2013-09-19, 23:29
Medlem
Fan vad jag gillar en av rubrikerna på di.se idag "SD och dom röd-gröna sätter stopp för skattelättnader" typ så lödd rubriken.

och

Annie Löv "SD får mig att må illa"

Annie Löv och Centern får mig att må illa
2013-09-19, 23:38
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Ja just det, tycker. Det kan ju inte gärna ligga någon statistisk eller matematisk förankring i påståendet.

Visa det!

Felmarginal inte proportionell mot ett parti storlek, vilket ditt påstående innebar. Bör de flesta förstå är fel. För ett litet parti utgör s a s ett fåtal svars osäkerhet större andel sympatisörer.

Här formel för felmarginal:

http://www.raosoft.com/samplesize.html

I Skop väljarbarometer september 2012 fick KD 2,9% med felmarginal 1,5 procentenheter, dvs större än 50% av uppmätt storlek:

http://www.skop.se/wp-content/uploads/2012/09/SKOPs-v%C3%A4ljarbarometer-27-september-2012.pdf

Skop har lika många respondenter i undersökningen där SD får 2,8%.
Senast redigerad av ankademiker 2013-09-20 kl. 00:10.
2013-09-19, 23:41
Bannlyst
SD vill samma som i Finland mindre invandrare i landet.

Hårda lagar ska gälla i även Sverige.
2013-09-20, 00:20
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steel-Garden
SD vill samma som i Finland mindre invandrare i landet.

Hårda lagar ska gälla i även Sverige.

Man kan fråga en hycklande invandringsälskare följande:

Om det är så som du säger att Sverige tjänar enormt mycket på invandringen varför har inte Finland lika stor massinvandring från Afrika och Mellanöstern?

Antingen är finländare helt enkelt korkade som inte vill bada i välstånd eller så är det så att man ser hur jävla illa det ser ut i Sverige och vilka enorma belopp det kostar och man väljer därför att avstå från att kulturberikas.

SDs framgångar i Stockholm kommer nog bli den riktigt stora chocken känns lite som sista utposten man nu vill försvara, Stockholm och Södermalm. När Wolodarskicz på DN inte får med sig dom andra på att trycka ner SD i landet så verkar han ha gått över till att bearbeta Stockholm som är den viktigaste valkretsen. Börjar man visa i opinionen att det går mycket framåt i Stockholm då kan det gå fort.
2013-09-20, 00:47
Medlem
MoLoKs avatar
Apropå Stockholms kommun så är det en stor skillnad nu jämfört med 2009 (dvs ett år innan valet 2010). Stockholmarna har fått smaka på zigenartiggare i varje gathörn. Uppmärksammade upplopp i Husby mm. Den enorma inflyttningen har till och med ökat. Trafikkaos. Lokaltrafikkaos. Bostadskrisen för alla utom de som kan låna till hus eller bostadsrätt. Bombdådet i Stockholm 2010.

Finns mycket.

SD kommer att öka starkt i Stockholms kommun. Jag tror även att en del av de som röstade på SD i riksdagsvalet 2010 röstade på andra alternativ i kommunvalet. Så ej mera. SD har visat sig vara stabila som rikstäckande parti.

Tror SD når kring 7% i Stockholms kommun nästa år. Kanske mer.
2013-09-20, 00:48
Medlem
http://frontpagemag.com/2013/bruce-bawer/the-coming-flood-of-syrian-refugees-to-sweden/

omvärlden tycker vårt invandringspolitik har helt spårat ur. många andra i EU länder vill stänga gränserna till Sverige. fortsätter vi denna riktning kommer det sluta riktigt illa för detta land
Senast redigerad av falafel111 2013-09-20 kl. 00:50.
2013-09-20, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Apropå Stockholms kommun så är det en stor skillnad nu jämfört med 2009 (dvs ett år innan valet 2010). Stockholmarna har fått smaka på zigenartiggare i varje gathörn. Uppmärksammade upplopp i Husby mm. Den enorma inflyttningen har till och med ökat. Trafikkaos. Lokaltrafikkaos. Bostadskrisen för alla utom de som kan låna till hus eller bostadsrätt. Bombdådet i Stockholm 2010.

Finns mycket.

SD kommer att öka starkt i Stockholms kommun. Jag tror även att en del av de som röstade på SD i riksdagsvalet 2010 röstade på andra alternativ i kommunvalet. Så ej mera. SD har visat sig vara stabila som rikstäckande parti.

Jag tycker inte skämmighetsfaktorn här är speciellt hög (men knappast något man skriker ut dock), faktum är att när det gäller SDs åsikter har jag knappt stött på någon i i akademikervärld som i en seriös diskussion har något att invända (därmed inte sagt att de ännu är beredda att rösta på SD). Men många röstar enbart på den som de tror kommer vidmakthålla låga räntor och höga bostadspriser. Att resultatet i slutändan blir det motsatta får man väl beskylla på deras bristande intellekt och möjligen kortsiktiga snålhet.
2013-09-20, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
I Skop väljarbarometer september 2012 fick KD 2,9% med felmarginal 1,5 procentenheter, dvs större än 50% av uppmätt storlek:
Jag höjer insatsen med ett exempel på 100% felmarginal för Centern i SCB:s mätning:

1,3 % i Stockholm med en felmarginal på 1,1
1,4 % i Göteborg med en felmarginal på 1,4
2,3 % i Stormalmö med en felmarginal på 1,7

Tar det slut där? Nej, annan en gång hade C 0,6% i Sthlm med en felmarginal på 0,7%. Avrundningsfel får man anta.
2013-09-20, 01:12
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:

Finns mycket.

Märkt en stor skillnad i en positivare attityd mot SD i Sthlm de senaste månaderna. Den absoluta faktorn var nog upploppen i maj när många fick ett konkret bevis på landets tillstånd. När sedan Reinfelt fortsätter gå på som inget har hänt och till och med ökar importen av MENA tycker till och med sthlmaren att det är nog.
Måste dock säga att folk i sthlm är väldigt trendkänsliga i sthlm så lokala frågor inom trafik, vård, transport etc som kommer upp blir ofta det som fäller avgörandet och blir tungan på vågen.
Kommunalpolitiskt ska vi inte glömma att många moderatstyrda kommuner har gammel-moderater med en konservativ flykting-restriktiv politik vilket gjort att många i kommunalvalet stått kvar vid M. Kommunala hyresrätterna har sålts av i tex Täby, Vallentuna, Vaxholm, Österåker, Lidingö, Danderyd, Nacka vilket försvårar inflytt/mottagande av större mängder nya "invandrare". Ska heller inte bortse från att många SD-avdelningar har svaga eller inga kort alls på kommunalnivå, vilket gör att många hellre väljer det "säkrare alternativet".
Intressant nog är ju att vi antagligen har två kommande kommundelnings-omröstningar inom närmsta tiden då både Tullinge och Sigtuna vill bryta sig loss från Botkyrka rep. Märsta. Båda kommun-delarna är trötta på att vara de med högst inkomst samtidigt de mest missgynnad ekonomiskt, dessutom sthlms läns högsta skatter.
2013-09-20, 01:47
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag tycker inte skämmighetsfaktorn här är speciellt hög (men knappast något man skriker ut dock), faktum är att när det gäller SDs åsikter har jag knappt stött på någon i i akademikervärld som i en seriös diskussion har något att invända (därmed inte sagt att de ännu är beredda att rösta på SD). Men många röstar enbart på den som de tror kommer vidmakthålla låga räntor och höga bostadspriser. Att resultatet i slutändan blir det motsatta får man väl beskylla på deras bristande intellekt och möjligen kortsiktiga snålhet.

Jag rör mig inte längre i akademikerkretsar. Snarare bland offentliganställda och mediatyper. Kring ämnen där det förut var tabu att avvika ifrån betalda medias åsikt om det hela är det nu ganska okej att vara skeptisk eller rent av fientlig. Tiggarna är ett bra exempel. För några år sedan så förfasades personer jag pratade med när fransmännen rev zigenarläger. Nu i våras blev folk förbannade (på DN!) när de läste DN's lögnaktiga snyftreportage om tiggarzigenarna.

Vad gäller förorterna så vet gemene man numera vissa saker som de inte visste förut. Det saknas inte instatser från samhället i Husby, Hässelby, Skärholmen, Bredäng osv. Allt hålls tipp topp. Skolorna i förorterna har rejält, ibland dubbelt så mycket pengar att röra sig med per elev jämfört med "vita" skolor. Det är ont om fotbollsplaner och hallar, förutom i förorten. Det finns TRE friditsgårdar i Husby. Samhället förser invandrartäta områden med fritidsgårdar som riktar sig till män och kvinnor som är 20 år.

20 år!

Invandrarna infantiliseras.

Folk fattar det här nu. Det kommer att märkas i SD's siffror i Stockholms kommun.
2013-09-20, 02:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av falafel111
http://frontpagemag.com/2013/bruce-bawer/the-coming-flood-of-syrian-refugees-to-sweden/

omvärlden tycker vårt invandringspolitik har helt spårat ur. många andra i EU länder vill stänga gränserna till Sverige. fortsätter vi denna riktning kommer det sluta riktigt illa för detta land
Sen har Svensk media spridit budskapet vidare att Svenskar springer runt med järnrör och anfaller muslimer i slöja. Ett slöjdåd som visats falsk.

När dyker Sentio upp?
2013-09-20, 06:17
Medlem
Citat:

SD redan 6% eller mer i Stockholms kommunval.

Ipsos 2013-09-19 Stockholm kommunval: SD 2.8 %.

Novus 2012-10-08 Stockholm kommunval: SD 5,4%

Ipsos 2012-09-26 Stockholm kommunval: SD 2,3%

Ipsos telefonundersökningar med förhörsledare sänker SD.
Novus undersökning skedda med en slumpmässigt rekryterade webpanel.
Detta är helt anonymt som vid ett riktigt val.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in