Citat:
Ursprungligen postat av Eadron
Personligen tror jag på stor koalition efter valet, CDU-SPD.
Det känns onekligen som det allt mer rimliga. Problemet är likt vad Juleskum skriver att SPD i stort sett bara kan förlora på en sådan koalition. Union och SPD är onekligen lika i väldigt många frågor, men när det rör stödpaket till t.ex. Grekland, pensioner och dylika frågor kommer det i så fall bli Union som får en ganska stark överhand. Tror inte CDU's väljare kommer vara speciellt nöjda med det.
För cirka en vecka sedan delade jag din inställning om AfD, men det faktum att de har fått 4% i tre olika opinionsundersökningar kan tyda på att de faktiskt har en chans att komma in. Att det inte talas mycket om AfD i media är väl mer ett försöket av etablissemanget att stänga ute partiet än något annat, likt media i Tyskland alltid gör med nya partier. Bland folk så diskuteras AfD flitigt, skulle inte förvåna mig enormt om de lyckas få 5%.
Citat:
Ursprungligen postat av
Juleskum
Vad tror ni om en lösning med en koalition mellan CDU/CSU och Die Grüne då? Eftersom Merkel beslutat att lägga ner kärnkraften så är den möjliga stridsfrågan inget problem. De gröna är dock de som är allra mest villiga att skicka tyska skattepengar ner till sydeuropa vilket kanske skulle på mellanlång sikt leda till att stort flöde från CDU till AfD inför valet 2017.
Nja. Grüne skiljer sig ifrån Union på en rad punkter. T.ex. utbyggnaden av övervakning, flyktingpolitik, energipolitik, att samkönade ska få adoptera o.s.v. En koalition mellan dem och Union känns inte särskilt trolig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mikojan
Härligt skåda att tyska miljöpartiet går kräftgång i opinionsundersökningarna. Pedofilpartiet lockar nu bara kärnväljarna.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5647490
Trevligt att det går "dåligt" för det partiet. Ännu mer populistiska än Merkel är de, men samtidigt ligger de på 9-11% i opinionsundersökningarna och fick 10,7 i senaste valet. Går lika dåligt om inte sämre för Linke i så fall.