2013-09-28, 14:57
Medlem
Hej Flashback!

Nu ska ni få hjälpa mig att bli kvitt mitt grubblande över en dispyt jag hade med min svärfar för några veckor sedan. (Ja, det här är ett seriöst inlägg)

Det hela började med att jag och familjen besökte mina svärföräldrar i västra Sverige som vi brukar göra några gånger per år. Som vanligt hjälper jag svärfar med diverse sysslor som att rensa hängrännorna, trimma häcken och klippa gräset. Tomten är ganska stor så att "påta i trädgården" är en hel dags arbete. Veckan innan vår ankomst hade åkgräsklipparen fått punktering (svärfar är gammal och körde antagligen på något) så ett av däcken var på lagning. Jag erbjöd mig då klippa hela gräsmattan med en vanlig gräsklippare som man skjuter framför sig och svärfar blev då alldeles till sig av glädje eftersom gräset inte varit sig likt sedan åkgräsklipparen gått sönder.

Jag tankar klipparen, kollar olja samt skär och tändstift. När jag har klippt en stund kommer svärfar gående i rask takt och viftar med armen. Jag tar av mig hörselskydden och stänger av klipparen och undrar vad som står på:

Svärfar: Du klipper på fel sätt! Gräset blir dåligt klippt om du drar gräsklipparen istället för att putta den.
Jag: Gräsklipparen ser ju likadan ut framtill som baktill (minns inte modell) och skären klipper ju oavsett åt vilket håll de snurrar.
Svärfar: Nej! Gräsklipparen klipper bara framåt så skjut den framför dig i fortsättningen.
Jag: Okej visst kan jag det...

Nu till min fråga: Stämmer det att gräsklippare(n) endast klipper framåt och att den bara böjer ner gräset om man drar den efter sig? Svärföräldrarnas klippare såg exakt likadan ut fram som bak och jag märkte inget när jag klippte.

Någon av oss måste ju vinna diskussionen
Citera
2013-09-28, 15:05
Medlem
Rosvalls avatar
Det är nog lite modellberoende. Dock så skulle jag nog vilja påstå att det tilltänkta sättet är att putta den framför sig, såsom din svärfar säger. Men jag vet ju själv när jag har klippt, så kör man över en tuva som inte riktigt klipps av, så drar man klipparen bakåt igen och tuvan är borta.

Om inte annat så kommer du åt mycket bättre ut i kanter när du trycker den framför dig.
Citera
2013-09-28, 15:29
Medlem
NativeVLANs avatar
Beror som sagt på modell.. Men för övrigt så tycker jag inte att svärfar ska klaga utan vara tacksam istället.
Citera
2013-09-28, 16:02
Medlem
xposures avatar
Ingen aning faktiskt.
Låter konstigt, och vem bryr sig seriöst??
Skapligt otacksamt i mitt tycke.

Min morbrors vän skadade sig rejält då han halkade när han drog gräsklipparen efter sig och fick benen under klipparen.
Har alltid det i åtanke när jag klipper gräs.
Citera
2013-09-28, 16:13
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Det är så mycket enklare att skjuta den framför sig. Klippa rakt, maximal bredd, och så trampar du inte ner det oklippta gräset.
Citera
2013-09-28, 16:17
Medlem
Hur kommer man på att dra klipparen efter sig? Det är ju besvärligare än att ta den på en vanlig promenad.

Annars borde det inte spela någon roll, skären är ju roterande så den slipade sidan slår ju alltid först oavsett man drar eller skjuter klipparen.
Citera
2013-09-28, 17:46
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cevepe
Nu till min fråga: Stämmer det att gräsklippare(n) endast klipper framåt och att den bara böjer ner gräset om man drar den efter sig? Svärföräldrarnas klippare såg exakt likadan ut fram som bak och jag märkte inget när jag klippte.

En cylinderklippare klipper bara i en riktning, men en rotorklippare är helt likgiltig till riktning, på ena siden rör ju sig kniven alltid mot, och på andra sidan med, förflyttningens riktning.

Däremot är det ju korkat att gå framför klipparen då du trampar ner gräset som då blir ojämt klippt.

/capmac
Citera
2013-09-28, 17:51
Medlem
Avva66s avatar
Vi har ett parti med mycket mossa på tomten, och där är det lättare om man drar klipparen.
Det går så jäkla tungt att skjuta den där eftersom man ju samtidigt trycker ner klipparen en aning.
Likaså i slänter.
Citera
2013-09-28, 19:46
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Vi har ett parti med mycket mossa på tomten, och där är det lättare om man drar klipparen.
Det går så jäkla tungt att skjuta den där eftersom man ju samtidigt trycker ner klipparen en aning.
Likaså i slänter.
Och efter kanter/runt huset, där är det lättare att dra den efter sig. Dock går man vid sidan så man inte trampar där man klipper. Om det nu är så jävla noga,
Citera
2013-09-29, 10:42
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Och efter kanter/runt huset, där är det lättare att dra den efter sig. Dock går man vid sidan så man inte trampar där man klipper. Om det nu är så jävla noga,
Ja precis, och då har man koll på klippsträngen också. Drar man klipparen bakom så
får man ju antingen backa eller hålla den bakom sej, och det går ju inte så värst bra.
Särskilt att backa bakom klipparen, det är ju rent av farligt.
Citera
2013-09-29, 10:58
Medlem
P55s avatar
Har en gång i tiden sålt motorgräsklippare och då rekommenderade fabrikanterna att man ska gå bakom klipparen och för bästa resultat klippa i högervarv, utifrån och in. Detta för dels motorns rotationsriktning och dels för utkastet oftast sitter på högersidaren av klipparen.

Det varnades också för att dra den efter sig, eftersom det hänt olyckor, precis som någon beskrev.

Sen hur man klipper är ju upp till var och en.
Citera
2013-09-29, 14:41
Medlem
PeterNosters avatar
Detta är ett riktigt ilandsproblem som verkligen måste utredas. Jag har den erfarenheten att om gräset är långt så stannar motorn om man trycker på för snabbt framåt. Drar man den efter sig lika fort så klipper den utan att stanna. Nu har jag en s.k mulcherklippare som inte kastar ut gräset och då borde det inte vara någon skillnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in