem
Decrypters avatar
Citat:
Skorna har ju bara förts från lägenheten om de suttit på Idas kropp.

En alternativ orsak till att någon skulle tagit med hennes skor från lägenheten (om de inte satt på offret) skulle vara om en gärningsman ville att det skulle se ut som om hon själv gått från lägenheten (om än blödande).

Detta tror jag dock inte på själv. Inte heller att det är offrets skor som eldats upp tillsammans med kläderna eller att offret hittades med skor. Inget med detta har visat tecken på någon slug planering. Enbart ett okontrollerat vansinne och fega försök av gärningsmannen/medhjälparna att komma undan.
Citera
2013-09-29, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decrypter
En alternativ orsak till att någon skulle tagit med hennes skor från lägenheten (om de inte satt på offret) skulle vara om en gärningsman ville att det skulle se ut som om hon själv gått från lägenheten (om än blödande).

Detta tror jag dock inte på själv. Inte heller att det är offrets skor som eldats upp tillsammans med kläderna eller att offret hittades med skor. Inget med detta har visat tecken på någon slug planering. Enbart ett okontrollerat vansinne och fega försök av gärningsmannen/medhjälparna att komma undan.

Kan skon ha använts som mordvapen? Och därför tagits med från lägenheten för att brännas upp?
Citera
2013-09-29, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decrypter

Nu får vi ta det lite lugnt! Det finns många skäl till varför Ida skulle ha kunnat ha skor på sig. Vissa av skälen framförs av sådana som vill förvilla och peka ut andra gärningsmän. Men att dessa skäl är falska skäl utesluter ju inte att det finns andra helt naturliga skäl till att Ida haft skor på sig. Vissa damer har ju skor inomhus för att vara sexiga. Man kan också lämna en dejt, ta på sig skor och gå ut och ringa ett ex. Vi saknar därför helt möjlighet att bedöma om Ida kan ha haft skor på sig.

Att det är damskor har jag argumenterat för baserat på skons former och nitarna. Vad anser du att det är för sko - en herrsko med nitar och högklackad, eller hur förklarar du formerna.

Jag menar att det är osannolikt att resterna är en herrsko men att yttre formerna tyder på damsko. Om det inte är Idas sko, vilken dams skor har man eldat då?
Citera
2013-09-29, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8AD8OLL
Kan skon ha använts som mordvapen? Och därför tagits med från lägenheten för att brännas upp?

Absolut inte. Enda skälet till varför skorna skulle komma med är om hon hade dem på sig vid dödstillfället. Om skorna är villospår så skulle de inte eldats upp. Skorna kan ha tagits av Ida när kroppen dumpades eller glidit av i bagageutrymmet.

Jag har svårt att se att AJ, DB eller FH gått i högklackat med nitar... Att tolka resten som en herrsko är för mig en hastig analys som jag själv gjorde först.
Citera
2013-09-29, 01:56
Medlem
Varför försöker så många koppla samman det hittade örngottet med mc:n? Hur hänger motorcyklar och örngott ihop?
Citera
2013-09-29, 02:48
Medlem
Decrypters avatar
Citat:
Att det är damskor har jag argumenterat för baserat på skons former och nitarna. Vad anser du att det är för sko - en herrsko med nitar och högklackad, eller hur förklarar du formerna.

Jag menar att det är osannolikt att resterna är en herrsko men att yttre formerna tyder på damsko. Om det inte är Idas sko, vilken dams skor har man eldat då?

Jag saknar den livliga fantasin att sitta å gissa på vad för typ av sko det kan ha varit från en dålig bild av aska. Inte heller har jag nyfikenheten att göra det. Jag säger absolut inte att det inte är en damsko. Jag vet helt enkelt inte. Jag skrev bara vad jag själv tror (och till viss del vet). Alla i tråden får självklart ventilera sina egna teorier hur mycket de vill. Vare sig det gäller syrabad, kräftdammar, likkistor, sjöar i uddevalla eller ufo's. Men jag behöver inte köpa dessa teorier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in