Citat:
Ursprungligen postat av
LFE
På vilket sätt är det befängt? Precis det som muren byggdes för har blivit verklighet.
Östtyskland hade en högre utbildad befolkning än Västtyskland.
När muren revs drog de högutbildade som fått sin utbildning helt gratis och utan studielån till väst där lönerna var högre och därmed stagnerade även de någorlunda konkurrenskraftiga industrier som fanns.
Det finns dock nyhetsinslag och dokumentärer som visar på att trenden nu vänds och att de som en gång drog iväg kommer tillbaka då de saknar den sociala atmosfären som en gång fanns i öst.
Sen tror jag att Die Linke har lärt sig av sina misstag medan CDU inte har lärt sig av sina än.
Ett tydligt exempel som även synns i Vänsterpartiet i Sverige exempelvis är att de gamla kommunisterna leder kampen emot statsövervakning medan andra partier förespråkar den.
Det är alltid lustigt med gamla östtyska romantiker man träffar på som pratar om hög utbildning, jobb åt alla, o.s.v. Tortyren som utfördes så fort man var något regimkritiskt och den enorma övervakningen vill ingen komma ihåg. Det är befängt på så sätt att Linke hade misshandlat den tyska ekonomin, deras politik som bland annat vill förbjuda vapenexporten, sänka pensionsåldern och ta emot mångt fler flyktingar är inte direkt positiva i mina ögon.
På vilket sätt har de egentligen lärt sig av sina misstag? Var väl så sent som 2011 som medlemmar ur Linke försvarade byggandet av muren? Jag kan ge dig poäng i att deras motstånd mot utbyggande av övervakningen är positivt, där de står ensamma i Bundestag. Inte ens SPD ställer sig emot det.