2013-09-19, 20:15
Medlem
Ponera att MGM frisläpps snart. Hur blir det med polisutredningen? Kommer Flakebölemorden att ses som polisiärt avklarade, eller fortsätter den?
Citera
2013-09-19, 20:16
Medlem
[quote=Hamilkar|45319088]Nej, nej! Åklagaren kan överklaga, och ett sånt här mål har automatiskt prövningstillstånd i hovrätt, oavsett vem som överklagar. (Se RB 49 kap, §13, 1 st.) /QUOTE]
Sorry! Jag förhastade mig visst. Hade för mig att det angavs som skäl till att åtalet 2007 inte gick vidare till HR. Förstår inte riktigt varför det den domen inte överklagades, även om den tekniska bevisningen var svagare då. Motivet var ju så otroligt starkt. Hade motivet varit lika tydligt i det här fallet så tror jag att en fällande dom varit given, tillsammans med de tekniska bevis som nu finns.
Vi får hoppas att det räcker ändå.
Citera
2013-09-19, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Just när det gäller mordbrand specifikt kan jag faktiskt tycka att det ibland har varit beviskrav i högsta laget. Den friande domen mot gryningspyromanen när ett hus mirakulöst börjat brinna precis efter att han först dokumenterats gå in, och sedan gå ut, från byggnaden tillhör inte topp tio i svenska domstolars bevisprövning.
Där håller jag med till 100%, men att gå till att hellre fälla än fria som ett par tyckte är något helt annat. Eller hur?
Citera
2013-09-19, 20:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Utpekande och utpekande. I ett bra domskäl framgår det ungefär i vilken riktning domstolen anser att det finns tänkbara gärningsmän. Och factum est att det enda ens halvbakade försöket att hitta tänkbara alternativa gärningsmän är ME. Om ME:s alibi kan beläggas, vågar jag garantera att ingen svensk hovrätt anser att annan gärningsman inte kan uteslutas i det har fallet.
Men tror du inte att åklagaren redan före åtal insåg den här svagheten och letade efter någon som kunde belägga alibit? Och även letade efter en högre auktoritet på blod? Finns det någon högre än Drotz?
Citera
2013-09-19, 20:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99
Någon här som vet om någon person blivit frikänd för 2 st dubbelmord i Sverige?
Detta skulle ju kunna bli en helt sensationell historia om han frikänns alltså.
Det har nog aldrig hänt tidigare i svensk kriminalhistoria, vågar jag hävda.

Ingen mig veterligen har någonsin förut åtalats för först ett dubbelmord och sedan frikänts
i brist på tillräckligt stark bevisning, för att några år senare bli aktuell för snarlika mord
och återigen släppas på fri fot emedan bevisningen inte höll denna gång heller.
Sker det här så torde det alltså vara helt jävla unikt för svenska förhållanden.

Nu återstår dock att se som bekant vad just åtalet för detta dubbelmord resulterar i.
Fortfarande ingen direkt högoddsare att han väl döms imorgon.

Men det är förvisso som någon klokt nog påpekade tidigare i dag i tråden: detta är bara
förspelet. Det slutliga avgörandet väntar längre fram.
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-19 kl. 20:43.
Citera
2013-09-19, 20:40
Medlem
Här kan man lyssna på snyftaren:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5651026
Citera
2013-09-19, 21:07
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeNilzon112
Här kan man lyssna på snyftaren:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5651026
Ja, fy fan vad patetiskt...

"Jag har inte gjort det"

Det hjälper nog inte den här gången hur jävla mycket han än bölar i självömkan och ser
ack så ledsen och översiggiven ut.
Han skulle gett fan i mörda och elda så hade han sluppit att hamna i den här skiten som
tar sig väldigt hårt på "stackaren".

För de anhöriga till det mördade paret har rättegången varit plågsam. Kerstin Skoglund som är den mördade mannens mamma är övertygad om att rätt person är åtalad och har suttit med under hela rättegången:

– Jag försöker titta på honom för att möta hans blick, men två gånger en halv sekund har jag mött hans blick. Det är för svårt att se mig tror jag. Det är meningen, det är därför jag sitter här för att han ska ta sitt förnuft till fånga och erkänna. När han ser sina vänner, det är inte klokt
, säger Kerstin Skoglund.
Citera
2013-09-19, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, fy fan vad patetiskt...

"Jag har inte gjort det"

Det hjälper nog inte den här gången hur jävla mycket han än bölar i självömkan och ser
ack så ledsen och översiggiven ut.
Han skulle gett fan i mörda och elda så hade han sluppit att hamna i den här skiten som
tar sig väldigt hårt på "stackaren".

För de anhöriga till det mördade paret har rättegången varit plågsam. Kerstin Skoglund som är den mördade mannens mamma är övertygad om att rätt person är åtalad och har suttit med under hela rättegången:

– Jag försöker titta på honom för att möta hans blick, men två gånger en halv sekund har jag mött hans blick. Det är för svårt att se mig tror jag. Det är meningen, det är därför jag sitter här för att han ska ta sitt förnuft till fånga och erkänna. När han ser sina vänner, det är inte klokt
, säger Kerstin Skoglund.
Dum fråga: Hur många PK:s vänner var på rättegången?
Citera
2013-09-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

0 = Noll.

(Förutom de som försökte vittna till hans fördel förståss, - som sedan efter vittnesmål gavs möjlighet att sitta kvar och följa rättegången. men icke.)
Senast redigerad av DeNilzon112 2013-09-19 kl. 21:14.
Citera
2013-09-19, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeNilzon112
0 = Noll.
Har sambon eller barnen funnits på plats någon av dagarna?
Citera
2013-09-19, 21:15
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Hans tidigare vänner menar du, han har nog inga vänner kvar längre.
Lyssnade på snyftandet, fy sjutton så ynkligt han tycker så synd om sig själv!!!
Dessutom låter det fejk.
Hade han varit oskyldig hade han varit förbannad, stått rakryggad och stolt, pratat med stadig röst.
Citera
2013-09-19, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetSuzieQ
Har sambon eller barnen funnits på plats någon av dagarna?

Nej, nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in