Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
För dig är tydligen allt svart eller vitt. I varje fall har du svårt med liknelser och bildspråk. Vad jag menade att även pennalism som sker på ett regemente är militären ansvariga för eftersom det tillhör deras verksamhet.
Lagen är fortfarande inte ett instrument som är entydigt. Det tycks återigen som du tycks tro det. Förvaltningsrättens beslut är inte liktydigt med "sanningen". Vi får väl se vad som händer i kammarrätten.
Ja, nu vet vi. Och du hade lika fel som vanligt.
Citat:
Sedan till det andra inlägg. Jo riksinternaten har överlevt sig själva.
Nu kan du väl tala om när det sista riksinternatet slår igen portarna.
Beslutet från kammarrätten var högst väntat. Som tidigare konstaterats pågår en prövning om huruvida Lundsbergs verksamhet ska få drivas vidare. Det beslutet kan väl förväntas komma någon gång nästa år. Att kammarrätten skulle ha dragit undan mattan för eleverna på Lundsberg ännu en gång genom att bifalla SIs överklagande var helt osannolikt. Skolans öde kommer som sagt var att avgöras i alla fall men till skillnad från SI förstod de båda domstolarna att elevintresset måste gå först. Det är anmärkningsvärt att SI med sitt specifika uppdrag ska behöva desavoueras av två domstolar för att elevintresset skall tryggas. Ur AB:
Citat:
Kammarrätten anser att en tillfällig stängning av skolan är en för drastisk åtgärd och påpekar att Skolinspektionen så sent som i april avslutat sin granskning av skolan och funnit att det inte längre fanns någon fara för eleverna.
Konsekvenserna med att hålla skolan stängd tillfälligt är för omfattande för stiftelsen, personalen och eleverna, menar Kammarrätten.
Nu återstår att se om SI försöker få upp frågan till Högsta förvaltningsdomstolen. Tveksamt skulle jag säga men omdömet verkar ju inte vara det bästa hos generaldirektören. Nu har hon lyckats med det som jag flaggade för tidigare; hon har vänt en triumf till ett svidande nederlag med uteslutande
bad will för myndigheten. Det kommer säkert att påverka bedömningen i sak när beslutet om Lundsbergs framtid fattas.