2013-09-20, 16:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Detharjagförträngt.

Det går naturligtvis inte att utesluta att polisen tar nya tag i det ouppklarade dubbelmordet 2006 och hittar nya bevis. Vi har i färskt minne mordet i Husby för ca 25 år sedan. En coldcasegrupp tog upp det i början av året och hittade bevis som missats vid första undersökningen nästan omgående. Nu sitter två personer häktade.

Undrar vad som händer om någon annan än PK döms för dubbelmordet 2006.
Det är ju tekniskt lättare, men enbart tekniskt, i så motto som att det inte behövs någon resning av den friande domen mot PK då. I praktiken är svårigheterna med något sådant väsentligt större, och då inte bara för att det knappast är nån annan än PK som rent sakligt är skyldig. Det faktum att PK har friats i domstol för Mellbydådet nollar honom nämligen inte som tänkbar annan gärningsman - han är i hög grad fortfarande tänkbar gärningsman för brottet också i rättsväsendets ögon - vilket betyder att det är uteslutet att fälla nån annan på indicier.

I princip betyder det att det behövs ett erkännande för att döma nån för Mellbydådet, oavsett vem. Det behövs ett erkännande från PK, för att det knappast går att få resningsgrund annars, och det behövs ett erkännande från annan gärningsman, eftersom en sådan inte kan dömas på indicier, och det i princip är omöjligt att det skulle gå att hitta direkt bindande bevisning mot annan efter så här lång tid.
Citera
2013-09-20, 16:41
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetSuzieQ
Jabbadabbadoooo!!!!!! Nu lyfte det tak som legat över bygden sen den friande domen 2007. Nu känns det som att man kan andas fritt igen. Solen skiner, himlen är blå, det är fredag och det finns en rättvisa. Jag tror som jag sagt förut att det finns de som vet mer än de vågat säga. Nu tror jag att de vågar. PK kan snyfta sig ända upp i HD, men jag tror inte han kommer bli en fri man på decennier. Kan man sen hitta lite nya bevis i Mellby-fallet och dessutom ta tag i och reda ut Pelle-fallet, då lär PK få skaka galler ända in i döden. Vinden har vänt och snart är det Skördefest! Tjohoo!!!

YES!!!! OCH HURRA! Äntligen bakom lås och bom! Äntligen kan alla på fina Norra Öland andas ut.
Äntligen kan man tro på rättsväsendet igen. Ett stort grattis till Kalmar Tingsrätt som gjorde det enda rätta.
Citera
2013-09-20, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Vilka glädjeuttryck.. Öl, Novalucol och vavarevisa snacket kan komma på ända. (men fira klart för all del..) Han kan i praktiken vara en fri man i slutet på 2013. Faktiskt.

Nu kan ju alla börja prata om det man inte vågade innan.

Någon nämnde självmordsbenägen.. Bra början..

Och nu inbjuds du även att skrika lite om det här inlägget.

Jag skriker inte på dig och dina inlägg. Du får tycka och känna vad du vill.
Eftersom jag kände hans offer ganska väl, och även var ytligt bekant med två av de han tidigare mördat så tager jag mig nu friheten att utan dåligt samvete fira domstolens beslut med ytterligare en kall flaska Gösser, samt ett duralexglas till bredden fyllt av Baileys.
Sedan ska jag, sporrad av dig, gotta mig i detaljer om Pierre och hans ondska tillsammans med andra lättade medborgare via detta forum.

Låt mig börja med att fråga om någon mer än jag lagt märke till en bisarr detalj från förundersökningen.
Bland fotografierna från Pierres hem finns en bild på hans sängbord med utdragen låda. På bilden ser man ett par handbojor samt en tub Helosansalva. Jag har inte skrivit om detta tidigare då det känts lite off topic men nu i samband med att Pierre ska genomgå sinnesundersökning kanske det finns relevans i att spekulera runt tingestar som dessa?
Citera
2013-09-20, 16:55
Medlem
Någon som vet hur det ser ut med polisens utredningsarbete nu- vad händer? Det finns ju fler stenar att vända på, både vad det gäller detta fall och tidigare.
Citera
2013-09-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopparedagen
Låt mig börja med att fråga om någon mer än jag lagt märke till en bisarr detalj från förundersökningen.
Bland fotografierna från Pierres hem finns en bild på hans sängbord med utdragen låda. På bilden ser man ett par handbojor samt en tub Helosansalva. Jag har inte skrivit om detta tidigare då det känts lite off topic men nu i samband med att Pierre ska genomgå sinnesundersökning kanske det finns relevans i att spekulera runt tingestar som dessa?
Jag reagerade också på dessa handklovar Undrar vem som låser fast vem? Kanske har det lekts häktad och häktesvakt på nätterna sen förra vändan. Dessutom hade han väl bibeln liggande där också? Kinky så det förslår!
Citera
2013-09-20, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetSuzieQ
Jabbadabbadoooo!!!!!! Nu lyfte det tak som legat över bygden sen den friande domen 2007. Nu känns det som att man kan andas fritt igen. Solen skiner, himlen är blå, det är fredag och det finns en rättvisa. Jag tror som jag sagt förut att det finns de som vet mer än de vågat säga. Nu tror jag att de vågar. PK kan snyfta sig ända upp i HD, men jag tror inte han kommer bli en fri man på decennier. Kan man sen hitta lite nya bevis i Mellby-fallet och dessutom ta tag i och reda ut Pelle-fallet, då lär PK få skaka galler ända in i döden. Vinden har vänt och snart är det Skördefest! Tjohoo!!!

Fan va roligt för er alla däruppe! Du uttrycker dig så innerligt väl din och er tacksamhet. Nu bör ni njuta och fira... och så skördefesten på det. Själv sitter gärningsmannen Pierre Karlsson som förpestat ett helt område i samma trånga cell och våndas... där kan han va, där ska han va!

Mellby 2006 nästa!
Citera
2013-09-20, 18:06
Medlem
Tinkerbelles avatar
Lättnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Dopparedagen
Bland fotografierna från Pierres hem finns en bild på hans sängbord med utdragen låda.

Inte för att jag ska vara pervers och bry mig om just handklovarna - men jag har inte lyckats hitta bilderna i FUP (dvs. detaljer från brottsplatsen som t.ex. köket). Var finns de?
Citera
2013-09-20, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinkerbelle
Lättnad.

Inte för att jag ska vara pervers och bry mig om just handklovarna - men jag har inte lyckats hitta bilderna i FUP (dvs. detaljer från brottsplatsen som t.ex. köket). Var finns de?

Bilderna finner du i Bilaga C, tekniskt protokoll. Handklovarna finns på sidan 49.
Citera
2013-09-20, 18:30
Moderator
Hamilkars avatar
Lite otippat att två av de tre nämndemännen skulle vara albaner, förresten.
Citera
2013-09-20, 18:37
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vavarevisa.

Observera vidare att det sammanträde där man skulle diskutera skuldfrågan började 13:30, och att Barometern hade nyheten uppe redan 14:52. Det betyder att ordförande och nämnd inte har tyckt att det var särskilt besvärligt att komma i mål i skuldfrågan. Det har dels viss bäring på vad hovrätten i sinom tid kommer att tycka, och ger dessutom vid handen att bedömningen är enhällig.

Så kan det givetvis vara, men det som har mest bäring på min gissning att det håller hela vägen - som jag ser det - är att det är Göta hovrätt som får tycka till om domen får stå fast eller inte. Om det hade varit Svea hovrätt så hade mina löständer börjat dallra en aning.
Citera
2013-09-20, 18:44
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Rent teoretiskt kan det bli så att tingsrätten bestämmer att han ska fortsätta vara häktad utan RPU. Det är extremt ovanligt att domstolen säger nej när åklagare yrkar på RPU, men det hände i Linda Chen/Mats Alm-fallet. Där försökte åklagaren "bakvägen" få in Mats Alm på rättspsykiatrisk vård, sedan han friats för mordet. Domstolen sa dock nej.

Ja, Mats-pågen fick en RPU - om du nu missade det. Helvete också, jag tror snart vi måste anställa någon här på forumet (deltid) som tar hand om alla felaktiga påståenden och genuint usla formuleringar som du plågar tråden med.
Citera
2013-09-20, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Ja, Mats-pågen fick en RPU - om du nu missade det. Helvete också, jag tror snart vi måste anställa någon här på forumet (deltid) som tar hand om alla felaktiga påståenden och genuint usla formuleringar som du plågar tråden med.
Som Quoter så trevligt konstaterar mindes jag fel. till mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in