2013-09-20, 15:42
Medlem
VonGlides avatar
(Mod får gärna flytta tråden om den ligger fel)

Jag fick en ideé här om dagen. Varför inte utveckla en p-skiva som man kan styra från sin smartphone - med en app?
Jag hade tänkt mig något såhär:
1. Du sätter p-skivan på 15.00, och kan stå där i ca. 1 timme.
2. Du kommer kommer på att du inte kommer hinna gå till bilen innan 15.00, och riskerar att åka på en bot.
3. Loggar in på diverse app, och ändrar tiden från 15.00 till 16.00.

eller steg 3 kan också vara:
3. P-skivan är själv inställd på att flytta sig 1 timme framåt då kl slår 16.00 (alltså då du behöver flytta bilen) - vilket ger dig ännu 1 timme att göra vad fan du vill på.

Min fråga är egentligen:
1. Vad krävs för kunskaper för att utföra detta projekt.
2. Finns detta på marknaden redan?
3. Kommer en p-lisa ändå kunna sätta dit en?
Citera
2013-09-20, 15:45
Avslutad
På tok för avancerat för att vara värt det.
Kunskaper om programmering, nätverk och liknande krävs.

En P-lisa kommer med största sannolikhet sätta dit dig om det är som så att du bara får stå t.ex 1timme i taget.
Citera
2013-09-20, 15:50
Medlem
Bongomans avatar
Om ingen noterat att du stått där innan är det säkert. Om samma vakt kommer förbi och du står kvar mer än en timme senare, du får lapp.
Citera
2013-09-20, 15:54
Medlem
kinesarsles avatar
Om man ska göra det riktigt enkelt sätter man helt enkelt fast P-skivan på en vanlig analog klocka.
Citera
2013-09-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Om man ska göra det riktigt enkelt sätter man helt enkelt fast P-skivan på en vanlig analog klocka.

Jag såg en sån säljas på teknikmagasinet eller hobbex eller liknande ställe för kanske 5-10 år sedan. Kanske kan va ngt för ts.
Citera
2013-09-20, 17:01
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonGlide
Varför inte utveckla en p-skiva som man kan styra från sin smartphone - med en app?

Det finns redan p-skivor med ett urverk på baksidan, så slipper man engagera sig överhuvudtaget. Bara att offra en gammal klocka. Nackdelen är att om man blir påkommen, får man likförbannat en bot.

Jag har dock en idé om en p-skiva som automagiskt har rätt ankomsttid när man stänger av bilmotorn. När man har tändningen påslagen, så matas ett analogt radiostyrt urverk* med ström så den synkar med aktuell tid. När strömmen slås av, stannar urverket på rätt tid. Det borde inte vara olagligt iallafall, då tiden inte ändrar sig när man står parkerad.

Skulle man vara riktigt klurig, så skulle klockan alltid synkas till närmaste kvart/halvtimme, men det kräver betydligt mer kunskaper än vad jag har.

Fördelen är dock att man inte behöver hålla på och krångla med appar eller liknande. Det bara fungerar av sig själv när man är ute och kör och behöver parkera.

* http://sv.wikipedia.org/wiki/Radiostyrd_klocka
Citera
2013-09-20, 17:34
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det finns redan p-skivor med ett urverk på baksidan, så slipper man engagera sig överhuvudtaget. Bara att offra en gammal klocka. Nackdelen är att om man blir påkommen, får man likförbannat en bot.

Jag har dock en idé om en p-skiva som automagiskt har rätt ankomsttid när man stänger av bilmotorn. När man har tändningen påslagen, så matas ett analogt radiostyrt urverk* med ström så den synkar med aktuell tid. När strömmen slås av, stannar urverket på rätt tid. Det borde inte vara olagligt iallafall, då tiden inte ändrar sig när man står parkerad.

Skulle man vara riktigt klurig, så skulle klockan alltid synkas till närmaste kvart/halvtimme, men det kräver betydligt mer kunskaper än vad jag har.

Fördelen är dock att man inte behöver hålla på och krångla med appar eller liknande. Det bara fungerar av sig själv när man är ute och kör och behöver parkera.

* http://sv.wikipedia.org/wiki/Radiostyrd_klocka

Det finns redan såna.

Edit: ett exempel http://www.zstore.se/autoparktime/autoparktime-elektronisk-p-skiva-som-automatiskt-staller-tiden-n.html
Citera
2013-09-21, 20:18
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Det finns redan såna.

Edit: ett exempel http://www.zstore.se/autoparktime/autoparktime-elektronisk-p-skiva-som-automatiskt-staller-tiden-n.html

Där ser man. Fanns visst redan. Fast den där får man ställa tiden själv på, den är inte radiostyrd, men i övrigt så löser den dilemmat.
Citera
2013-09-21, 23:23
Medlem
Citat:
(Mod får gärna flytta tråden om den ligger fel)

Jag fick en ideé här om dagen. Varför inte utveckla en p-skiva som man kan styra från sin smartphone - med en app?
Jag hade tänkt mig något såhär:
1. Du sätter p-skivan på 15.00, och kan stå där i ca. 1 timme.
2. Du kommer kommer på att du inte kommer hinna gå till bilen innan 15.00, och riskerar att åka på en bot.
3. Loggar in på diverse app, och ändrar tiden från 15.00 till 16.00.

eller steg 3 kan också vara:
3. P-skivan är själv inställd på att flytta sig 1 timme framåt då kl slår 16.00 (alltså då du behöver flytta bilen) - vilket ger dig ännu 1 timme att göra vad fan du vill på.

Min fråga är egentligen:
1. Vad krävs för kunskaper för att utföra detta projekt.
2. Finns detta på marknaden redan?
3. Kommer en p-lisa ändå kunna sätta dit en?

Du har missförstått en sak. Du får inte böter för att tiden på parkeringsskivan gått ut.
Du får böterna därför att din bil stått parkerad på samma plats längre än den får stå.
Du får alltså böterna även om du flyttar fram tiden på p-skivan.
Att försöka försvåra för parkeringsvakterna är inte ovanligt. Därför brukar inte hemmabyggen godkännas.

På platser där vakterna upptäcker att folk fått för sig att flytta fram tiden på p-skivan för att stå längre, typ som när man jobbar i närheten. Så händer det att de kritar däcken och marken och tar fotografier. Det är då enkelt att avgöra om bilan faktiskt har varit borta från parkeringen och återvänt.
Vilket är kravet för att så på parkeringen. T.ex. max tre timmar per gång.
Citera
2013-09-22, 02:47
Medlem
VonGlides avatar
Det var mycket bra ideer faktiskt! Men jag tänker såhär - p-lisor kan suga av mig för pengar.

Sen - jag vet inte hur deras rutiner är. Men jag tvivlar på att det finns många sätt för dem att liksom sätta dit en. Skit i appen jag pratade om - ta ex. "ett urvärk som ställer fram sig varje kvart". De brukar ta en bild på p-skiva och lappa dig (om du stått för länge). Men om p-skivan står "rätt" vad ska de då ta bild på?
Jag vet att det var någon som pratade om att de "markerar" bilarna osv. Men jag tvivlar på att det inte är lätt att överklaga dessa boter.
Citera
2013-09-22, 16:38
Medlem
Napis avatar
Citat:
Det var mycket bra ideer faktiskt! Men jag tänker såhär - p-lisor kan suga av mig för pengar.

Sen - jag vet inte hur deras rutiner är. Men jag tvivlar på att det finns många sätt för dem att liksom sätta dit en. Skit i appen jag pratade om - ta ex. "ett urvärk som ställer fram sig varje kvart". De brukar ta en bild på p-skiva och lappa dig (om du stått för länge). Men om p-skivan står "rätt" vad ska de då ta bild på?
Jag vet att det var någon som pratade om att de "markerar" bilarna osv. Men jag tvivlar på att det inte är lätt att överklaga dessa boter.

De loggar ventilernas positioner, står dessa i samma läge och p-skivan är flyttad snackar du dig inte ur en bot.
Citera
2013-09-22, 17:28
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Du har missförstått en sak. Du får inte böter för att tiden på parkeringsskivan gått ut.
Du får böterna därför att din bil stått parkerad på samma plats längre än den får stå.
Du får alltså böterna även om du flyttar fram tiden på p-skivan.
Att försöka försvåra för parkeringsvakterna är inte ovanligt. Därför brukar inte hemmabyggen godkännas.

På platser där vakterna upptäcker att folk fått för sig att flytta fram tiden på p-skivan för att stå längre, typ som när man jobbar i närheten. Så händer det att de kritar däcken och marken och tar fotografier. Det är då enkelt att avgöra om bilan faktiskt har varit borta från parkeringen och återvänt.
Vilket är kravet för att så på parkeringen. T.ex. max tre timmar per gång.

Värt att tillägga: Har man ingen skiva alls där p-skiva är föreskrivet, så kan man få en felparkeringsavgift redan efter fem minuter, så det handlar inte bara om hur länge bilen stått parkerad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in