Citat:
Ursprungligen postat av
allemand
Han kunde ha sagt att väntat på den juridiska utredningen innan han uttalar sig. Svårare än så är det inte. Ingen vet ännu om det är olagligt, även om vänstern skriker högt om det.
Varför det? Politikens uppgift är inte att sitta och vänta på om ett fenomen bedöms som olagligt eller ej inom nuvarande lagstiftning - särskilt om man som SD inte har varit med och skapat nuvarande lagstiftning.
Det är fullt i sin ordning att som politiker ha en åsikt som går på tvärs med nuvarande lagstiftning och man behöver inte vänta ut någonting för att klargöra att det inte är okej att polisen kartlägger hundratals barn och om detta är tillåtet så bör man göra det otillåtet framöver.
Därutöver har jag svårt att förstå vad SD kan förlora på att säga att det inte är okej med etnisk registrering eller kartlägga barn? Det lilla fåtal väljare som inte känner sig hemma i den plattityden har rimligtvis gått vidare till SvP eller annat för länge sedan. Om det visar sig att det som polisen hållit på med faktiskt inte faller under uttalandet ovan så är det ju bara att säga att man är glad att så inte var fallet och gå vidare. Ask och övriga partier som krälar i stoftet inför romerna däremot har ju svårt att göra detsamma.
Att jag sedan finner det hela som ett storm i ett vattenglas som genomskådas av alla utanför twitter och att det förmodligen är kontraproduktivt att koppla ihop orden romer, brott och polis i artikel efter artikel är ju bara något jag gläds åt.