Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-07, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Då kan vi lika gärna flytta alla trådar som handlar om att flytta till Stockholm, Göteborg eller valfri svensk stad till Sverige-delen i Resor. Att flytta är ju att resa Trådar om att flytta till en svensk stad finns numera i "Bostad, hem och trädgård". Eller är det skillnad på att flytta inrikes och utrikes? Jag tycker egentligen inte det. Vissa skillnader finns ju. Man kan tex behöva visum och byråkratin kan vara jobbigare. Men flytt som flytt.

Det handlar inte om att förstöra forumet. Det handlar om att låta trådar få vara i rätt forumsdel. I dagsläget tycket man ju att det är skillnad på att flytta inom Sveriges gränser, att studera och att arbeta. Man håller det borta från 'Resor'. Varför gör man en annorlunda bedömning bara för att det råkar handla om ett helt annat land plötsligt? Ämnet är ju detsamma och bör tas i rätt forum.

Det är inte speciellt för just Resor. Det förekommer i flertal forumsdelar på Flashback. Då finns det annat i 'Resor' som stör mig mer.
Det är ingen annan bedömning i reseforat. Allt som finns där har med resor att göra i någon form.

Har aldrig besökt "Bostad, hem och trädgård" och förstår inte alls vad det ska ha med det här ämnet att göra. Vill någon skriva om Säffle så tycker jag personligen att reseforumet är det bästa valet, då även folk som vill spendera semestern där kan få tips i tråden. I en tråd om Säffle i "Bostad, hem och trädgård" skulle ju knappast ge mig någon annan info än om gula tapeter är på modet eller om hur bra vita orkidéer växer i trädgården.

Resetrådarna som t ex handlar om flytt till Indien handlar alltid om mer än bara det praktiska med flytten. Men det kanske du har missat?

Och förresten, hur störande är det inte med en eller två nya trådar i veckan där FB:are frågar om hjälp med att lägga upp deras resa genom route 66, när det finns hundratals likadana trådar sedan tidigare? Om du inte tycker att det är irriterande med tanke på att du irriterar dig på pemanentflyttstrådar i resor, så förstår jag mig faktiskt inte på dig
Citera
2012-11-07, 15:23
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McIlroy
Det är ingen annan bedömning i reseforat. Allt som finns där har med resor att göra i någon form.

Har aldrig besökt "Bostad, hem och trädgård" och förstår inte alls vad det ska ha med det här ämnet att göra. Vill någon skriva om Säffle så tycker jag personligen att reseforumet är det bästa valet, då även folk som vill spendera semestern där kan få tips i tråden. I en tråd om Säffle i "Bostad, hem och trädgård" skulle ju knappast ge mig någon annan info än om gula tapeter är på modet eller om hur bra vita orkidéer växer i trädgården.

Resetrådarna som t ex handlar om flytt till Indien handlar alltid om mer än bara det praktiska med flytten. Men det kanske du har missat?

Och förresten, hur störande är det inte med en eller två nya trådar i veckan där FB:are frågar om hjälp med att lägga upp deras resa genom route 66, när det finns hundratals likadana trådar sedan tidigare? Om du inte tycker att det är irriterande med tanke på att du irriterar dig på pemanentflyttstrådar i resor, så förstår jag mig faktiskt inte på dig

"Bostad, hem och trädgård" handlar om så mycket mer än bara inredning (gula tapeter) och trädgård (orkidéer). Det handlar om hur man hittar billiga lägenheter i staden X, om man ska köpa hyresrätt eller bostadsrätt i staden Y, vilka stadsdelar som man bör undvika och vilka stadsdelar som är bra. Bästa staden att bo i. Vilka städer som man absolut inte vill flytta till. Finns trådar om att vara inneboende och mycket annat också. Så man kan garanterat få hjälp med en flytt till Säffle där.

Liknande trådar kan man finna i Resor. Och ja, jag vet att det emellanåt kan handla om mer än det praktiska. Men väldigt mycket handlar om hur man går tillväga. I stil med om man ska bo på vandrarhem i början, skaffa jobb och sedan skaffa bankkonto och permanent boende. Men det är inte alltid specifikt för Resor. Man kan finna liknande trådar i Bostadsforumet.

Men det är inte bara flytt-biten som stör mig. Som det ser ut nu, så behandlas vanliga flyttrådar i Bostad, hem och trädgård. Studentboende i "Utbildning och studier". Utlandsboende i "Resor". Vissa utlandsjobbtrådar hamnar i "Arbetsliv och Arbetsmarknad". Vissa trådar om utlandsstudier hamnar i "Utbildning och studier". Resten hamnar i "Resor".

Om nu "Resor" ska få alla trådar som handlar om jobb, utbildning och permanent boende utomlands, varför får vissa trådar vara kvar i respektive forumsdel då? Jag vill bara att alla sådana trådar inte ska vara utspridda. Är det inte bättre att alla trådar om utlandsstudier hamnar i samma forumsdel, oavsett om det är "Resor" eller "utbildning och studier" som gäller? Samma sak gäller utlandsjobb, boende etc. Just nu är det så utspritt, och folk kan ha svårt att veta var de ska placera sina trådar. Samtidigt är det inte svart och vitt. En tråd kan passa in i både Resor, Utbildning och Studier/Arbetsliv och arbetsmarknad samt Bostad, hem och trädgård. Var placerar man en sådan tråd då? Idag kan man placera en sådan tråd var som helst, vilket är okej.

Det är liksom bättre att "Resor" får det som är relevant för resor, utbildning och studier får det som är relevant för utlandsstudierna. Arbetsmarknad och arbetsliv borde få det som är relevant för jobb utomlands, och att sedan överlåta boendefrågan till Bostad, hem och trädgård. Dessvärre är det ingen som vill dela upp tråden. Så alla möjliga frågor hamnar i en och samma tråd, och placeras sedan i en forumsdel som inte nödvändigtvis behöver vara rätt. Jag undrar bara vad man gör med sådana trådar.

Lite OT, men:
Senast redigerad av Spyrran 2012-11-07 kl. 15:29.
Citera
2013-09-17, 22:50
Medlem
Spyrrans avatar
Jag har tidigare varit engagerad i frågan om namnbyte och hur man ska definiera forumsdelen Resor. Jag börjar anse att trådstartarens förslag om namnbyte kanske inte var så illa ändå. För forumsdelen Resor handlar om mer än bara resor.

Från början handlade tråden om namnbyte. Jag var emot det och tyckte att det är bättre att göra forumsdelen mer definerad och med tydliga riktlinjer. Jag tycker fortfarande så. För vad är poängen med att det finns ett underforum i Utbildning och Studier som handlar om utlandsstudier om man får diskutera samma ämne i Resor? Och vad är poängen med att tillåta vissa trådar i Arbetsliv och Arbetsmarknad (tex den stora tråden om att jobba i Norge) medan det finns liknande trådar i Resor?

Glöm inte bort att man hittar trådar om allt möjligt i Resor. Allt från vad man tycker om en viss nationalitet eller vad man tycker om en viss stad och folket som bor där. Ofta kan dessa trådar passa bättre i forumsdelen Socialantropologi, etnologi och sociologi. Sedan finns det trådar om att flytta utomlands, ibland vissa specifika orter/länder, ibland efterfrågar man tips på vart man bör flytta. Bostad, hem och trädgårdforumet, något? Oj, jag glömde att det bara gäller om man ska flytta inom Sverige. Förlåt mig. Utöver det så finns det trådar som handlar om jobb, studier, banker, skatter, var man hittar knark, sådant som rör prostitueradeoch ditten och datten.

Hur relevant är det för Resor och för vanliga resenärer/turister? Och varför ska en del tas i ”rätt forum” medan annat tas i Resor? Det är därför jag efterfrågar mer tydliga riktlinjer för Resor och vad Resor ska handla om. Annars kan ni lika gärna göra ett namnbyte så att det heter ”Allt om resor och övriga saker som rör utlandet” eller något liknande. För allt får ju tydligen diskuteras i Resor.

Något bör göras i alla fall, om det så leder till namnbyte så är det i alla fall bättre än att ingenting alls görs.
Citera
2013-09-17, 23:02
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Jag har tidigare varit engagerad i frågan om namnbyte och hur man ska definiera forumsdelen Resor. Jag börjar anse att trådstartarens förslag om namnbyte kanske inte var så illa ändå. För forumsdelen Resor handlar om mer än bara resor.

Från början handlade tråden om namnbyte. Jag var emot det och tyckte att det är bättre att göra forumsdelen mer definerad och med tydliga riktlinjer. Jag tycker fortfarande så. För vad är poängen med att det finns ett underforum i Utbildning och Studier som handlar om utlandsstudier om man får diskutera samma ämne i Resor? Och vad är poängen med att tillåta vissa trådar i Arbetsliv och Arbetsmarknad (tex den stora tråden om att jobba i Norge) medan det finns liknande trådar i Resor?

Glöm inte bort att man hittar trådar om allt möjligt i Resor. Allt från vad man tycker om en viss nationalitet eller vad man tycker om en viss stad och folket som bor där. Ofta kan dessa trådar passa bättre i forumsdelen Socialantropologi, etnologi och sociologi. Sedan finns det trådar om att flytta utomlands, ibland vissa specifika orter/länder, ibland efterfrågar man tips på vart man bör flytta. Bostad, hem och trädgårdforumet, något? Oj, jag glömde att det bara gäller om man ska flytta inom Sverige. Förlåt mig. Utöver det så finns det trådar som handlar om jobb, studier, banker, skatter, var man hittar knark, sådant som rör prostitueradeoch ditten och datten.

Hur relevant är det för Resor och för vanliga resenärer/turister? Och varför ska en del tas i ”rätt forum” medan annat tas i Resor? Det är därför jag efterfrågar mer tydliga riktlinjer för Resor och vad Resor ska handla om. Annars kan ni lika gärna göra ett namnbyte så att det heter ”Allt om resor och övriga saker som rör utlandet” eller något liknande. För allt får ju tydligen diskuteras i Resor.

Något bör göras i alla fall, om det så leder till namnbyte så är det i alla fall bättre än att ingenting alls görs.

Jag har funderat länge runt detta, över ett år faktiskt

Det är som sagt en gråzon i en värld där resor har olika syften. Resor får ta mycket som egentligen kanske är politiska diskussioner om hur det fungerar i andra länder, men som också kan vara intressant för en charterresenär. Att fråga om långtidsboende i ett annat land är det resor? Är det juridik? Är det Arbetsliv och arbetsmarknad? Är det studier?

Jag har inget bra svar men det är bra att frågan lyfts för diskussion.
Citera
2013-09-17, 23:18
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag har funderat länge runt detta, över ett år faktiskt

Det är som sagt en gråzon i en värld där resor har olika syften. Resor får ta mycket som egentligen kanske är politiska diskussioner om hur det fungerar i andra länder, men som också kan vara intressant för en charterresenär. Att fråga om långtidsboende i ett annat land är det resor? Är det juridik? Är det Arbetsliv och arbetsmarknad? Är det studier?

Jag har inget bra svar men det är bra att frågan lyfts för diskussion.

Som jag skrev i ett gammalt inlägg så beror det nog på syftet angående långtidsboende utomlands.

Ska man flytta utomlands till Sydney för gott och därmed vill ordna permanent boende direkt, är det Resor? Eller kan en annan forumsdel passa bättre? Jag har förståelse för dem som ska bo utomlands länge om det handlar om till exempel work and travel, för då kan man resa runt och behöva byta boende ett par gånger, trots att man är borta i ett år. Det är inte så att man alltid stannar i samma stad och ska ha samma långtidsboende då. Så det kan vara en svår gränsdragning. Men är Resor alltid bäst?

Sedan är jag medveten om att många som har flyttat utomlands, de håller till i Resor och svarar på allt. Eller ja, de vanligaste frågorna som kan röra arbete, studier, hur man skaffar bankkonto, hur man får skatteåterbäring, hur man skaffat långtidsboende pga flytt etc. Är det en acceptabel anledning till att låta alla möjliga ämnen finnas i Resor?

Folk verkar tro att forumsdelen Resor alltid är bäst. De kanske tänker att de vill ha sex med prostituerade under resans gång. Ska det tas i Resor eller Eskortservice och prostitution? Eller så vill de köpa olika droger. Ska det tas i Resor eller ett drogforum? För dessa personer så är det ju reserelaterat, för det är ju något som de vill eller ska göra under resan. Men å andra sidan kan det finnas andra lämpliga forumsdelar. Var drar man gränsen? Och när man flyttar till ett visst land eller stad, och inte har några planer på att resa runt i landet, ska det ändå tas i Resor? Ofta är långtidsboende utomlands kopplat till arbete eller studier.

"Resor" verkar vara så brett och innefatta i princip allt. Man kan ju göra som TS föreslog för 4 år sedan, och göra en namnändring. Eller så gör man andra ändringar. Som det ser ut nu, så skulle jag inte ha något emot namnbyte. Även om jag hellre ser andra förändringar så att Resor får det som är relevant för resor. och turism. Så att man vet vad som ska postas där, och vad som hör hemma i andra forumsdelar.
Senast redigerad av Spyrran 2013-09-17 kl. 23:28.
Citera
2013-09-18, 15:41
Medlem
Lobengulas avatar
Det kommer aldrig att bli perfekt och man måste nog acceptera att Resor är och bör vara ett brett forum. Man kan ju angripa problemet med ett annat synsätt, i stället för att "tvinga" användare till forum som Flashback tycker är "rätt forum" så kan man se anledningen till varför så mycket kommer i Resor.

I t.ex. forumet Japan så finns det experter som kan otroligt mycket om Japan. De kan svara på frågor om porto, bästa sushirestaurangerna, bostadsmarknaden, kultur och seder, arbetsmarknaden, aktuella händelser och mycket annat.

Det är 100 gånger mer troligt att man får ett bra svar om Japan i japanforumet än om samma tråd skulle starta i t.ex. Arbetsliv och arbetsmarknad eller i Politik Utrikes. Det är anledningen till att Resor är brett. Som det är nu så accepteras detta till viss del, många forum i Resor har t.ex. trådar om boende.

Så frågan är egentligen om man ska bli ännu mer liberal och acceptera mer? Ska inrikespolitiska frågor få diskuteras i t.ex. Australien i stället för som nu, i Politik Utrikes? Alla jordens länders inrikespolitik diskuteras just nu i ett enda forum (nästan) på Flashback: Politik Utrikes

Aktuella inrikespolitiska händelser i Australien kan också vara intressant för en resenär.

Ja som synes, ingen lösning, bara tankar som jag brottats med under en längre tid
Citera
2013-09-18, 19:21
Medlem
Resa och bo i andra länder.
Citera
2013-09-18, 19:39
Medlem
Spyrrans avatar
Jag har inget emot att det är ett brett forum. Men jag förstår mig inte på varför vissa jobbfrågor hamnar i Arbetsliv och Arbetsmarknad, medan andra hamnar i Resor. Eller varför vissa trådar hamnar i Utbildning och studier (det finns även ett underforum för utlandsstudier) medan andra hamnar i Resor. Det är inte en bred forumsdel som jag egentligen har något emot, det som efterfrågas är att det ska bli mer konsekvent och tydligt för vad som bör hamna i Resor och sedan eventuellt byta namn.

Tar man trådskaparens ursprungliga ide och byter namn till ”Resor och boende utomlands” så vore det dåligt. Just för att Resor redan är knappt förknippat med boende. Det är inte så att alla turister sover under bar himmel, utan de brukar bo på till exempelvis hotell. Det är ju en form av boende. Men trådskaparen tänkte snarare på permanent/långtidsboende med tanke på att många vill bosätta sig utomlands. Återigen är det tydlighet som efterfrågas. Inte bara om det blir aktuellt med namnbyte på hela Resor, utan för själva forumsdelen så att man vet vad som ska postas där.

Tja, ska man lägga till en hel del i resor, bland annat politik, så är det garanterat dags för ett namnbyte.

Om utrikes politik flyttar till Resor (ja, man får dela upp det, Australiens politik tas i den forumsdelen osv), ska inrikes politik stanna kvar som eget forum då, eller ska det flytta till Resor – Europa – Sverige? Vilket är namnet på delforumet idag. Om politik inrikes ska fortsätta vara en egen forumsdel, istället för att blandas med resor, varför ska utrikespolitiken kombineras med resor? Vad är det som gör att utrikespolitik kan vara intressant för folk som åker utomlands, medan det är totalt ointressant för folk som reser inom Sverige?

Sedan är det förmodligen bara jag, men den enda gången som jag tänker på politik + resor = sant, det är till exempel om det är osäkert att resa till ett land för tillfället och om man avråder folk från att resa dit. Det beror oftast på politiska problem i landet eller olika händelser som påverkar det politiska läget och gör det osäkert för turister att resa dit.

Fast jag tror att det är bättre att utveckla Politik – Utrikes (själva forumsdelen) istället. Finns det till exempel ett behov av fler underforum eller samlingstrådar för att diskutera politik i ett visst land, så går det alltid att ordna på något vis.

Det som jag alltså efterfrågar är tydliga riktlinjer för vad som ska hamna i Resor, för just nu är det en samlingsplats för alla möjliga frågor. Därefter kan man fundera på om namnbyte kan bli aktuellt, om det ska handla om så mycket mer än bara resor.
Citera
2013-09-18, 20:36
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Det som jag alltså efterfrågar är tydliga riktlinjer för vad som ska hamna i Resor, för just nu är det en samlingsplats för alla möjliga frågor. Därefter kan man fundera på om namnbyte kan bli aktuellt, om det ska handla om så mycket mer än bara resor.

Ja det vore bra

Även om det nu är admin som beslutar hur det ska bli så skadar det ju inte att saken diskuteras här bland medlemmar. Jag har slängt fram mina tankar och det vore skoj om fler säger vad de tycker.

Bara för att något har varit som det är i många år så kanske det inte är den bästa lösningen. Jag gillar att "vända på stenar" och se nya vinklingar. Annars blir det en diskussion mellan Spyrran och mig

För övrigt tror jag inte att det innebär att Resor översvämmas av politiska diskussioner om hur Belgien ska lägga upp sin nästa budget. Det kommer bli ett fåtal extra trådar i respektive delforum. 99% kommer vara av intresse för resenärer.

Men faktum är att vi nu har en situation där många användare postar saker i Resor som inte hör hemma där enligt nuvarande riktlinjer. Är det fel på användarna eller på riktlinjerna?
Citera
2013-09-19, 19:12
Medlem
Lobengulas avatar
Så då har jag funderat klart tror jag

Gränsen för vad som bör ligga i Resor ska dras vid om det är ett ämne som är intressant för en person som tillfälligt vistas i landet. Med tillfälligt menas allt ifrån ett par dagar till kanske ett år. Exempel på trådar som då är on-topic:

Jag behöver hyra en lägenhet ett halvår i Peru, hur gör man?
Vilken är bästa restaurangen i New York?
Vilken är bästa biografen i Addis Abeba?
Jag behöver anlita städhjälp till min villa som jag har hyrt tre månader, hur går man tillväga?
Hur är det med politiska oroligheter i Nairobi med tanke på valet?

Off-topic blir:

Jag vill köpa en bostadsrätt i Manila, hur fungerar det juridiska?
Vilka bolag i Japan är det värt att köpa aktier i?
Hur kommer regeringen i Brasilien att agera vad gäller skattesänkningar?
Vilkert ålderdomshem i San Diego bör jag välja?

Nu är det väl i ärlighetens namn nästan som det redan fungerar i Resor men kanske inte så tydligt beskrivet i riktlinjerna. Vad sägs? Nästa steg blir ju att involvera resemodsen för kommentarer och att de driver saken i sitt lilla krypin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in