2013-09-23, 14:28
Medlem
Tjena.

Ja, som rubriken lyder... finns det något "nyttigare" alternativ till Soja?
Eller Soja utan kolhydrater (och helst utan E-ämnen)

Skulle gärna använda soja.. Men det finns ett problem, som lever här i huset. Ett ganska vanligt problem bland de flesta. Frugan Det skall varken vara kolhydrater eller E-ämnen, med viss översyn för E-ämnen.

Tacksam för svar!

Må bäst

Edit: Om det färgarmaten eller inte spelar ingen roll. mest smaken jag vill åt.
Citera
2013-09-23, 14:52
Medlem
Det är rätt så stor skillnad mellan "äkta" soja och den falska. Kikkoman Vatten, Soyabönor, Vete, Salt. Salthalt: 14,4%. Lite kolhydrater kommer du inte undan i och med att man använder sojabönor men den "riktiga" har inget extra socker tillsatt eller konserveringsmedel och dylikt.
Citera
2013-09-23, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilava
Det är rätt så stor skillnad mellan "äkta" soja och den falska. Kikkoman Vatten, Soyabönor, Vete, Salt. Salthalt: 14,4%. Lite kolhydrater kommer du inte undan i och med att man använder sojabönor men den "riktiga" har inget extra socker tillsatt eller konserveringsmedel och dylikt.

Alright. Får ta och testa det! Kan ju inte gå mer än åt helvette

Tack för snabbt svar!
Citera
2013-09-23, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklimer
Komplement till Soja?
kanske nötfärs. det är en typ av färs som är gjord av nötter, så det är också vegetariskt, och smakar liknande som köttfärs och fläskfärs.
Citera
2013-09-23, 23:46
Medlem
MasterBaits avatar
Titeln: Komplement
I posten: alternativ.

?

Jag antar att det är alternativ du är ute efter? Soja ger umami. Så du får väl googla på umami?

Är det "komplement" du är ute efter eller vill använda soja kan jag också rekommendera kikkoman. Men den är rätt dyr. Det finns bra och billig ljus soja i Kina-butikerna. Jag använder nästan bara ljus soja. Det gör man i Kina också. Den mörka sojan, eller vår "standardsoja" är mest till för krafigare grytor eller om man vill ge rätten en mörkare färg. Vill du "komplementera" kan du använda ljus soja tillsammans med en buljongtärning så kommer smakerna fram jättebra. Ett fantastiskt sätt att minska saltkonsumtionen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in