Citat:
Ursprungligen postat av
Pörr
Ingen kritik på något sätt utan underbara skor, men jag vill minnas att jag har läst någonstans om "längden" på gångvecken och att dessa inte bör sträcka sig över cap toe-sömmen, eftersom man då har en läst som inte sitter hundraprocentigt. Givetvis hittar jag inte inlägget nu när jag behöver det.
Är detta rappakalja eller ligger det något i det?
Nja, det är både rätt och fel, men det är en seglivad myt att veck framför cap toe-sömmen är lika med skor som inte passar en eller dålig kvalitet, eller så. Det man inte vill ska ske är att den inre tåhättan/toe stiffener ska böjas, men det är ganska vanligt att tillverkare gör den inre tåhättan kortare än ovanlädrets toe cap. Exempelvis Vass gör väldigt korta toe stiffeners, så de veckas i princip alltid framför toe cap-sömmen. Anledningen att myten uppstått är väl för att det är ganska vanligt att den inre tåhättan slutar ungefär vid toe cap-sömmen, och att det är enklast för folk att förklara det så.
Men det är lite obehagligt med alla såna där definitiva "sanningar" som cirkulerar i forum och överallt, och att många lyssnar mer på dem än sitt egna förnuft. Var en kille som köpt ett par Vass efter att ha läst guiden på bloggen, han hade fått hem dem och var supernöjd, de satt perfekt tyckte han. Sedan hade han börjat använda dem, och så hade de då veckat sig framför cap toe-sömmen och han blev bedrövad för då "passade de ju inte egentligen" så han var i färd med att sälja dem, innan jag lyckades få stopp på dumheterna. Var någon annan på SF som höll på med något liknande här nyligen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Towan
Som påpekat i PBPEKK-tråden så är min högra brogue aningen mörkare än den vänstra. Hur bör jag gå tillväga för att ordna upp mina kära skor? Handlar det om att jag på något sätt ska göra den vänstra skon lite mörkare, för att matcha den högra? Hur?
Strippa båda skorna med ex kemiskt ren bensin, smörj in båda med flera tunna lager av pigmenterad skokräm i samma nyans.