2013-09-24, 13:36
Medlem
MBoudines avatar
[quote=tundra2000|45388220]
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

Nej, greven bodde på andra sidan huset och var över 90 år. Orken hade inte räckt till för en sån promenad. Han hade för övrigt ett mycket stort lager med choklad och grejjer i sitt sovrum så det gick ingen nöd på honom. Men en gång var det faktiskt en annan greve som stärkt av spirituosa knackade på min dörr i förhoppningen om att pigan kanske skulle vilja ställa upp med lite andra grejer efter kvällsmålet. Jag drog täcket över huvudet, stoppade fingrarna i öronen och öppnade inte dörren kan jag säga. Så roligt skulle han minsann inte få, den fine greven.

Han gjorde en felkalkylering, mao. Svider säkert än i dag.
Citera
2013-09-24, 13:39
Medlem
MBoudines avatar
[quote=tundra2000|45388261][quote=MBoudine|45388174]
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000

Vad är Amrak för något?

Arabic. Handlar om ordergivning - amrak/amrik beroende på gender hos den som tar emot ordern. Yes Sir, på engelska.
Senast redigerad av MBoudine 2013-09-24 kl. 13:46.
Citera
2013-09-24, 17:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Det är nog detta han syftar på. Utskrifter från ljudband från kommissionsförhör med Lingärde.
http://www.politiskamord.com/marjasin.pdf

Av det uppfattar jag det som Lingärde haft Elmer som bollplank, och inte som huvudsaklig uppgiftslämnare...men det kanske finns andra uppgifter som visar på annat. Delge gärna det om någon kan hitta det.

Det finns i Ulf Lingärdes PM-uppgifter som ytterst få känner till gällande IB-delen av hans utsaga. Dessa kan han enbart ha fått av Birger Elmér.
Att Elmér var ett bollplank det är milt sagt en omskrivning. Att just CONTRA finns med i toppen av konspirationen säger att Elmér har själv har varit ytterst delaktig i utformandet.

Inhämtande Birger hyste en djupgående aversion mot Contra gänget. Överhuvudtaget hart när samtliga som nämns är personer som Elmér hade ett horn i sidan till. Att Lingärde skulle kunna på egen hand toffla in så många av Elmérs "fiender" är helt omöjligt
Citera
2013-09-24, 17:52
Medlem
mvagrippas avatar
Tittar man på utgiftsposter för IB, det kan även du ,tundra2000, göra, så slås man av att anslagen för Krigsorganisationen som även omfattade D-Sektionen, Birger Elmérs Stay Behind nät, ökar från och med åren 1967/1970.

Samtidigt kommer 1969 års grundlagsreform som förbjuder åsiktsregistrering i fredstid och kort därefter blossar den stora gruvstrejken upp under vintern 1969-70.
En viss resonans gällande Krigs-IBs verksamhet finns i denna definition av Stay Behind från en person som tillhörde Gladio-nätverket i Italien.

http://www.youtube.com/watch?v=7oJm2jg7lJA

Utgiftsposter 1963/1964 1964/1965 1967/1968 & 1969/1970
Avlöningar 375 000 465 000 737 000
Omkostnader 311 500 320 000 451 000
Material 9 500 24 000 1 350 000

I utgiftsposten Material ingår förutom materialköp även Krigsorganisationens utgifter.
Ett annat namn för Krigs-IB var Rear Guard, som översatt till svenska blir ArriärGarde.
Värt att notera , och ofta börtglämt, att Alvar Lindencronas kommitté komprometteras 1965 av en brittisk diplomat och dubbelagent och måste därefter omorganiseras.

Två år senare ökar Krigs-IBs utgifter från 24 000 kr till 1 350 000 kr. För att ge lite perspektiv på kronor och ören så köptes i samma veva även en bil för Krigs-IBs räkning, den kostade 10 000 kronor.
1 350 000 kronor då motsvarar ungefär 12 miljoner kronor idag, vilket säger en del om utgifternas omfattning.

Jag hävdar inte tvärsäkert att det finns ett direkt samband m MOP. Försöker bara belysa historien runt svenskt Stay Behind och lyfta fram information.

Källor SOU, RA, KRA.
Citera
2013-09-24, 19:26
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det finns i Ulf Lingärdes PM-uppgifter som ytterst få känner till gällande IB-delen av hans utsaga. Dessa kan han enbart ha fått av Birger Elmér.
Att Elmér var ett bollplank det är milt sagt en omskrivning. Att just CONTRA finns med i toppen av konspirationen säger att Elmér har själv har varit ytterst delaktig i utformandet.

Inhämtande Birger hyste en djupgående aversion mot Contra gänget. Överhuvudtaget hart när samtliga som nämns är personer som Elmér hade ett horn i sidan till. Att Lingärde skulle kunna på egen hand toffla in så många av Elmérs "fiender" är helt omöjligt

Lingärde tofflar ju in en hel del i sitt PM..alltifrån sydafrika, wallenberg och en hel del andra..
..och sedan säger han ju faktiskt till kommissionen, när han får frågan om PM:et, som kommissionen fått in till sig anonymt, att det är hans privata funderingar och subjektiva spekulationer. Frågan är hur mycket av det Lingärde fört fram är egna teorier?

...och det där med bollplank är ju Lingärdes egna ord.
Citera
2013-09-24, 19:34
Bannlyst
Lisbet Palme dödade Olof.
Citera
2013-09-24, 19:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medelhavet
Lisbet Palme dödade Olof.

Och hur gick det till ..?
Citera
2013-09-24, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Och hur gick det till ..?

Hur? Hon stod exakt bredvid honom? Sjukt att man inte hittade mördaren till en statsminister liksom. Vem skulle det annars vara? Vakterna var väl säkert mutade eller politisk motståndare till Palme.
Citera
2013-09-24, 20:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medelhavet
Hur? Hon stod exakt bredvid honom? Sjukt att man inte hittade mördaren till en statsminister liksom. Vem skulle det annars vara? Vakterna var väl säkert mutade eller politisk motståndare till Palme.

Ett tjugotal vittnen såg en mansperson skjuta Palme. Men du menar att Lisbet blixtsnabbt tog ifrån mannen revolvern och sköt honom själv ? Tyckte han sölade med skyttet ? Du verkar vara en begåvad rackare .. Vilket motiv hade hon, menar du ?
Citera
2013-09-24, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tittar man på utgiftsposter för IB, det kan även du ,tundra2000, göra, så slås man av att anslagen för Krigsorganisationen som även omfattade D-Sektionen, Birger Elmérs Stay Behind nät, ökar från och med åren 1967/1970.

Samtidigt kommer 1969 års grundlagsreform som förbjuder åsiktsregistrering i fredstid och kort därefter blossar den stora gruvstrejken upp under vintern 1969-70.
En viss resonans gällande Krigs-IBs verksamhet finns i denna definition av Stay Behind från en person som tillhörde Gladio-nätverket i Italien.

http://www.youtube.com/watch?v=7oJm2jg7lJA

Utgiftsposter 1963/1964 1964/1965 1967/1968 & 1969/1970
Avlöningar 375 000 465 000 737 000
Omkostnader 311 500 320 000 451 000
Material 9 500 24 000 1 350 000

I utgiftsposten Material ingår förutom materialköp även Krigsorganisationens utgifter.
Ett annat namn för Krigs-IB var Rear Guard, som översatt till svenska blir ArriärGarde.
Värt att notera , och ofta börtglämt, att Alvar Lindencronas kommitté komprometteras 1965 av en brittisk diplomat och dubbelagent och måste därefter omorganiseras.

Två år senare ökar Krigs-IBs utgifter från 24 000 kr till 1 350 000 kr. För att ge lite perspektiv på kronor och ören så köptes i samma veva även en bil för Krigs-IBs räkning, den kostade 10 000 kronor.
1 350 000 kronor då motsvarar ungefär 12 miljoner kronor idag, vilket säger en del om utgifternas omfattning.

Jag hävdar inte tvärsäkert att det finns ett direkt samband m MOP. Försöker bara belysa historien runt svenskt Stay Behind och lyfta fram information.

Källor SOU, RA, KRA.

Rear guard blir inte "ArriärGarde" på svenska utan snarare "skyddsvärn". Garde arriére på franska. Taskig på fransk stavning visserligen men det stavas någonting ditåt. Men du kanske ser initialerna AG lite överallt du? Ungefär så som också Boboslacke gör? Om jag ska tro något, så tror jag inte att det var något svensk staybehind eller något "krigs-IB" inblandat i MOP. Mest pga av att Palme själv var så hemtam i hela organisationen med sin militära underrättelsebakgrund och sitt genuina intresse för omvärlden, krig och fred.

Angående Krylbosmällen läste jag att någon svensk "topp" av något slag skall ha varit inblandad i sabotaget 1941 tillsammans med Munthe, och att den uppgiften, om den hade kommit ut vid tiden, direkt hade kunnat dra in Sverige i kriget. Om det är sant eller inte vet dock inte jag. Du skrev att svenska försvarsstaben var inblandad i sabotaget? Vart har du läst eller hört det? Och hur

MBoudine- Uppfattat!
Citera
2013-09-24, 22:01
Medlem
Om U.Lingärde hade rätt angående LT. Att han "tog över" eftersom en annan (ev. legosoldat) ballat ur.
Om de finska flickornas iaktagelse är korrekt angående AA. Vilket jag tror är troligt.

Vad hade AA för uppgift där och vart tog han vägen?
Citera
2013-09-24, 22:08
Bannlyst
MVAgrippa - Jag skall ge Boboslacke ett rätt (märk väl: ett enda!) och det är att jag ibland reagerar känslomässigt och instinktivt negativt mot vissa uppgifter härinne ibland och det inkluderar framförallt uppgifter som rör IB. Det har att göra med att jag själv ingenting vet, skapar egna mörka fantasier kring allt jag inte vet något om och för att jag tycker det är så eländigt att diskutera människor som är döda och inte kan svara upp varken för sig själva, sina handlingar eller sin organisation längre. Du är påläst, håller oftast, men inte alltid, en hyfsad ton i debatten och det ska du verkligen ha all respekt för. Ska försöka tygla humöret.

Men en sak undrar jag över: Varför tror du att stay behind hade med "krigs-ib" överhuvudtaget att göra? Kan inte krigs-IB snarare ha sysslat med mer eller mindre proaktiva utrikesoperationer? Det var ju ändå ett kallt krig som pågick för fullt? Stay behind var väl "bara" en slumrande motståndsrörelse som väcktes till liv vid en ev. invasion? Jag ser liksom inte kopplingen?
Senast redigerad av tundra2000 2013-09-24 kl. 22:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in