2013-09-24, 15:19
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17530354.ab
Citat:
I helgen chockade han Friidrotts-Sverige när han kom från ingenstans och sprang en mil på drygt en halvtimme.
Vem var pojken i gul t-shirt med startnummer 1867?
Han heter Ebba Tulu Chala, är 17 år gammal – och kan snart vara borta lika plötsligt som han dök upp.
17 år, ser mer ut att vara 25.

"Han fick avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd. De tycker att hans redogörelse är detaljfattig och osannolik". Tycker migrationsverket att en berättelse är för osannolik så är den nog verkligen det.
Citera
2013-09-24, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av darwar

"Han fick avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd. De tycker att hans redogörelse är detaljfattig och osannolik". Tycker migrationsverket att en berättelse är för osannolik så är den nog verkligen det.

Wow! Skall vi dela ut PUT till folk bara för de kan springa 10 000 M på 30 Min.. Visst den dagen någon av dessa raketforskare har något att ge de Svenska samhälle. Men ingen av dessa MENA / Somaliska flyktingar är en tillgång för Sverige, utan 99% bara en belastning.
Citera
2013-09-24, 15:39
Bannlyst
Citat:

Han är idag 17 år. Skulle han då suttit fängslad som 15 eller 16-åring?

Det luktar död hund!
Citera
2013-09-27, 12:00
Medlem
arboratoruss avatar
Ge mig era trötta, era fattiga, era sjuka:

Sundsvalls Tidning: Mamman kan dö om familjen utvisas

Men Migrationsverket har beslutat att utvisa henne och hennes familj.

Nu riskerar Kima Avetisyan att dö om familjen tvingas tillbaka till Armenien. Hon är svårt deprimerad, apatisk och får sondterapi. Sedan nästan två år tillbaka har hon till och från fått psykiatrisk tvångsvård på Sundsvalls sjukhus. "Den pågående behandlingen är endast livsuppehållande och inte kurerande. Bot kan endast ges i en trygg livssituation", skriver Göran Bolin till Migrationsverket.
Citera
2013-09-27, 14:16
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus

Nu riskerar Kima Avetisyan att dö om familjen tvingas tillbaka till Armenien. Hon är svårt deprimerad, apatisk och får sondterapi. Sedan nästan två år tillbaka har hon till och från fått psykiatrisk tvångsvård på Sundsvalls sjukhus. "Den pågående behandlingen är endast livsuppehållande och inte kurerande. Bot kan endast ges i en trygg livssituation", skriver Göran Bolin till Migrationsverket.

Apatisk mamma nu också. Det var nytt.
Citera
2013-09-27, 14:29
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:

Sondterapi? Vad är det? Googlar man det får man bara upp ett fåtal dylika artiklar och google vill ändra till zonterapi. Är det själslig sondmatning?
Citera
2013-09-27, 14:33
Moderator
Chantres avatar
Citat:
När Migrationsverket avslog familjens asylansökan första gången, i december 2011, ansåg man att familjemedlemmarna inte kunde bedömas som flyktingar. För att bedömas som flykting ska den asylsökande i hemlandet riskera förföljelse på grund av ras, nationalitet, religiös eller politisk uppfattning, kön, sexuell läggning eller tillhörighet till viss samhällsgrupp.

Citat:
Sedan dess har tre ansökningar om verkställighetshinder kommit in, enligt Migrationsverket. Den tredje prövas just nu.

Nu är tydligen ärendet öppnat igen.
Citera
2013-09-27, 14:40
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:

OK, det är synd om henne och familjen. Det måste medges.

Dock;
Citat:
När familjen kom till Sundsvall mådde Kima Avetisyan bra. Men den osäkra livssituationen gjorde att hon snart fick problem att sova, berättar Gurgen. Sedan dess har hon bara blivit sämre.
Hon mådde alltså bra när hon kom från Armenien. Armenien är inget skräpland som Afghanistan eller Somalia, utan ett med öststatsmått mätt relativt välmående litet land.

I Sverige börjar hon må sämre. Hon har inga asylskäl, utan får besked om att återvända.

Borde då inte just återvändandet till Armenien vara den bästa medicinen mot depressionen? Hon får komma åter till sitt hemland, vara bland sitt folk, tala sitt språk. Hon får åter en känsla av sammanhang, och slipper oroa sig för framtiden i Sverige. Och nota bene, hon mådde bra när familjen kom till Sverige.

Men nej då, den enda medicinen är PUT. Alla mår bäst av att bo i Sverige, eftersom Sverige är världens centrum och alla världens folk mår bäst av att bo bland toleranta svenskar.
Citera
2013-09-27, 15:25
Medlem
spoilers avatar
"Med block, penna och kamera rusade journalisten Malin G Pettersson mot polisstationen i Vara. Där såg hon hur familjen sattes i bilar. När hon mötte mamma Tahires blick genom bilrutan brast det för henne:
– Då tappade jag journalisten i mig och var plötsligt fyrbarnsmamma precis som hon. Jag kände hennes panik och började gråta."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5658597
Citera
2013-09-27, 15:53
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Med block, penna och kamera rusade journalisten Malin G Pettersson mot polisstationen i Vara. Där såg hon hur familjen sattes i bilar. När hon mötte mamma Tahires blick genom bilrutan brast det för henne:
– Då tappade jag journalisten i mig och var plötsligt fyrbarnsmamma precis som hon. Jag kände hennes panik och började gråta."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5658597

Inte konstigt det blir snyftartiklar med snyftande journalister.
Citera
2013-09-27, 15:59
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Inte konstigt det blir snyftartiklar med snyftande journalister.
Även om jag tillhör den grupp som gärna kritiserar invandringen så är jag inte heller hjärtlös. Jag kan förstå om en journalist som länge följt en enskild familj kan bli känslomässigt engagerad, och om jag förstår det rätt så har familjen i det här fallet fött samtliga barn i Sverige och de har hunnit en bra bit in i "svenskheten". Att det dragit ut på tiden är med största sannolikhet familjens eget ansvar, men jag kan ändå inte låta bli att tycka synd om barnen som ska dras med till Kosovo.

Lagar ska följas, men det hindrar ju inte att det ändå kan vara personliga tragedier.
Citera
2013-09-27, 16:01
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:

2 mil till skolan och han gick? Och helt plötsligt finns det längtan i hans steg och han springer som en elitlöpare? Nja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in