2013-09-24, 22:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Rear guard blir inte "ArriärGarde" på svenska utan snarare "skyddsvärn". Garde arriére på franska. Taskig på fransk stavning visserligen men det stavas någonting ditåt. Men du kanske ser initialerna AG lite överallt du? Ungefär så som också Boboslacke gör? Om jag ska tro något, så tror jag inte att det var något svensk staybehind eller något "krigs-IB" inblandat i MOP. Mest pga av att Palme själv var så hemtam i hela organisationen med sin militära underrättelsebakgrund och sitt genuina intresse för omvärlden, krig och fred.

Nej, Rear Guard är inte "skyddsvärn". Rear Guard = eftertrupp = Arriärgarde = ett svenskt ord

Angående Krylbosmällen läste jag att någon svensk "topp" av något slag skall ha varit inblandad i sabotaget 1941 tillsammans med Munthe, och att den uppgiften, om den hade kommit ut vid tiden, direkt hade kunnat dra in Sverige i kriget. Om det är sant eller inte vet dock inte jag. Du skrev att svenska försvarsstaben var inblandad i sabotaget? Vart har du läst eller hört det? Och hur

Det är bara att ta sig till Krigsarkivet, titta på Försvarsstabsrapporter från nämnda tid, titta på rapporter från två-tre veckor innan smällen och två-tre veckor efter. Då kommer du att skönja ett mönster, sedan går du vidare med namnen på personer som förekommer i rapporterna, ta dig en titt i deras efterlämnade arkiv. Sen har du en bra bild av händelseförloppet.
Citera
2013-09-24, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Kan du inte sluta chatta Tundra o istället koncentrera dig på lösningen/konspirationer kring Palmemordet.

Sorry. Konspirationer kräver ju bara lite vild fantasi och förmåga att skapa indiciekedjor så de är ju inget problem att skapa här i forumet, men att kunna lösa MOP härinne? Nej, det tror jag då verkligen inte. Men fortsätt gärna spekulera och koncentrera dig du.
Citera
2013-09-24, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är bara att ta sig till Krigsarkivet, titta på Försvarsstabsrapporter från nämnda tid, titta på rapporter från två-tre veckor innan smällen och två-tre veckor efter. Då kommer du att skönja ett mönster, sedan går du vidare med namnen på personer som förekommer i rapporterna, ta dig en titt i deras efterlämnade arkiv. Sen har du en bra bild av händelseförloppet.

Tack för tipset. Undrar varför inte SÄPO-Tore Forsberg gjorde detsamma innan han skrev sina memoarer? Men det är klart, han kunde väl inte ha koll på precis allt i vårt avlånga lands historia.
Citera
2013-09-24, 22:34
Medlem
Citat:
Sorry. Konspirationer kräver ju bara lite vild fantasi och förmåga att skapa indiciekedjor så de är ju inget problem att skapa här i forumet, men att kunna lösa MOP härinne? Nej, det tror jag då verkligen inte. Men fortsätt gärna spekulera och koncentrera dig du.

Ursäkta en fråga från en okunnig, men om du inte ser någon vits med att diskutera saker och ting runt Palmemordet.
Vad har du då för intresse utav att uppehålla dig i den här tråden?

Jag har respekt för att du inte tycker man ska kritisera de som är döda eller inte kan försvara sig.
Vad tycker du till exempel om att en del pekar ut Palme, att han skulle ha aids eller vara landsförrädare?
Citera
2013-09-24, 22:43
Medlem
Citat:

Jag har engagerat mig lite i denna sida för att ev kunna hjälpa till att hitta en lösning på detta spektakel.
Varför är du här om du ändå inte tror att Palmemordet kommer att lösas ?
Citera
2013-09-24, 22:55
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Det finns i Ulf Lingärdes PM-uppgifter som ytterst få känner till gällande IB-delen av hans utsaga. Dessa kan han enbart ha fått av Birger Elmér.
Att Elmér var ett bollplank det är milt sagt en omskrivning. Att just CONTRA finns med i toppen av konspirationen säger att Elmér har själv har varit ytterst delaktig i utformandet.

Inhämtande Birger hyste en djupgående aversion mot Contra gänget. Överhuvudtaget hart när samtliga som nämns är personer som Elmér hade ett horn i sidan till. Att Lingärde skulle kunna på egen hand toffla in så många av Elmérs "fiender" är helt omöjligt

Hur det än står till med tillförlitligheten hos Lingärde, så är han ju intressant i sig.
Du råkar inte läst hans böcker "sanna rövarhistorier" -84, eller "sjunde inseglet" -87 ?
(lite nyfiken på vad de handlar om)
Citera
2013-09-24, 22:55
Bannlyst
Ja, säg det. Underhållande läsning kanske? Är det en godkänd anledning?
Citera
2013-09-24, 23:01
Medlem
Jag har också svårt att värdera Lingärdes uppgifter i den här bifogade länken, hävdar han bland annat att han blev hotad av till livet av någon/några okända personer.

http://www.politiskamord.com/marjasin.pdf
Citera
2013-09-24, 23:02
Medlem
Citat:

Jag tänker inte bedöma dina anledningar men du ger själv många synpunkter om andra i den här tråden .
Citera
2013-09-24, 23:03
Medlem
Citat:

Fakta biter inte på dumheten.

Citat:
Une arričre-garde est un groupe d'unités destiné ā se déplacer aprčs l'armée pour :
contenir un ennemi lors du repli de l'armée le temps qu'elle se mette en sécurité
contenir un ennemi ayant contourné l'armée le temps qu'elle puisse intervenir en ordre de bataille.
Afin de répondre ā ces missions, une arričre-garde est souvent constituée de troupes expérimentées disposant d'une forte cohésion et d'un bon moral.

För er som inte kan franska finns översättningsprogram.

AG eller Rear Guard är alltså den elituppgift ett Stay Behind skall utföra dvs de som skall stanna kvar när man drar sig tillbaka i säkerhet. Det är inte direkt trosstroppen man rekryterar. I detta fall avser det de som skulle skydda regeringens, kungens, statsministerns medfleras reträtt till den allierade sidan i händelse av invasion alltså toppen av den elit som skulle säkra höjdarnas reträtt.

De bildar sedan det är gjort ett motståndsnätverk enligt andra världskrigsmodell med olika uppgifter som informationsinhämtning och logistik i form av livlinor och vägar att kommunicera samt att föra in personal och utföra sabotage och likvideringar av t ex qvislingar. Att kalla något AG eller Arla Gryning är alltså ett genomtänkt sätt att dölja vad det handlar om för alla utom de invigda som förstår syftningen. Att man hållet till i fredstid i Thuelhuset/skandiahuset är ingen tillfällighet här fanns hemliga anläggningar i t ex Johannesbergrummet med krigstelefonstationer och hemliga radiocentraler och vägar i underjorden under hela Stockholm att ta sig mil i olika riktningar osedd.

Att sådana som Ek rekryterades till verksamheten berodde inte på eller hejdades av hans politiska preferenser utan på hans praktiska erfarenhet av liknande verksamhet visavi baltikum även om det där i flera fall handlade om Nazistiska krigsförbrytare som räddades med livlinor och infiltratörer som planterades in.
Citera
2013-09-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Jag har engagerat mig lite i denna sida för att ev kunna hjälpa till att hitta en lösning på detta spektakel.
Varför är du här om du ändå inte tror att Palmemordet kommer att lösas ?

Det handlar inte om tro utan om en förhoppning att mordet aldrig skall lösas snarast.
Citera
2013-09-24, 23:15
Medlem
Citat:

Nej det tycker jag inte!
Du har tydligen inte funderat i dessa banor förut ?
Att det är konspirationer kring Palmemordet som ska komma fram och sedermera hitta gärningsman och anstiftare. Eller???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in