Resultat: Vem vill du se som vinnare?
CDU
17,76%
19 röster
SPD
6,54%
7 röster
FDP
5,61%
6 röster
DIE LINKE
6,54%
7 röster
GRÜNE
0%
0 röster
CSU
4,67%
5 röster
PIRATEN
3,74%
4 röster
AFD
17,76%
19 röster
NPD
35,51%
38 röster
Övriga
1,87%
2 röster
2013-09-22, 23:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
ZDF har under kvällen försökt att pusha för en svart-grön koalition, men det känns inte direkt logiskt. Verkar tyvärr bli så att AfD inte lyckas ta sig in, men förhoppningsvis kan de behålla momentum och göra bra ifrån sig i EU-valet nästa år.

26% av tyskarna gillar tanken på CDU + Grüne. Marginellt bättre än den rödgröna röran alltså, men inte alls lika populärt som en stor koalition.
Senast redigerad av Regulus 2013-09-22 kl. 23:17.
Citera
2013-09-22, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
26% av tyskarna gillar tanken på CDU + Grüne. Marginellt bättre än den rödgröna röran alltså, men inte alls lika populärt som en stor koalition.

Intressant. Det blir nog storkoalition, men helt smärtfritt blir det inte för särskilt SPD att göra detta. T.ex. kanske de behöver byta ledare först?
Citera
2013-09-22, 23:21
Medlem
Reguluss avatar
En detalj till: det var kvinnorna som sänkte både FDP och AfD. CDU/CSU hade däremot ett stort överskott av kvinnliga väljare.
Citera
2013-09-22, 23:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Intressant. Det blir nog storkoalition, men helt smärtfritt blir det inte för särskilt SPD att göra detta. T.ex. kanske de behöver byta ledare först?

Jag tror en blåröd koalition kan bli smärtsam för båda parter. Risken finns att det slutar som i Österrike 1999 med att väljarna bestraffar tilltaget.
Citera
2013-09-22, 23:28
Medlem
Citat:
Jag tror en blåröd koalition kan bli smärtsam för båda parter. Risken finns att det slutar som i Österrike 1999 med att väljarna bestraffar tilltaget.

Ja, man skulle kunna tänka sig att det får AfD att verkligen segla upp.

Synd att piratskutan gick på grund. Det hade för mig varit ett mycket mer tilltalande protestalternativ i den tyska Bundesdagen.

Hoppas fortfarande att dom kan komma igen på sikt.
Citera
2013-09-22, 23:36
Bannlyst
Hur lika är CDU Moderaterna i Sverige politiskt? CDU verkar vara som moderaterna plus kristdemokraterna i ett?
Citera
2013-09-22, 23:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Ja, man skulle kunna tänka sig att det får AfD att verkligen segla upp.

Synd att piratskutan gick på grund. Det hade för mig varit ett mycket mer tilltalande protestalternativ i den tyska Bundesdagen.

Hoppas fortfarande att dom kan komma igen på sikt.

De kan ju fortfarande få ett bra resultat i EU-valet. Brukar ofta vara lättaste sättet för nya partier att etablera sig.
Citera
2013-09-22, 23:47
Medlem
Citat:
De kan ju fortfarande få ett bra resultat i EU-valet. Brukar ofta vara lättaste sättet för nya partier att etablera sig.

Det har du rätt i, särskilt om det stämmer som jag läste förut att spärren inte ska tillämpas i det tyska EU-valet. Då är dom i det närmaste garanterade mandat, vilket kan behövas eftersom svenska PP i värsta fall kommer att trilla ur.
Citera
2013-09-22, 23:50
Medlem
"CDU/CSU har enligt de senaste siffrorna bara 301 mandat av de 304 de skulle behövt för egen
majoritet."

Huh, ar 598 mandater i parlamenten.
Citera
2013-09-22, 23:54
Medlem
Citat:
Lite mer åt UKIP-hållet. De vill bland annat skrota euron.

Är de även sionistiska? Hur som helst är det väldigt positivt med ett sådant parti. Ett Tyskland som lägger ned euron innebär i praktiken att euron försvinner, vilket vore bra då jag är motståndare till EU.

Citat:
Det är klart det blir svårare att starta nya partier, vilket är negativt, men alltför många partier funkar inte heller då det blir svårt att bilda en fungerande regering.

Fast kom igen nu, precis som du säger är 5 % alldeles för högt. Ta Sverige som ett exempel, där de "större" partierna utanför riksdagen inte ens når en procent. Så om Sverige skulle sänka spärren till en procent skulle inte något nytt parti komma in, och om det skulle göra det skulle det innebära några få nya partier, stor sak?

Visst, någon spärr måste finnas, men någon måtta får det ju vara. Om inte en procent så åtminstone två procent. Fem procent är helt efterblivet.
Citera
2013-09-22, 23:58
Medlem
Citat:
Nu ligger både AfD och FDP på 4,8. Så det ser ut som om de båda är uträknade.
Tråkigt, man vet inte hur det gick för de mindre partierna än? Som NPD?
Citera
2013-09-23, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Tråkigt, man vet inte hur det gick för de mindre partierna än? Som NPD?

Det lär nog dröja ett litet tag innan vi vet detaljerade resultat för de mindre partierna. Min spontana gissning är att NPD backade något, som de gjorde i Bayern förra söndagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in