2013-09-22, 02:33
Medlem
Klappadens avatar
Hallå flashback. Sedan mitt första jobb (jag är fortfarande under 25 år) har jag alltid haft ångest så fort det handlar om att gå till jobbet, och jag har förstått att detta är naturligt men är det möjligt att bli av med ångesten på något sätt? Jag är så fruktansvärt trött på den känslan varenda söndag.
Citera
2013-09-22, 02:38
Medlem
Amsicoras avatar
Trivs du med ditt jobb?
Citera
2013-09-22, 02:44
Medlem
Klappadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsicora
Trivs du med ditt jobb?
Nej det gör jag inte. Om jag fick välja hade jag velat arbeta med datorer (d.v.s på datorer, inte datorstyrda maskiner eller liknande), men ett sådant yrke finns väl knappast att få tag på?
Citera
2013-09-22, 02:46
Bannlyst
Du blir av med ångesten först när du skaffat dig ett jobb du trivs med. Kanske en anledning till att göra HP och hoppas du kommer in med det?
Citera
2013-09-22, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappaden
Nej det gör jag inte. Om jag fick välja hade jag velat arbeta med datorer (d.v.s på datorer, inte datorstyrda maskiner eller liknande), men ett sådant yrke finns väl knappast att få tag på?

Med tanke på den IT-ålder vi befinner oss i skulle jag gissa att just arbeten med datorer aldrig förr varit så lätt att få tag på som nu.
Citera
2013-09-22, 02:51
Medlem
Amsicoras avatar
Citat:

När jag tidigare jobbade med rena skitgöran (allt från hunsad assistent till grovarbetare på byggen) så hatade jag måndagar, jag hatade jobbet och var bara där för att få titta på ett relativt magert kontoutdrag den 25e varje månad. Skaffa dig ett jobb du trivs med.
Jo visst finns det sådana jobb! Systemvetare jobbar med datorer (inga MAC eller Windows grejer direkt utan snarare "stordatorer" som de ibland kallas...). Sen kan du ju alltid bli IT-Konsult? Många som gnager på folks okunskap vad gäller IT och persondatorer i synnerhet. Folk kan inte ens avinstallera program nu för tiden.
Citera
2013-09-22, 02:52
Medlem
Klappadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Med tanke på den IT-ålder vi befinner oss i skulle jag gissa att just arbeten med datorer aldrig förr varit så lätt att få tag på som nu.
Skojar du? Jag har varit i kontakt med flera bemanningsföretag och alla ber mig nästan att ge upp för att det är sådan hög konkurrens.
Citera
2013-09-22, 02:55
Medlem
Amsicoras avatar
Citat:
Skojar du? Jag har varit i kontakt med flera bemanningsföretag och alla ber mig nästan att ge upp för att det är sådan hög konkurrens.

Vilka typer av IT jobb har du sökt? Programmering? Systemutveckling?
Citera
2013-09-22, 02:56
Medlem
Klappadens avatar
Citat:
När jag tidigare jobbade med rena skitgöran (allt från hunsad assistent till grovarbetare på byggen) så hatade jag måndagar, jag hatade jobbet och var bara där för att få titta på ett relativt magert kontoutdrag den 25e varje månad. Skaffa dig ett jobb du trivs med.
Jo visst finns det sådana jobb! Systemvetare jobbar med datorer (inga MAC eller Windows grejer direkt utan snarare "stordatorer" som de ibland kallas...). Sen kan du ju alltid bli IT-Konsult? Många som gnager på folks okunskap vad gäller IT och persondatorer i synnerhet. Folk kan inte ens avinstallera program nu för tiden.
Hur exakt får man tag i sådana här jobb, krävs det någon erfarenhet än uppväxt med datorer för såna jobb?

Citat:
Vilka typer av IT jobb har du sökt? Programmering? Systemutveckling?
Jag kan koda PHP och har förståelse för diverse designprogram ifrån adobe och office-paketet såklart, men det är väl i helhet inget man kan skryta med.
Senast redigerad av Klappaden 2013-09-22 kl. 03:00.
Citera
2013-09-22, 02:58
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Precis. Det är visserligen populärt, men med adekvat utbildning så kan man få jobb dirr inom IT, inga konstigheter. TS avgör själv om det är värt det att genomföra utbildningen, och på lång sikt kan det vara extremt värt att göra dessa val (och förändringar) tidigt i livet.
Citera
2013-09-22, 03:01
Medlem
Amsicoras avatar
Citat:
Hur exakt får man tag i sådana här jobb, krävs det någon erfarenhet än uppväxt med datorer för såna jobb?

Du kan gå alla vägar haha! För att bli systemvetare krävs det en del utbildning, det är, som sagt, lite mer avancerat än persondatorer Jag känner folk som just nu anställer folk med en sådan utbildning dock, inga dåliga pengar heller, flera jag känner (som är konsulter inom systemutveckling och systemstruktur drar in ca 45 000 i månaden). Då är han, som sagt, konsult, anställd av ICA med deras IT system. Är det sådana jobb du tänker dig?
Annars så finns det alltid IT jobb som är lite mer, banala, men ändock eftertraktade! Exempelvis persondator-service och dylikt, inte riktigt lika välbetalt kanske men helt okej om man nu ska snacka pengar! För detta krävs det väl viss utbildning såvida du inte är riktigt bra och säker på vad du gör och i så fall öppnar egen konsultfirma eller dylikt. Finns nog flera som skulle anställa dig utan utbildning med, bara du kan grejerna.
Citera
2013-09-22, 03:06
Medlem
Klappadens avatar
Citat:
Du kan gå alla vägar haha! För att bli systemvetare krävs det en del utbildning, det är, som sagt, lite mer avancerat än persondatorer Jag känner folk som just nu anställer folk med en sådan utbildning dock, inga dåliga pengar heller, flera jag känner (som är konsulter inom systemutveckling och systemstruktur drar in ca 45 000 i månaden). Då är han, som sagt, konsult, anställd av ICA med deras IT system. Är det sådana jobb du tänker dig?
Annars så finns det alltid IT jobb som är lite mer, banala, men ändock eftertraktade! Exempelvis persondator-service och dylikt, inte riktigt lika välbetalt kanske men helt okej om man nu ska snacka pengar! För detta krävs det väl viss utbildning såvida du inte är riktigt bra och säker på vad du gör och i så fall öppnar egen konsultfirma eller dylikt. Finns nog flera som skulle anställa dig utan utbildning med, bara du kan grejerna.
45 000!? Jag drar in runt 20 000 om jag har tur. Vad är det för programspråk de arbetar med?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in