2013-09-21, 14:25
Medlem
Lugini3s avatar
Tråden där vi diskuterar och ställer frågor om vinterdäck för det kommande vinterhalvåret som snart dyker in på husknuten.
Vilka rullar utan dubbar i år och vilket är det bästa alternativet till dubbar, om det finns något alternativ som verkligen fungerar dvs.

Själv väntar jag bara på att datum ska infalla så man kan slänga på dubbdäcken och dra ut på torr asfalt och sprätta upp våra vägar så man verkligen får valuta för den vägskatt och bränsleskatt man betalar. Självklart använder jag gamla uttjänta däck. När vintern kommer på riktigt så sätter jag på nya fina dubbdäck av bra kvalitet, märke återstår att utses.

Vilket däck är det som gäller i år dom man talar om dubbdäck som är riktigt bra, priset spelar mindre roll.
2013-09-21, 14:31
Medlem
Daineas avatar
Har kört dubbfritt i många år nu och tänker fortsätta med det. Köpte bil i maj med M+S-däck på med mycket mönster kvar så jag tänkte ge dom en chans även om jag är minst sagt skeptisk då det är något kinafabrikat jag aldrig ens hört om förr. Om det blir alltför illa så har jag ju kättingar, om nu bara LSDen funkar som jag hoppas då det är fyrhjulsdrift och det inte finns utrymme att lägga på bakaxeln.
2013-09-21, 15:49
Medlem
Nokian är bäst, som vanligt. De har släppt nya Nokian Hakkapelitta 8 iår. Själv behåller jag mina Nokian Hakka 7 en säsong till, de har ju bara rullat ca 5000 mil ännu.
2013-09-21, 16:14
Medlem
x12s avatar
Min lokala däckhandlare rekommenderade nokia-däck. Det är en firma jag haft att göra med i 30 år, de vet vilka egenskaper jag vill ha, hur jag kör, vilket väglag jag behöver däck till, osv, så jag debatterar inte med dem, det de rekommenderar, det får de montera på.
Osaltade norrlandsvägar med isbark körs bäst med dubbat. Bara turister som kör med odubbat här. Vinterväglag från oktober till maj.
2013-09-21, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Min lokala däckhandlare rekommenderade nokia-däck. Det är en firma jag haft att göra med i 30 år, de vet vilka egenskaper jag vill ha, hur jag kör, vilket väglag jag behöver däck till, osv, så jag debatterar inte med dem, det de rekommenderar, det får de montera på.
Osaltade norrlandsvägar med isbark körs bäst med dubbat. Bara turister som kör med odubbat här. Vinterväglag från oktober till maj.

30års erfarenhet med dem och de rekommenderar nokia-däck?
Har beställt hankook däck för denna säsong
2013-09-21, 18:10
Medlem
Har inte läst några test i år än, men det brukar väl vara Nokian, Gislaved, Goodyear och Pirelli som ligger i topp.

Mina båda bilar rullar på Nokian Hakka 7r dubbade.
2013-09-21, 18:29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Har inte läst några test i år än, men det brukar väl vara Nokian, Gislaved, Goodyear och Pirelli som ligger i topp.

Mina båda bilar rullar på Nokian Hakka 7r dubbade.
Du glömde DET märket som ligger absolut i topp i de flesta tester, Continetal.
Har ju tyvärr dubbade Hankook på fälgarna som det är nu, fick dem med bilen. Funderar starkt på att köpa Continental TS850, odubbade kontinentala däck, hade föregångaren TS830 och det är alla kategorier de bästa vinterdäck jag nånsin haft.
2013-09-21, 18:48
Medlem
Hur djupa är vinterdäck/M+S - och hur olika är det mellan fabrikaten`

Har uppfattat (genom mätning) att sommardäck är 8.5 mm men det
finns nog dom som (bara) är 8.0 mm

men om vissa v-däck är 12 eller mer borde det löna sig att köpa såna
o köra året runt
2013-09-21, 19:05
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
Hur djupa är vinterdäck/M+S - och hur olika är det mellan fabrikaten`

Har uppfattat (genom mätning) att sommardäck är 8.5 mm men det
finns nog dom som (bara) är 8.0 mm

men om vissa v-däck är 12 eller mer borde det löna sig att köpa såna
o köra året runt

Exakt min tanke! Och det jag faktiskt gjort de sista 4 åren. Men det är en sak man bör lägga på minnet; regn! Vid fuktigt väglag greppar vinterdäck dåligt, väldigt dåligt.
2013-09-21, 19:12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Exakt min tanke! Och det jag faktiskt gjort de sista 4 åren. Men det är en sak man bör lägga på minnet; regn! Vid fuktigt väglag greppar vinterdäck dåligt, väldigt dåligt.
De greppar även dåligt på varm och torr väg... Vid lite eftertanke så är det riktigt puckat att köra med vinterdäck på sommaren. Mer slitage, sämre grepp i alla situationer och sämre körkänsla. Bara nackdelar. Kommer bli dyrare i längden dessutom.
2013-09-21, 19:40
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
De greppar även dåligt på varm och torr väg... Vid lite eftertanke så är det riktigt puckat att köra med vinterdäck på sommaren. Mer slitage, sämre grepp i alla situationer och sämre körkänsla. Bara nackdelar. Kommer bli dyrare i längden dessutom.

"Dåligt" vet jag inte om jag håller med om. "Sämre" däremot kan jag ställa mig bakom.
2013-09-21, 20:01
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
"Dåligt" vet jag inte om jag håller med om. "Sämre" däremot kan jag ställa mig bakom.
Läst några tester med sommar däck vs vinterdäck på sommarväg? Om inte så gör i så fall det. Vinterdäcken är sämre än de absolut sämsta kinadäcken på sommarväg. Inte så skoj att fortsätta i 50 knyck när sommardäcket har stannat om man ligger bakom nån med bra däck vid tvärnit. Ännu mindre roligt att vara den framför med bra sommardäck.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in