Google stoppar annonsörer som säljer vapentillbehör

flashback.se

En av Norges största jakt och fiskebutiker, Friluftsmagasinet, får inte längre annonsera på Google. Orsaken är att de säljer jaktredskap och tillbehör till vapen.

Läs hela artikeln
  • 1
  • 2
2013-09-21, 16:29
Medlem
Tja. Hur gjorde man förr? Handlade i en vanlig butik på orten eller näraliggande, får väl gå tillbaks till det då om man börja sabotera "kontroversiell" näthandel...
Citera
2013-09-22, 10:00
Medlem
Vi borde söka ett svar på varför istället för att underhålla ogrundade konspirationer. Den som "vet" svaret från första sekund utan att leta är inte trovärdig.

Utgångsläget blir att google på något sätt tjänar eller sparar pengar på denna policy. Möjligtvis genom möjligheten att sprida sin reklam på sidor i nationer med mer konservativ lagstiftning

Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Våran frihet minskar för varje dag som går. Snart är internet lika fritt som mainstream TV.

Personliga friheter har inget med saken att göra. Det är googles frihet att välja men dom vill göra reklam för som kommer först i det här läget.
Citera
2013-09-22, 18:26
Medlem
appe-s avatar
Jag har säkert missat något, men vad är galet med det här?

Mitt lokala ICA här tillåter inte att skolelever köper glasflaskor eller Red Bull. Motiveringen lyder "Vi är ett företag, vi får."

Vad skiljer det här ifrån Google? Har Google någon sorts moralisk skyldighet att fördela annonseringen jämlikt?

:-)
Citera
2013-09-22, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
Jag har säkert missat något, men vad är galet med det här?

Mitt lokala ICA här tillåter inte att skolelever köper glasflaskor eller Red Bull. Motiveringen lyder "Vi är ett företag, vi får."

Vad skiljer det här ifrån Google? Har Google någon sorts moralisk skyldighet att fördela annonseringen jämlikt?

:-)
Nja, det blir faktiskt lite skillnad när man är så stor som Google faktiskt är.
Citera
2013-09-22, 19:57
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik

This!

Jag är grovt liberal, men anser ändå att när man är så stor som Google så bör andra regler gälla än för det lokala ICA:t. Får lite större påverkan på samhället när Google bestämmer sig för något än när de lokala företagaren för för sig samma sak.

För saken med "företagen får bestämma själva vilka de har att göra med" är väl en frihet/valfrihetsfråga som på något sätt gagnar samhället som helhet. Men detta tillåter man inte när det inte gagnar samhället, som tex diskriminering.

Tycker samma tankebanor kring effekterna för samhället bör gälla företag som har något som kan ses som en monopolställning, ie företag som Google
Citera
2013-09-22, 21:23
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik

Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
This!

Jag är grovt liberal, men anser ändå att när man är så stor som Google så bör andra regler gälla än för det lokala ICA:t. Får lite större påverkan på samhället när Google bestämmer sig för något än när de lokala företagaren för för sig samma sak.

För saken med "företagen får bestämma själva vilka de har att göra med" är väl en frihet/valfrihetsfråga som på något sätt gagnar samhället som helhet. Men detta tillåter man inte när det inte gagnar samhället, som tex diskriminering.

Tycker samma tankebanor kring effekterna för samhället bör gälla företag som har något som kan ses som en monopolställning, ie företag som Google

Jag godtar det ni skriver; Det känns som ett rätt ok argument.

Problemet är väl att en sån här sak inte kan redas ut utan ett rättsmål. Det vill säga, det är väl det som krävs för att i sådana fall definiera vem som är vad i frågan om stort eller litet företag.
Citera
2013-09-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
Jag godtar det ni skriver; Det känns som ett rätt ok argument.

Problemet är väl att en sån här sak inte kan redas ut utan ett rättsmål. Det vill säga, det är väl det som krävs för att i sådana fall definiera vem som är vad i frågan om stort eller litet företag.
Det beror på om din fråga är av moralisk eller juridisk karaktär.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback